آینده ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین / بیم و امیدهای خرید ارز دیجیتال برتر

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 93
    • 0
    آینده ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین / بیم و امیدهای خرید ارز دیجیتال برتر

    در روزهای اخیر افزایش بهای بیت کوین موجب جذب افراد زیادی به آن شده است. هرچند سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک بالایی دارد، اما رشد بی‌سابقه آن و چشم‌اندازهایی که گاهی اوقات در رسانه‌های مختلف در مورد آینده آن مطرح می‌شود، موجب شده تا تقاضا برای آن افزایش یابد. بسیاری بر این باورند به دلیل کُند شدن و کاهش استخراج بیت کوین ، قیمت آن رو به رشد باقی می‌ماند. عده‌ای دیگر نیز بر اهمیت نقش جوانان در سال‌های اخیر و ورود آنان به سرمایه‌گذاری تاکید می‌کنند. به نظر آنان، جوانان چندان علاقه‌ای به گزینه‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند طلا ندارند و آشنایی بیشتر آنان با فناوری و پدیده‌های زاده از آن نیز بیش از پیش آنها را به سوی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال سوق می‌دهد. عده‌ای دیگر نیز معتقدند بیت کوین در دوره بایدن با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی آمریکا در پیش می‌گیرد و نیز تورم انتظاری، رشد خواهد کرد. دسته چهارم تحلیلگران نیز بر اهمیت سرمایه گذاران نهادی و پذیرش بیشتر بیت کوین از سوی مراکز پرداخت اینترنتی تاکید می‌کنند. همین عوامل موجب شده بسیاری به دنبال روش‌های استخراج بیت کوین یا خرید آن باشند تا در سال آینده یا بلندمدت به سود دست پیدا کنند.

    استخراج بیت کوین

    پیش‌بینی‌ها از آینده استخراج بیت کوین و قیمت آن

    در تازه‌ترین خبرها، موسسه مهم جی‌پی‌مورگان اعلام کرده که امکان دارد در سال ۲۰۲۱ بهای هر بیت کوین تا ۱۴۶ هزار دلار نیز افزایش پیدا کند. با این حال، در کنار این افزایش قابل توجه، این نکته هم ذکر شده است که چنین افزایشی ممکن است ناپایدار باشد. ریسک بالا با بیت کوین ناآشنا نیست. در گذشته هم این اتفاق افتاده است. اواخر سال ۲۰۱۷ بود که رشد چشمگیر بهای بیت کوین در مدت کوتاهی به اتمام رسید و موجی از فروش، خریداران آن را متعجب و با زیان روبرو کرد. اما به نظر می‌رسد این تجربه تفاوت‌هایی با قبل داشته باشد.

    تفاوت‌های قیمت فعلی بیت کوین با سقوط تاریخی آن

    به نظر می‌رسد نخستین مساله در این موضوع این باشد که عرضه یعنی استخراج بیت کوین سخت‌تر خواهد شد. این موضوع می‌تواند به تعبیری موجب کمیابی آن شود و کمیابی نیز می‌تواند موجب گرانبها شدن آن شود. دلیل دیگری که با گذشته تفاوت کرده، مدت زمانی است که طول کشید تا قیمت بیت کوین افزایش یابد و سپس دچار افت چشمگیر شود. بهای بیت کوین در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ حدود ۷۹۲۴ دلار بود. ظرف یک ماه این میزان به ۱۸ هزار و ۹۸۵ دلار افزایش یافت.

    کمتر از دو ماه بعد، در اوایل فوریه ۲۰۱۸، این قیمت به ۸۰۸۷ دلار رسید. یعنی چیزی حدود ۳ ماه طول کشید تا قیمت بیت کوین به جای پیشین خود برگردد. این در حالی است که از ابتدای بهار امسال بیت کوین روند صعودی طی کرده است. در ۴ ماه اخیر، قیمت بیت کوین از ۱۰ هزار دلار شتاب گرفته و در ابتدای ژانویه به ۳۲ هزار و ۱۵۰ دلار رسیده است. البته بهای بیت کوین در اوج خود در روزهای اخیر به ۴۰ هزار دلار نیز رسیده است.

    بیشتر بخوانید: نگرانی‌های زیست‌محیطی با قیمت بیت کوین چه می‌کند؟

    جمع‌بندی

    در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی از رشد بیت کوین وجود دارد. البته ریسک‌های آن نیز بر سر جای خود باقی است. به همین دلیل بهتر است در صورت سرمایه‌گذاری در بیت کوین ریسک خود را با گزینه‌های دیگر تقسیم کنید. این گزینه‌ها می‌توانند طلا و گزینه‌های درآمد ثابت مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت باشند.