پروانه طلایی در سرمایه گذاری چیست؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 235
    • 0
    پروانه طلایی در سرمایه گذاری چیست؟

    پروانه طلایی یک استراتژی سرمایه گذاری با تنوع خوبی است که به دنبال متعادل کردن ریسک و بازده با تخصیص دارایی‌ها در چندین دسته دارایی است.

    یکی از مهمترین مسایلی که در مورد سرمایه گذاری مطرح می‌شود، استراتژی سرمایه گذاری ما یا انتخاب گزینه‌های مختلف و تشکیل پورتفولیو است. این کار به آن دلیل صورت می‌گیرد که بازدهی خوبی عاید ما کند و از طرف دیگر ریسکی که متوجه ماست نیز کاهش یابد. در این میان، استراتژی پروانه طلایی یک رویکرد ساده اما بسیار موثر برای تخصیص دارایی است. در ادامه قصد داریم این استراتژی سرمایه گذاری را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

    استراتژی پروانه طلایی چیست؟

    پروانه طلایی یک استراتژی سرمایه گذاری متعادل است که با تنوع بخشیدن به دارایی‌های مختلف به دنبال رشد پایدار و بلندمدت است. برای انجام این کار، پورتفولیو شامل 40 درصد سهام، 40 درصد اوراق قرضه و 20 درصد گزینه‌های مبتنی بر کالا در نظر گرفته می‌شود. این سبد دارایی‌های متنوع با این وزن، برای ارائه یک جریان ثابت از بازدهی در هر محیط بازار طراحی شده است.

    ثروت اندوزی با پورتفولیو پروانه طلایی

    ایجاد ثروت با پرتفولیوی پروانه طلایی نیازمند یک استراتژی سرمایه گذاری بلندمدت و رویکردی منظم برای تخصیص دارایی است. سبد حاصل از این استراتژی متشکل از ترکیب متعادلی از سهام، اوراق قرضه و کالاها است که هر دسته دارایی بخشی از کل پرتفوی را تشکیل می‌دهد. برای ایجاد ثروت با این مجموعه، باید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

    اهداف سرمایه گذاری خود را مشخص کنید

    قبل از سرمایه گذاری در پورتفولیوی پروانه طلایی، مهم است که درک روشنی از اهداف مالی و تحمل ریسک خود داشته باشید. این به شما کمک می‌کند ترکیب مناسبی از دارایی‌ها را برای پورتفولیوی خود تعیین کنید.

    تخصیص دارایی

    هنگامی که اهداف سرمایه گذاری خود را مشخص کردید، می‌توانید دارایی های خود را بر این اساس تخصیص دهید. یک تخصیص مرسوم برای سبد پروانه طلایی ممکن است 40 درصد سهام، 40 درصد اوراق درآمد ثابت و 20 درصد گزینه‌های مبتنی بر کالا یا سپرده‌های کالایی باشد که در بالا نیز به آن اشاره کردیم.

    نظارت و تعادل مجدد

    نظارت منظم بر پورتفولیو و متعادل کردن مجدد دارایی‌های خود در صورت لزوم می‌تواند اطمینان دهد که پرتفوی شما در مسیر رسیدن به اهداف سرمایه گذاری شما قرار دارد. با دنبال کردن این مراحل و حفظ یک رویکرد سرمایه گذاری منظم، می‌توانید در دراز مدت با سبد پروانه طلایی ثروت بسازید. با این حال، توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری همیشه سطحی از ریسک را به همراه دارد.

    باورهای غلط در مورد استراتژی پروانه طلایی

    تصورات غلط زیادی وجود ندارد که مختص پورتفوی پروانه طلایی باشد. بیشتر تصورات غلط عموماً در مورد سایر استراتژی‌های سرمایه گذاری نیز اعمال می‌شوند و شامل موارد زیر می‌شوند:

    - این سبد متنوع است و بنابراین می‌تواند تمام شرایط بازار را تحمل کند.

    - این پورتفوی می‌تواند همیشه پول در بیاورد.

    - با این استراتژی همیشه از نوسانات بازار کوتاه مدت مصون هستیم.

    - این کار می‌تواند در یک بازار رکودی همیشه برایمان درآمد کسب کند.

    هیچ استراتژی هرگز نمی‌تواند همیشه از شما در برابر موارد فوق محافظت کند. بله، یک پورتفولیو در مقایسه با سایر معیارها می‌تواند بهتر باشد.

    بینش تخصصی و تحلیل پورتفوی پروانه طلایی

    در بالا اشاره کردیم که پروانه طلایی یک استراتژی سرمایه گذاری با تنوع خوبی است که به دنبال متعادل کردن ریسک و بازده با تخصیص دارایی‌ها در چندین دسته دارایی است. این یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاران ریسک گریز است که به دنبال رشد پایدار و بلندمدت هستند. یکی از نقاط قوت پرتفوی پروانه طلایی، توانایی بهتر آن در مقابله با رکود بازار در مقایسه با سبد سرمایه گذاری سنگین در سهام است.

    این موضوع به آن دلیل است که پورتفوی پروانه طلایی شامل اوراق قرضه و سپرده‌های کالایی می‌شود که در هنگام شرایط نابسامان اقتصادی عملکرد متفاوتی با سهام دارند. نوسانات کمتر این پورتفوی می‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند در دوره های پرنوسان به این سبک سرمایه گذاری کنند و احتمال دستیابی به اهداف بلندمدت آنها را افزایش دهد.

    گنجاندن سرمایه گذاری‌های جایگزین در پورتفوی پروانه طلایی

    گنجاندن سرمایه گذاری‌های جایگزین در سبد پروانه طلایی می‌تواند به طور بالقوه تنوع را افزایش دهد و به مدیریت ریسک کمک کند. سرمایه گذاری‌های جایگزین ممکن است شامل املاک و مستغلات و صندوق سرمایه گذاری باشد. با این حال، در نظر گرفتن ویژگی‌های ریسک و بازده سرمایه‌گذاری‌های جایگزین و همچنین هرگونه کارمزد و محدودیت‌های آنها، هنگام تصمیم‌گیری برای گنجاندن آنها در یک سبد مهم است. باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر در پورتفوی خود، مزایا و معایب احتمالی را به دقت در نظر بگیرید.

    مدیریت ریسک با پورتفوی پروانه طلایی

    مدیریت ریسک یک جنبه حیاتی از سرمایه گذاری است و پورتفوی پروانه طلایی می‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا این کار را به طور موثر انجام دهند. این سبد، سرمایه گذاری افراد بین سهام، اوراق قرضه و کالاها را متعادل می‌کند و ریسک هر دسته دارایی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از اوراق قرضه یا صندوق‌های درآمد ثابت به کاهش نوسانات سرمایه گذاری سهام کمک می‌کند. تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری‌ها در دسته‌های مختلف دارایی و بخش‌های گوناگون می‌تواند به کاهش ریسک کلی پرتفوی افراد کمک کند. نکته آخر این که گاهی اوقات در پورتفولیوی پروانه طلایی رویکرد بلندمدت و کوتاه‌مدت را نیز در نظر می‌گیرند.

    یک مثال از پورتفوی پروانه طلایی در ایران

    در بالا به استراتژی پروانه طلایی و اهمیت آن اشاره کردیم. گفتیم که بر اساس این استراتژی سرمایه گذار باید 40 درصد دارایی خود را در سهام، 40 درصد را در اوراق درآمد ثابت و 20 درصد را در سپرده‌های کالایی یا کالاها قرار دهد. اگر بخواهیم مثالی را از این دست بررسی کنیم، شما در صورت مایل بودن به استفاده از این استراتژی سرمایه گذاری می‌توانید 40 درصد از سرمایه خود را به خرید سهام یا صندوق‌های سهامی مانند آوای سهام کیان، آهنگ سهام کیان یا صندوق شاخصی هم وزن کیان اختصاص دهید. در بخش اوراق درآمد ثابت هم می‌توانید 40 درصد از مبلغ سرمایه گذاری خود را به خرید صندوق‌هایی مانند صندوق ندای ثابت کیان یا صندوق درآمد ثابت کیان اختصاص دهید. برای 20 درصد باقیمانده نیز می‌توانید از گزینه‌هایی مانند طلا، گواهی سپرده طلا و زعفران یا صندوق‌های طلا مانند صندوق طلای کیان استفاده کنید. این استراتژی می‌‌تواند به شما کمک کتد تا با تورم مقابله کنید.