ارزدیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟ و چگونه بهترین ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 1003
    • 0
    ارزدیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟ و  چگونه بهترین ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

    نوسان قیمت ارزهای دیجیتال نسبتا زیاد است، اما همین موضوع می‌تواند این ارزها را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جذاب کند، به خصوص اگر سرمایه گذاران به رشد این بازار اعتقاد داشته باشند. به عنوان توصیه سعی کنید ارز دیجیتالی بخرید که تعداد گره‌های مناسبی داشته و در راستای پذیرش عمومی قرار داشته باشد. از قوانین کشور در مورد استخراج این ارزها آگاهی داشته باشید و اگر قصد ماین کردن دارید، هزینه‌های تولید را نیز در نظر بگیرید.

    یکی از موضوعات مهم در سرمایه‌گذاری، شناخت گزینه سرمایه‌گذاری و عوامل موثر بر آن است. مثلا فرض کنید سرمایه خود را در بازار طلا به کار گرفته‌اید. برای پاسخ دادن به پرسش «کی طلا بخریم»، «کی وارد بازار طلا شویم» و پرسش‌هایی از این قبیل، باید عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا را بشناسید. در واقع، در دست داشتن «راهنمای قیمت طلا» شما را از تحولات این بازار آگاه می‌کند. به همین ترتیب، اگر بخواهید وارد بازار نسبتا جدیدی مانند ارزهای دیجیتال شوید، به چنین راهنمایی احتیاج خواهید داشت. در ادامه سعی می‌کنیم نکات مهم برای انتخاب بهترین ارز دیجیتال را ذکر کنیم.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    تعداد گره‌ها

    اولین نکته‌ای که در خرید ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنید، تعداد گره‌های آن است. هر کامپیوتر متصل به شبکه بلاک‌چین، گره نامیده می‌شود. کار گره‌ها این است که محاسبات تراکنش‌ها را تایید و بررسی کنند. تعداد گره‌ها یکی از معیارهای خوبی است که ارزش یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. برای تحلیل اینکه آیا یک ارز قیمت منصفانه‌ای دارد یا خیر، می‌توان شمار گره‌ها و کل ارزش بازاری آن ارز دیجیتال را جستجو کرد. سپس این دو مورد را با ارزهای دیجیتال دیگر مقایسه نمود.

    شمار گره‌ها قدرت جامعه پشتیبان آن ارز دیجیتال را نیز نشان می‌دهد. هر چه تعداد گره‌ها بیشتر باشد، جامعه قدرتمندتر می‌شود. دانستن این موضوع مهم است زیرا هرچه جامعه پشتیبان ارزی بیشتر باشد، احتمال چیره شدن آن ارز بر بحران‌ها بیشتر می‌شود. البته باید توجه کرد که گاهی افزایش تعداد گره‌ها به معنای بیش خرید شدن یک ارز دیجیتال است و باید به نکاتی که در ادامه می‌آید نیز توجه کرد.

    بیشتر بخوانید: ریپل چیست؟

    افزایش تقاضا

    عرضه و تقاضا عامل بزرگی در تعیین ارزش تمام چیزهایی است که قابل معامله هستند. ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده جدا نیستند. در سال‌های اخیر اقبال به خرید ارزهای دیجیتال رشد زیادی کرده و این نوع ارزها حتی برای برخی شرکت‌ها، دولت‌ها و کشورها نیز محبوب شده‌اند. تمام این موارد می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت ارزهای دیجیتال باشد. از آنجایی که عرضه این نوع ارزها تقریبا ثابت است، اگر افراد بیشتری تمایل به خرید آنها پیدا کنند، قیمت بالاتر می‌رود. اگر دلیلی پیش بیاید که تقاضای این ارزها کاهش پیدا کند، افت آنها می‌تواند شدید باشد زیرا بانک مرکزی وجود ندارد که تدابیر لازم را برای حمایت از واحد پولی به کار گیرد.

    پذیرش عمومی

    نکته دیگر مهم در سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، میزان پذیرش عمومی فعلی یا انتظاری آنها است. اگر ارز دیجیتالی بتواند مقبولیت عموم را کسب کند، ارزش آن رشد زیادی می‌کند. اما شاید بپرسید چه عواملی لازم است تا یک ارز دیجیتال مقبولیت عام را به دست آورد؟ یکی از این عوامل آن است که بتواند در جهان خارج از فضای مجازی نیز قابل کاربرد باشد. هر چه تعداد جاهایی که آن را می‌پذیرند بیشتر باشد، بر مقبولیت عام آن تاثیر می‌گذارد. اگر یک ارز دیجیتال به جایی برسد که مانند پول‌های رایج امروزی مورد استفاده قرار گیرد، موقعیت خوبی در آینده خواهد ‌گرفت. البته لزومی ندارد این فراگیری در یک کشور خاص باشد، بلکه فراگیری آن در کشورهای پیشرفته یا جهان اهمیت دارد.

    تورم

    اگر تورم وجود داشته باشد، قیمت بیت ‌کوین نسبت به آن ارز بالاتر می‌رود. سیاست بانک‌های مرکزی و چاپ بیشتر پول به منظور تامین مالی سیاست‌های حمایتی به ویژه در ایام شیوع کرونا، موجب شده است ارزهای دیجیتال این روزها محبوب شوند. بنابراین وجود تورم در یک کشور و انتظار پدید آمدن آن در آینده نزدیک یکی از عوامل خرید ارزهای دیجیتال است.

    بیشتر بخوانید: تتر چیست؟

    هزینه‌های تولید

    یک نکته جالب در مورد بیت ‌کوین وجود دارد و آن این است که هزینه تولید این پول بر عهده مالک آن است. در واقع، هزینه‌های مستقیم و هزینه فرصت تولید یک ارز دیجیتال از جمله عواملی هستند که بر ارزش یک ارز دیجیتال تاثیرگذارند. مثلا بیت‌کوین هزینه تولید بالایی دارد. این موارد شامل هزینه ساخت سخت‌افزار تخصصی مانند سی‌پی‌یو و کارت گرافیک در کنار سیستم‌های خنک کننده برای چنین سخت‌افزارهایی هستند. به علاوه، هزینه‌های قابل توجه انرژی نیز وجود دارند که برای عملکرد این سیستم‌ها لازم است. صرف نظر از این موارد، هزینه تولید در برخی موارد نشان دهنده ارزش یک ارز دیجیتال هم هست.

    مقررات

    در صورت فراگیر شدن ارزهای دیجیتال، احتمال برقراری مقرراتی بر این ارزها از سوی دولت‌ها بسیار زیاد است. باید به خاطر داشت که این مقررات می‌تواند منجر به متمرکزتر شدن پول دیجیتال شود. این موضوع تاثیر بزرگی بر قیمت ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت. منتقدان می‌گویند در صورت چنین کاری، تراکنش‌ها کمتر و کنترل‌شده‌تر می‌شود. مقررات کشوری که در آن زندگی می‌کنید و مقرراتی که ممکن است در جهان بر این ارزها وضع شود، از نکات مهم دیگری هستند که باید هنگام خرید ارزهای دیجیتال به آن توجه کرد.

    بیشتر بخوانید: روش های خرید بیت کوین در ایران

    انواع ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

    ارزهای دیجیتال

    ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها انواع مختلفی دارند و کاربردهای متفاوتی را انجام می‌دهند. هدف ابتدایی از ایجاد دسته اول رمزارزها انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌های روزمره بود. از جمله این ارزهای دیجیتال بیت کوین و لایت کوین هستند که به عنوان ابزار پرداخت می‌توانند به کار گرفته شوند.

    سکه‌های خصوصی محور

    دسته دوم ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌های خصوصی شکل گرفته‌اند و به آنها privacy coin یا همان رمزارزهای خصوصی گفته می‎شود. این دسته از رمزارزها به آن منظور طراحی شده‌اند تا تراکنش‌های انجام شده قابل ردیابی نباشند. از جمله این رمزارزها می‌توان به مونرو اشاره کرد.

    رمزارزهای ارائه دهنده خدمات

    دسته سوم از انواع ارزهای دیجیتال، رمزارزهای ارائه دهنده خدمات هستند. هدف از ایجاد آنها حل مشکلات جامعه و ارائه خدمات بوده است. از جمله این ارزهای دیجیتال می‌توان به اتریوم اشاره کرده که به منظور تسهیل و برآورده ساختن شرایط شکل‌گیری قراردهای هوشمند ایجاد شد. شکل‌گیری قراردادهای هوشمند می‌تواند کار بزرگی در اجتماع انجام دهد. این قراردادها پروتکل‌هایی هستند که برای تنظیم قراردادها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از اطلاعات مربوط به قرارداد، کارهای موردنیاز را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

    استیبل کوین‌ها چیستند؟

    دسته چهارم به اتیبل کوین‌ها معروف شده‌‎اند. معمولا ارزهای دیجیتال فاقد پشتوانه هستند و غیرمتمرکز و رها از نهادهای رسمی هستند. تا حدودی به همین دلیل هم هست که نوسانات رمزارزها معمولا بالا و طبیعتا ریسک آنها هم نسبتا زیاد است. با این حال، استیبل کوین‌ها جزو دسته‌ای هستند که به عبارتی از پشتوانه برخوردار هستند. به همین دلیل هم استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتال باثبات محسوب می‌شوند. این پشتوانه‌ها که اغلب از جنس ارزهای رایج یک کشور یا دارایی‌های دیگری مانند طلا یا شرکت هستند، نوسانات کمتری دارند.

    توکن‌های به دردبخور

    این دسته از ارزهای دیجیتال که به عنوان توکن‌های کاربردی هم شناخته می‌شوند، کاربردهای خاصی دارند. از جمله این ارزهای دیجیتال می‌توان به رمزارزهایی برای دیدن بازی‌های یک تیم فوتبال خاص است. این دسته از ارزها تنها به همین درد می‌خورند و کاربردی طراحی شده‌اند.

    ارزهایی برای جذب سرمایه

    دسته آخر ارزهای دیجیتال که در اینجا به معرفی آنها می‌پردازیم، ارزهای اوراق بهادار هستند. این دسته از ارزها هنوز چندان شناخته نشده‌اند با این حال، کاربرد جالبی دارند. آنها می‌توانند برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال، آنها قابلیت این را دارند که برای پروژه‌های بزرگ توکن‌هایی را بر بستر بلاک چین منتشر کنند و به این ترتیب سرمایه لازم را جمع‌آوری کنند.

    نقاط قوت ارزهای دیجیتال

    ارزهای دیجیتال ابزاری نسبتا جدید در بازارهای مالی جهان به حساب می‌آیند و شمار سال‌های فعالیت آنها اندکی بیش از یک دهه است. این ارزها نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند. سه مزیت اصلی ارزهای دیجیتال را می‌توان سرعت بالای تراکنش‌ها، امنیت بالای آنها و حفظ حریم شخصی و خصوصی افراد برشمرد. سرعت بالای تراکنش ارزهای دیجیتال باعث می‌شود پرداخت‌های بین‌المللی به راحتی قابل انجام باشد. این سرعت موجب می‌شود به خصوص در مورد تراکنش‌های بین‌المللی ارزهای دیجیتال مزیت خوبی داشته باشند. از سوی دیگر، انجام معاملات بر بستر بلاک چین موجب می‌شود امنیت بالایی در خصوص این پرداخت‌ها و سرمایه‌گذاری حاکم باشد. بلاک چین قابل هک شدن نیست و اگر تمهیدات لازم در خصوص کیف پول خود را رعایت کنید، سرمایه‌گذاری امنی خواهد بود. سومین مزیت این ارزها آن است که در این بازار تراکنش‌ها به صورت مخفی انجام می‌شود و هویت صاحبان سرمایه در بسیاری از آنها پنهان است.

    بیشتر بخوانید: ریپل چیست؟

    نقاط ضعف ارزهای دیجیتال

    از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال نقاط ضعفی نیز دارند. از جمله آنها می‌توان به نوسان بالای آنها اشاره کرد. البته در صورتی که بازار ارزهای دیجیتال گسترده‌تر شود، ممکن است این نوسانات کمتر شوند. یک نقطه ضعف دیگر برای ارزهای دیجیتال روی دیگر امنیت بالای آنهاست. در واقع، اگر کلیدهای دسترسی به سرمایه‌تان را از دست بدهید یا به نحوی غیرقابل بازگشت فراموش کنید، سرمایه شما از دست خواهد رفت. یک مساله دیگر به موضع‌گیری دولت‌ها در خصوص بیت کوین و امکان محدودیت گذاشتن بر معاملات آنها برمی‌گردد. از جمله علت‌های این مخالفت می‌توان به رقیب شدن ارزهای دیجیتال برای پول‌های ملی، امکان سوء‌استفاده از ارزهای دیجیتال و انجام فعالیت‌های مجرمانه و برخی ملاحظات دیگر اشاره کرد. علاوه بر این، از آنجا که هنوز این ارزها برای بسیاری از مردم ناآشنا هستند، لازم است اطلاعات و دانش خوبی در این خصوص داشت. در غیر این صورت ممکن است سرمایه خود را با سرمایه‌گذاری نامناسب یا اشتباهات دیگر از دست بدهیم.

    صرافی‌ ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

    صرافی‌های ارزهای دیجیتال معمولا اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌هایی هستند که امکان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آنها را برای افراد فراهم می‌کنند. چهار نوع مبادله در این صرافی‌ها امکان‌پذیر است: خرید ارز دیجیتال با استفاده از پول ملی، خرید پول ملی با استفاده از یک ارز دیجیتال، معاوضه و خرید و فروش دو ارز دیجیتال با یکدیگر و در نهایت معاوضه و خرید و فروش دو پول ملی با یکدیگر. البته این امکانات بسته به صرافی‌های مختلف متفاوت است و ممکن است همه آنها تمام این کارها را پوشش ندهند. به علاوه ممکن است برخی پول‌های ملی از دسترس برخی صرافی‌ها خارج باشد و نتوان با آنها معامله کرد. این صرافی‌ها کارمزد کمی با متصل کردن خریدار و فروشنده به هم کسب می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: دوج کوین چیست؟ همه چیز درباره سرمایه‌گذاری در دوج کوین

    انواع صرافی‌های ارزهای دیجیتال

    ارزهای دیجیتال را به طور کلی می‌توان به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم کرد، اما دسته‌های دیگری هم دارند. در صرافی‌های متمرکز افراد روی حساب‌های کاربران نظارت می‌کنند. این نوع صرافی‌ها اغلب صرافی‌های موجود را تشکیل می‌دهند. این در صورتی است که در صرافی‌های غیرمتمرکز قراردادهای هوشمند به صورت گرفتن معاملات کمک می‌کنند. این قراردادهای هوشمند همان طور که گفتیم بر بستر بلاک چین فعال هستند. برخی از صرافی‌ها نیز به همتا به همتا معروفند. در صرافی‌های همتا به همتا متقاضیان خرید و فروش آگهی می‌گذارند تا کسی را برای انجام معامله پیدا کنند. سایر کاربران آگهی‌ها را می‌خوانند و یکی را برای معامله کردن انتخاب می‌کنند. صرافی‌های دسته چهارم تبدیل سریع هستند که فقط کافی است به صرافی بگویید کدام ارزها را با هم مبادله کند. سایر کارها از سوی خود صرافی انجام می‌شود. آخرین دسته از صرافی‌ها، صرافی‌های مشتقه است که برای انجام معاملات آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرانی که بخواهند از اهرم استفاده کرده و سرمایه‌شان را چند برابر کنند، می‌توانند از این گزینه استفاده کنند.

    نکات کلیدی

    احتمال وقوع اصلاح قیمتی در ارزهای دیجیتال را هیچ وقت نادیده نگیرید. در واقع، هر معامله‌گر و سرمایه‌گذاری باید ریسک‌های موجود در مورد ارزهای دیجیتال را سبک سنگین کند.

    ارزش بلندمدت ارزهای دیجیتال با عوامل زیادی از جمله پذیرش عمومی و ارزش واقعی این ارزها در قیاس با ابزارهای پرداخت سنتی مانند ارزهای رایج تعیین می‌شود. یک عامل مهم دیگر دولت‌ها و بانک‌های مرکزی است که این فناوری را قبول می‌کنند یا با آن مبارزه خواهند کرد.

    نوسان قیمت ارزهای دیجیتال نسبتا زیاد است، اما همین موضوع می‌تواند این ارزها را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جذاب کند، به خصوص اگر سرمایه گذاران به رشد این بازار اعتقاد داشته باشند. به عنوان توصیه سعی کنید ارز دیجیتالی بخرید که تعداد گره‌های مناسبی داشته و در راستای پذیرش عمومی قرار داشته باشد. از قوانین کشور در مورد استخراج این ارزها آگاهی داشته باشید و اگر قصد ماین کردن دارید، هزینه‌های تولید را نیز در نظر بگیرید.