آشنایی با انواع وام های خرید خودرو

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 586
    • 0
    آشنایی با انواع وام های خرید خودرو

    علاوه بر بانک‌های کشور، شرکت‌های لیزینگی نیز برای خرید خودرو وام پرداخت می‌کنند. اما نحوه پرداخت وام به متقاضیان در بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگی با یکدیگر متفاوت است.

    امروزه خانوارها برای انجام کارهای روزمره خود به یک وسیله نقلیه مناسب نیاز دارند. اما به دلیل افزایش قیمت خودرو بسیاری از خانوارهای ایرانی دیگر توان خرید آن را ندارند.

    از سوی دیگر به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی بر کشور و اختلاف شدید قیمت کارخانه و بازار، خودرو دیگر یک کالای مصرفی نیست بلکه به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و سالانه متناسب با افزایش تورم در کشور قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

    بسیاری از این خانواده‌ها در شرایط جاری اقدام به دریافت وام می‌کنند. در این مطلب قصد داریم انواع وام های خرید خودرو و شرایط پرداخت این وام‌ها را به متقاضیان توضیح دهیم و شما را با آنها آشنا کنیم.

    بسیاری از بانک‌های ایرانی و حتی شرکت‌های لیزینگی بنا به شرایطی به متقاضیان خرید خودرو وام پرداخت می‌کنند. در ادامه به بررسی شرایط آنها می‌پردازیم.

    شرایط دریافت وام خرید خودرو

    اولین شرط برای واجد شرایط بودن دریافت وام خرید خودرو داشتن سن بالاتر از 18 سال است. دومین شرط بسیار مهم این است که فرد متقاضی دریافت وام خرید خودرو قصد داشته باشد از شرکت‌های خودرو سازی داخلی خرید نماید.

    زیرا طبق قانون، بانک‌های کشور برای خرید خودروی خارجی تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند. از دیگر شرایط مهم دریافت وام خودرو این است که فرد خواهان دریافت وام در سیستم بانکی کشور، سابقه چک برگشتی نداشته باشد. همچنین این فرد نباید تسهیلات معوقه داشته باشد.

    تسهیلات معوقه به این معنی است که فرد قبلا وامی دریافت کرده است اما در موعد مقرر نتوانسته که قسط‌های مورد نظر را پرداخت کند. اما نکته مهم در مورد دریافت وام از بانک این است که بانک وجه نقد را در اختیار متقاضی وام قرار نمی‌دهد بلکه حواله صادر شده را به نام شرکت خودروسازی که قرار است از آن خودرو خریداری شود، صادر می‌کند.

    مبلغ دریافتی وام خودرو در بانک‌ها

    میزان دریافت وام های خرید خودرو بسته به بانک‌های مختلف متفاوت است. اما این رقم دریافتی از 15 میلیون تومان تا 150 میلیون تومان متغیر است. برای اطلاع دقیق از رقم پرداختی باید به خود بانک مراجعه کرد.

    با توجه به این مبلغ پرداختی به عنوان وام از سوی بانک‌های کشور، افراد متقاضی خودرو تنها می‌توانند خودروهای نسبتا ارزان قیمت داخلی را خریداری نمایند.

    زمان بازپرداخت و نیاز به سپرده

    تقریبا می‌توان گفت در همه‌ی بانک‌های کشور حداکثر زمان بازپرداخت وام های خرید خودرو توسط متقاضی 36 ماه است. علاوه بر این، در بعضی از بانک‌های ایران برای دریافت وام خودرو، متقاضی باید مقداری سپرده بانکی داشته باشد تا بتواند از این بانک وام خودرو دریافت کند.

    سود وام دریافتی

    در اکثر بانک‌های کشور میزان سود در نظر گرفته شده برای برای وام های خودرو 18 درصد است، اما در بعضی از بانک‌ها این عدد به 20 درصد هم می‌رسد.

    البته باید توجه کرد که بعضی از بانک‌ها هنگام پرداخت وام شرطی را برای دریافت کننده وام می‌گذارند. این شرط آن است که بانک مقداری از مبلغ وام را در حساب فرد متقاضی قفل می‌کند تا زمانی که کل مبلغ وام را باز پرداخت کند.

    نوع ضمانت

    اکثر بانک‌های ایران برای پرداخت وام های خودرو نیاز به ضامنی دارند که به صورت ماهانه حقوق ثابتی از یک ارگان رسمی دریافت می‌نماید. دلیل قرار دادن این ضامن نیز آن است که اگر دریافت کننده وام نتواند در موعد مقرر قسط تسهیلات خود را پرداخت نماید از فیش حقوقی ضامن، مبلغ مورد نظر خود را برداشت نماید. اما تعدادی از بانک‌های کشور به جای ضامن، سند ملک را نیز برای پرداخت وام قبول می‌کنند.

    شرایط دریافت وام از شرکت‌های لیزینگی

    در بالا به توضیح شرایط دریافت وام خرید خودرو از بانک پرداختیم. علاوه بر بانک‌ها، شرکت‌های لیزینگی نیز برای خرید خودرو به متقاضیان وام پرداخت می‌کنند. البته نحوه پرداخت وام در شرکت‌های لیزینگی نسبت به بانک متفاوت است.

    در این نوع وام، خود شرکت لیزینگی، خودرو را ابتدا خریداری می‌کند و سپس این خودروی خریداری شده را به صورت قسطی به خریداران تحویل می‌دهد. البته در ازای این کار شرکت‌های لیزینگی مقدار مشخصی سود را به اصل قیمت خودرو اضافه می‌کنند.

    مقدار سود وام خودروهای لیزینگی بسته به نوع شرکت متفاوت است. در شرکت‌های لیزینگی برای اطمینان شرکت از بازپرداخت وام توسط خریدار نیازی به ضامن نیست بلکه سند خودرو تا پایان پرداخت اقساط در رهن شرکت فروشنده باقی خواهد ماند.

    برای خرید خودرو دست دوم وام تعلق می گیرد؟

    بانک‌های کشور وامی برای خرید خودروی دست دوم پرداخت نمی‌کنند و برای دریافت وام برای خرید خودروی دست دوم فقط باید به شرکت‌های لیزینگی مراجعه کرد.

    بانک‌ها علاوه بر خودرو‌های دست دوم به خودروهای وارداتی و خودروهای لوکس خارجی نیز وام پرداخت نمی‌کنند و برای دریافت وام خرید این خودرو‌ها باز هم باید از شرکت‌های لیزینگی وام دریافت کرد.