الگوی مثلث در بورس چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 357
    • 0
    الگوی مثلث در بورس چیست؟

    زمانی که هم خریداران و هم فروشندگان سهم موردنظر نتوانند با قدرت کافی به جهت گیری خرید یا فروش شکل دهند نتیجه‌اش می‎شود یک مثلث که اضلاع بلند آن دریک نقطه همگرا به هم می‌رسند.

    جمله معروفی در مورد الگوها در بورس هست که می‌گوید؛ «الگوها تمایل به تکرار دارند!». به همین خاطر است که شناخت انواع الگوها در کندل‌هایی که روزانه، هفتگی، ماهیانه و حتی سالیانه در صفحه هر سهم ایجاد می‌شود برای تشخیص وضعیت بعدی سهم اهمیت دارد. الگوی مثلث در بورس یکی از الگوهای مهم است که به سرمایه‌گذارانی که به صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کردند کمک می‌کند تا رفتار صف فروش و خرید سهم موردنظر را در روزها و هفته‌های موردنظر تشخیص بدهند. البته نمی‌توان اتفاقاتی که برای سهام پیش بینی می‌شوند را قطعی به حساب آورد. الگوی مثلث در بورس سه نوع دارد که در ادامه با هر سه نوع آشنا خواهیم شد. اما قبل از آن کمی به توضیح نمونه‌ای از رفتار کندل‌ها خواهیم پرداخت تا بهتر متوجه تشکیل الگوهایی مانند الگو مثلث شویم.

    الگوی مثلث در بورس

    کندل ها و الگوها

    در تصویری که ارائه داده‌ایم نمونه‌ای از حرکت روزانه خرید و فروش را در نماد گوهر که در واقع همان صندوق طلا کیان است، می‌بینیم. در وبسایت رهآورد خریدها و فروش‌ها به صورت شکل‌هایی نشان داده می‌شوند که به آن‌ها کندل می‌گویند. همان‌طور که می‌دانیم کندل (Candle) به معنای شمع است و شکل‌های نمایش داده شده شبیه به شمع هستند. به همین دلیل به صورت نمادین به آن‌ها کندل گفته می‌شود. هر کدام از این کندل‌ها به صورت روزانه با خرید و فروشی که از سوی خریداران و فروشندگان صندوق‌های سرمایه گذاری انجام می‌شود تشکیل می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نام خاصی دارند؛ ستاره، جفت، سنگ قبر و این اسامی را در مورد شکل کندل‌ها بارها و بارها شنیده‌ایم. زمانی که این کندل‌ها ادامه پیدا می‌کنند و خطوط صعودی و نزولی را تشکیل می‌دهند پیش می‌آید که به صورت دسته جمعی الگوهایی را شکل می‌دهند که نشان از رفتار قیمت سهام در یک بازه زمانی دارد. الگوی مثلث در بورس یکی از همین الگوها است که انواع مختلف دارد.

    الگوی مثلث در بورس

    انواع الگوهای مثلثی

    از نام این الگو پیداست که از متصل کردن کندل‌های موجود در صفحه هر سهم حالتی مثلثی شکل به صورت افقی مانند تصویرهایی که ارائه خواهیم داد به دست خواهد آمد. اما همانطور که می‌دانیم حالت‌های مثلث می‌تواند در صفحه نمایش کندل‌ها متفاوت باشند و هر کدام پیامی متفاوت از وضعیت الگویی سهم به همراه داشته باشند. انواع الگو‌های مثلث عبارتند از؛

    توجه؛ تصاویر نمونه از الگوها به صورت زنده و واقعی از سهام مختلف هستند. به همین دلیل از یک شکل و رنگ هماهنگ پیروی نمی‌کنند.

    1. الگوی مثلث افزایشی

    همان‌طور که در تصویر می‌بینیم در بازه زمانی در گذشته‌ای نه چندان دور کندل‌ها شکلی را از الگوی مثلث تشکیل داده‌اند که نوک تیز آن به سمت بالا است. به این نوع از الگوی مثلث در بورس، الگوی مثلث افزایشی می‌گویند. این نوع از مثلث روند افزایشی قیمت سهم را نشان می‌دهد و این نوید را می‌دهد که در آینده‎‌ی نزدیک این الگو دوباره تکرار می‌شود. این حالت از مثلث زمانی اتفاق می‌افتد که خریداران قدرت کافی برای عبور از سطوح مقاومت قیمت سهم ندارند. به همین خاطر کندل‌ها به سمت قیمت‌های بالاتر هدایت می‌شوند و مثلت افزایشی را تشکیل می‌دهند.

    الگوی مثلث در بورس

    2. الگوی مثلث متقارن

    سبک‌های تحلیل این مثلت‎‌ها متفاوت است. عده‎ای از تحلیل‌گران می‌گویند بعد از موج پنجم الگوی مثلث متقارن شکل می‌گیرد و عده دیگر از امواج دیگر حرف می‌زنند. اما تمام این پیش بینی‌ها را که کنار بگذاریم باید گفت زمانی که هم خریداران و هم فروشندگان سهم موردنظر نتوانند با قدرت کافی به جهت گیری خرید یا فروش شکل دهند نتیجه‌اش می‎شود یک مثلث که اضلاع بلند آن دریک نقطه همگرا به هم می‌رسند؛ به این معنی که نقاط سقف و کف در نمودار به هم نزدیک می‌شوند. زمانی که خط بالا و پایین مثلث متقارن حمایت و مقاومت را نشان دهند انتظار می‌رود شکل مثلث با یک کندل متفاوت شکسته شود و حالت صعودی به خود بگیرد.

    الگوی مثلث متقارن

    3. الگوی مثلث کاهشی

    یکی دیگر از الگوهای مثلث در بورس الگوی مثلث کاهشی یا به عبارت دیگر نزولی است. همان‌طور که از اسم‌اش پیداست زمانی ظاهر می‌شود که روند کاهشی باشد و قیمت سهم موردنظر نزولی باشد. البته تشخیص این که این نوع مثلث همیشه حالت نزولی است گاهی اوقات سخت می‌شود؛ چراکه پیش می‌‌آید ساقه‌های این مثلث به سقف قیمت اشاره داشته باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت زمانی که روند هر دو قسمت بالا و پایین حرکت کندل‌ها به سمت پایین متمایل می‌شود این مثلث شکل می‌گیرد. اگر کمی حوصله به خرج دهیم و متوجه خط حمایتی افقی به سمت پایین و خط مقاومت نزولی به سمت بالا شویم می‌توانیم فرصتی مناسب برای خرید پیدا کنیم؛ چراکه در چنین حالتی خبر از شکست محدوده مثلث به گوش می‌رسد و این امکان است که ورق برگردد و شیب صعودی شود.

    الگوی مثلث کاهشی

    4. الگوی مثلث پهن شونده یا انبساطی

    یکی از کمیاب‌ترین الگوی مثلث در بورس الگوی مثلث پهن شونده یا انبساطی است که بر خلاف مثلت‌های دیگر حالت برعکس دارد؛ یعنی به جای این که ساقه‌ها به سمت ساخت یک نوع تیز بروند، از همدیگر باز می‌شوند. شکلی از یک مثلث در حال انبساط مانند تصویر ارائه شده است. دلیل اصلی به وجود آمدن چنین مثلثی را می‌توان متمایل شدن خریداران به خرید سهم موردنظر دانست که به دنبال آن قدرت گستره کندل‌های سهام این شکل از مثلث را به وجود می‌آورند.

    الگوی مثلث انبساطی

    الگوی مثلث چگونه رسم می‌شود؟

    ممکن است شگردها و راهکارهای متفاوتی برای رسم الگوی مثلث در بورس را بشنوید و ببینید. اما اگر بخواهیم صادقانه در مورد این‌که چگونه باید الگوی مثلث را رسم کنیم حرف بزنیم باید بگوییم که تنها با تمرین و مشاهده دقیق حرکت کندل‌ها متوجه خواهیم شد که در کدام بازه کدام نوع از الگوهای مثلث به وجود آمده‌اند. البته لازم به ذکر است که قرار نیست این الگوها را مدام ببینید و در بسیاری از موقعیت‌ها ممکن است تشخیص‌تان اشتباه باشد. مشاهده نمونه‌های اثبات شده می‌تواند برای تشخیص الگوی مثلث به کمک ما بیایند.