سرمایه گذاران با چه افق زمانی سرمایه گذاری می‌کنند؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 216
    • 0
    سرمایه گذاران با چه افق زمانی سرمایه گذاری می‌کنند؟

    به طور معمول در هر کشور به ویژه کشورهای توسعه یافته به این دلیل که به طور تخمینی می‌توان اتفاقات پیش‌رو اقتصادی را پیش بینی کرد می‌توان حرف از داشتن افق زمانی سرمایه گذاری زد. اما در حالی که کشورمان با تورم و رکود و ترکیبی از هر دو در حال دست و پنجه نرم کردن است افق زمانی سرمایه گذاری در هاله‌ای از دلواپسی‌ها فرو می‌رود.

    تا به حال شده است که دست‌مان را به چشمان‌مان سایه کنیم تا بتوانیم جایی در دوردست که دل‌مان می‌خواهد را ببینیم. ممکن است این نگاه به افقی دور دست باشد یا در همان نزدیکی‌مان. به هر صورت فرقی نمی‌کند و باید پلک‌های‌مان را بفشاریم تا جایی که چشم‌ها را در یک کادر بسته مانند یک خط دقیق و صاف قرار دهیم و آن‌چه که مدنظر هست را در نقطه تمرکز بگذاریم و باقی چیزها را از نظر پنهان کنیم. همان‌طور که برای دیدن یک نقطه مشخص این کار را انجام می‌دهیم برای سرمایه گذاری نیز چنین است. هر کدام از ما به عنوان یک سرمایه گذار باید دارای افق زمانی سرمایه گذاری متفاوتی هستیم و زمان و توان مالی‌مان با یکدیگری فرق دارد. با تمام تفاوت‌ها اما می‌توان به سوال «سرمایه گذاران با چه افق زمانی سرمایه گذاری می‌کنند؟» پاسخ داد. این کار با استفاده از دسته بندی‌هایی که در جهان سرمایه گذاری در مورد افق زمانی انجام شده، صورت می‌گیرد.

    افق زمانی در هاله دلواپسی‌ها

    در شرایط فعلی، زمانی که از یک فرد سوال می‌کنیم چه افق زمانی را برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیری؟ در پاسخ می‌گوید؛ «من حتی نمی‌توانم گام بعدی را ببینم؛ چه برسد به داشتن یک افق زمانی مشخص.». این جواب افراد و نااطمینانی آنها از آینده مالی و اتفاقاتی که هر روز به طور بی رحمانه‌ای قاعده را تغییر می‌دهند، پر بیراه نیست. به طور معمول در هر کشور به ویژه کشورهای توسعه یافته به این دلیل که به طور تخمینی می‌توان اتفاقات پیش‌رو اقتصادی را پیش بینی کرد می‌توان حرف از داشتن افق زمانی سرمایه گذاری زد. اما در حالی که کشورمان با تورم و رکود و ترکیبی از هر دو در حال دست و پنجه نرم کردن است افق زمانی سرمایه گذاری در هاله‌ای از دلواپسی‌ها فرو می‌رود. جدا از این موضوع مهم اما می‌توان همچنان به دسته‌بندی افق زمانی اشاره کرد و آن‌ها را نام برد. تا فرصت هست بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که دو نوع ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک وجود دارند که بر افق‌های زمانی و مسیر سرمایه گذاری تاثیر می‌گذارند.

    افق زمانی یک هفته ای

    با تعجب می‌گوییم یک هفته، زمانی نیست که بتواند به عنوان یک افق زمانی به چشم بیاید. این افق زمانی را به این دلیل در دسته‌بندی‌های‌مان قرار دادیم که سرمایه گذاران نوسان‌گیر بازار بورس را هم در دسته‌بندی افق زمانی سرمایه گذاری داشته باشیم. با این‌که یک هفته زمان بسیار کمی در سرمایه گذاری به حساب می‌آید اما گفتنی است که معامله‌گران سهام در طول یک هفته با برنامه فشرده‌ای که اجرا می‌کنند و نوسان‌گیری‌هایی که انجام می‌دهند به طور معمول نتایج مطلوب خود را به دست می‌آورند. این که از بازار سهام چه می‌خواهیم و هدف‌مان چیست به طور مستقیم بر افق زمانی که مشخص می‌کنیم تاثیر می‌گذارد.

    افق زمانی 3 ماهه

    در دسته بندی سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت می‌توان به افق‌های سرمایه گذاری 3 ماهه اشاره کرد. به طور معمول این نوع سرمایه گذاری هم در ساختار کوتاه مدت مربوط به بازار سهام می‌شود. سرمایه گذارانی که تلاش دارند در بازه‌ای چند ماهه و با هدف گذاری مشخص در برخی صنایع به نتیجه‌ای که موردنظرشان است برسند از این نوع افق زمانی استفاده می‌کنند. با توجه به اخبار موثق و اتفاقاتی که در بازارهای سرمایه قرار است بیافتد، افراد سرمایه گذار با این افق زمانی سرمایه گذاری ورود می‌کنند.

    افق زمانی سه ماهه تا یک سال

    به این افق زمانی سرمایه گذاری میان مدت هم می‌گویند. همان‌طور که مشخص است بازه زمانی 3 ماهه تا یک سال نه آنقدر طولانی است که فرد سرمایه گذار ناچار به صبر باشد و نه آن چنان کوتاه مدت است که مانند نوسان گیری و پیش بینی در یک بازه مشخص بتوان از آن نتیجه گرفت. این نوع افق زمانی سرمایه گذاری برای برقراری تعادل میان دارایی پرریسک و کم ریسک انتخاب می‌شود. انتخاب این نوع افق زمانی با ترکیب دارایی اوراق قرضه و سهام همخوانی دارد. می‌توان گفت صندوق با درآمد ثابت کیان به عنوان ابزار نوین سرمایه گذاری به خوبی این ترکیب را در صندوق خود دارد.

    افق زمانی یک سال به بالا

    به گفته بسیاری از کارشناسان برای یک سرمایه گذاری موفق باید افق دید بلند مدت داشت. به عنوان مثال به کسانی که صندوق سرمایه گذاری سهامی را انتخاب می‌کنند پیشنهاد می‌شود که برای نتیجه‌گیری مناسب افق زمانی سرمایه گذاری 3 تا 5 ساله را در نظر بگیرند. اهداف بلندمدت مالی با افق زمانی سرمایه گذاری بلندمدت همخوانی دارند. خرید یک خانه یا تحصیل در کشورهایی که هزینه تحصیلات زیاد است از جمله تصمیماتی هستند که بر اساس افق زمانی بلندمدت برنامه‌ریزی و انجام می‌شوند. یکی از اهدافی که برای رسیدن به توان مالی در دوران کهنسالی صورت می‌گیرد، مربوط به بازنشستگی است. می‌توان این ادعا را داشت که بسیاری از زمینه‌های سرمایه گذاری برای انجام سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند. گفتنی است که هر چه سال‌های افق زمانی در سرمایه گذاری بیش‌تر شوند به همان نسبت میزان ریسک در زمینه سرمایه گذاری انتخاب شده نیز کم می‌شود.

    روحیه سرمایه گذار و افق زمانی سرمایه گذاری

    دست آخر باید گفت که که انتخاب هر کدام از این مراحل به طور کامل بستگی به روحیه و شخصیت فرد سرمایه گذار دارد. ممکن است یک پیشنهاد در افق زمانی بلند مدت بهترین نتیجه را داشته باشد اما فرد سرمایه گذار با توجه به اهداف و روحیه‌ای که دارد نتواند این پیشنهاد را بپذیرد. به همین خاطر است که از سرمایه گذاران خواسته می‌شود قبل از هر کاری با مشاوران سرمایه گذاری مشورت کنند و سنجش ریسک را انجام دهند.