ارزش گذاری خودروهای لوکس چگونه است؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 255
    • 0
    ارزش گذاری خودروهای لوکس چگونه است؟

    بی شک هر چیزی که در بازار کمیاب می‌شود به همان میزان گران و گران‌تر و مانند یک اثر بی همتا و تکرار نشدنی پرارزش می‌شود. البته از طرف دیگر تورم و بالا رفتن قیمت دلار در کشور از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت خودرو بود.

    هر روز با افزایش‎‌های چشم‌گیری همراه هستند. حتی دیده می‌شود خودروهایی معمولی که به خاطر افزایش نجومی قیمت‌های‌شان به جمع خودروهای لوکس پیوسته‌اند. گرچه هنوز هستند افرادی که به راحتی بتوانند خودروهای لوکس را خریداری کنند، اما باید گفت که ارزش گذاری خودروهای لوکس حتی برای قشر خریدار یک چالش بزرگ به حساب می‌آید. یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌هایی که در زمینه ارزش گذاری این دست خودروها وجود دارد این است که به خاطر افزایش قیمت، اول باید به این نتیجه رسید که خودرویی که صرفا گران شده را می‌توان در جمع خودروهای لوکس پذیرفت یا خیر؟ سپس به بررسی خودرو لوکس موردنظر بپردازیم و ببینم که آیا ضربه کاری به آن بر اثر تصادف و یا هر اتفاق دیگری وارد می‌شود یا خیر؟ اطمینان از اصالت قطعات آن‌ها و نظر کارشناسان واقعی و البته کمیاب در این زمینه هم، شکل دیگری از چالش‌های پیش‌روی ارزش گذاری خودروهای لوکس است. به نوبت به مراحل چگونگی ارزش گذاری این ماشین‌های متحرک و جنجال برانگیز خواهیم پرداخت.

    پیوستن به صف خودروهای لوکس

    ارزش گذاری خودروهای لوکس از زمانی کمی دشوار شد که بنا به دلایلی قیمت بعضی از خودروها بالا رفت و همین افزایش قیمت باعث شد صف خرید خودروهای لوکس طولانی‌تر شود. اگر بخواهیم بر اساس تاثیر به طبقه بندی دلایل گران شدن خودروهایی که به حساب همین افزایش قیمت به جمع خودروهای لوکس پیوسته‌اند بپردازیم، باید بگوییم که ممنوعیت واردات خودرو از چند سال پیش در اولویت تمام دلایل قرار می‌گیرد. بی شک هر چیزی که در بازار کمیاب می‌شود به همان میزان گران و گران‌تر و مانند یک اثر بی همتا و تکرار نشدنی پرارزش می‌شود. البته از طرف دیگر تورم و بالا رفتن قیمت دلار در کشور از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت خودرو بود.

    ارزش گذاری خودرهای لوکس یکتا و تکرار نشدنی

    اما این سوال هم مطرح می‌شود که چرا افزایش قیمت خودرو حتی از قیمت ارز هم سبقت گرفته؟ در جواب این سوال باید گفت که علاوه بر افزایش قیمت دلار، تعداد خودروها در خط معاملات نسبت به جمعیت متقاضی کم است و از آنجا که خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌گذاری تبدیل شده، این کمبود تشدید هم شده است. به ویژه خودروهای تولید سال 2018 و 19 میلادی که در نوع خود خاص هستند کمیاب هستند. به عنوان مثال اگر بودجه‌ای را بنابر قیمت‌های اعلام شده در بازار در دست داشته باشید و بخواهید خرید انجام دهید باز به ندرت پیش می‌آید که خودرویی باب دل‌تان با همان قیمتی که بازار می‌گوید پیدا کنید. همان‌طور که می‌بینیم عوامل بسیاری در روند ارزش گذاری‌ها موثر هستند. اما ناگفته نماند که نکات فنی و رعایت صحت و سلامت خودرو هم در مراحل ارزش گذاری جایگاه ویژه‌ای دارند.

    بخش رنگ و فنی در ارزش گذاری خودروهای لوکس

    چالش برانگیزترین قسمت در ارزش گذاری خودروهای لوکس مربوط به کاوش در عملکرد قسمت فنی خودرو و بررسی بدنه آن است. شناسایی خودرو و فرسودگی و عمری که از آن با کارکرد رفته را تنها باید به کارشناس مربوطه سپرد. اما برای این که خودمان هم کمابیش از قسمت‌هایی سر در بیاوریم می‌توانیم اطلاعاتی در مورد رنگ خودرو لوکس و تاثیر آن در ارزش گذاری داشته باشیم. به عنوان مثال اگر رنگ شدگی مربوط دور تا دور خودرو باشد چندان مشکلی در زمان فروش به وجود نمی‌آورد. اما اگر همین رنگ شدگی در قسمت جلوی خودرو باشد به شدت در زمانی که می‌خواهیم خودرو را به فروش برسانیم با افت قیمت شدید مواجه خواهیم شد. افت قیمت در مورد خودروهای لوکس دست دوم هم مانند خودروهای دیگر قابل توجه است. حتی کارکرد خودرویی که به عنوان مثال قیمتش 12 میلیارد باشد، اگر 20 هزار کیلومتر کار کرده باشد با افت قیمت 1 تا 2 میلیاردی نسبت به خودرو صفر مواجه خواهد بود که رقم کمی نیست. گفتنی است که خودرو لوکس 12 میلیادری که 10 هزار کیلومتر کار کرده با اختلاف 600 میلیون از قیمت صفر به فروش خواهد رسید. حال دیگر این که ما کدام نوع خرید خودرو لوکس دست دوم را در نظر داشته باشیم، باز به سلیقه خودمان برمی‌گردد.

    تاثیر آپشن ها در ارزش گذاری

    گذشته از قسمت فنی و رنگ خودرو، آپشن‌ها هم به نوبه خودشان تاثیر به‌سزایی در ارزش گذاری خودروهای لوکس دارند. پیش آمده که بابت وجود بعضی از آپشن‎‌ها قیمت خودروهای لوکس از نسخه اصلی‌شان اختلاف قابل توجهی گرفته‌اند. افرادی هستند که به دلیل رفت و آمد در جاده‌های کوهستانی به دنبال نسخه کروز کنترل دار، یعنی برند مورد نظرشان، می‌گردند و به همین دلیل نسخه‌ای که چنین امکانی را دارد نقدشوندگی بالاتری دارد و به دنبال آن قیمت و ارزش بالاتری را از آن خود می‌کند. به عنوان مثال در بعضی از شهرها که آب و هوای شرجی دارند تمایل خرید در برندها و خودروهای لوکس بیش‌تر به سمت سفارش انواع خودروهای لوکسی است که برای شهرهای ساحلی و شرجی طراحی شده‌اند. طراحی و آپشن بندی به ظاهر در ساختار کلی خودرو و ارزش ذاتی برند آن تاثیر ندارد. اما زمانی که نیاز مخاطب نسبت به این که خودرو به اصطلاح (Low-Option) یا (High-Option) است زیاد می‌شود می‌تواند مرز ارزش گذاری‌ها را جا به جا کند.

    نکته مهم در خرید خودرو لوکس

    حال که با زوایای ارزش گذاری خودرو لوکس آشنا شدیم بد نیست نکته بسیار مهمی در مورد چگونه معامله کردن این نوع خودروها را هم بدانیم. نکته بسیار نگران کننده برای معامله‌گران این نوع خودروها مربوط به صحت و مورد اطمینان بودن معامله و چگونگی به ثمر رسیدن آن است. خرید خودرو لوکس و معامله خودرو در نمایشگاه‌های معتبر رویه مشخصی دارد و در صورت خرید، این نمایشگاه است که وظیفه دارد سند خودرو را به دست خریدار برساند. اما در صورت خرید از وبسایت‌ها و جای دیگر برای اطمینان حاصل کردن معامله بعد از بررسی‌های خودرو مانند سلامت موتور و رنگ بدنه می‌توانیم در محل تعویض پلاک و در دفترخانه با فروشنده قرار بگذاریم و در صورت دریافت سند از فروشنده، مبلغ را به وی واگذار کنیم. در این صورت جای نگرانی نیست. می‌توان صحت مدارک خودرو و انجام یک معامله سالم و بدون درد سر را هم جز ارزش گذاری خودرو لوکس قرار داد؛ چرا که اگر ما زیباترین و خاص‌ترین خودرو لوکس جهان را هم برای معامله انتخاب کرده باشیم اما نوع سند زدن و معامله آن مبهم باشد، می‌تواند سرمایه ما را به خطر بیاندازد.