4 نکته مهم گزارش تورمی مرداد 1400 / چرا باید جدی‌تر به سرمایه‌گذاری فکر کرد؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 287
    • 0
    4 نکته مهم گزارش تورمی مرداد 1400 / چرا باید جدی‌تر به سرمایه‌گذاری فکر کرد؟

    تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم ماهانه در دومین ماه تابستان 1400 به 3.2 درصد رسیده است. این عدد یعنی در طول مرداد ماه متوسط قیمت کالاها و خدمات 3 درصد نسبت به تیر ماه افزایش یافته است. این میزان تورم ماهانه بسیار بالا است و به راحتی سرمایه شما را که به خوبی سرمایه‌گذاری نشده باشد، از بین می‌برد. در ادامه به نکات مهم گزارش تورمی مرداد 1400 می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا باید جدی‌تر به سرمایه‌گذاری فکر کرد.

    بازگشت به شرایط تورمی سال گذشته؟

    یکی از اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر افتاده، رشد تورم ماهانه به خصوص پس از اردیبهشت ماه امسال است. اگر به روند تورم ماهانه در یک سال اخیر نگاهی بیندازید، خواهید دید که تورم ماهانه در مهر بسیار بالا بود اما با برگزاری انتخابات آمریکا در میانه آبان 1399 و شکست ترامپ، انتظارات تورمی کاهش یافت. علت آن هم این بود که فعالان بازارها گمان می‌کردند احتمال دستیابی نسبتا سریع به برجام هموار شده و احتمال لغو تحریم‌ها شدت گرفته است. همان طور که در نمودار زیر می‌بینید، از آذر 1399 تا پایان اردیبهشت 1400 نرخ تورم ماهانه بین 0.7 تا 2.5 درصد قرار داشت. اما از میانه خرداد و با توجه به خبرهایی که از مذاکرات وین می‌رسید و به تعویق افتادن ادامه مذاکرات تا تشکیل دولت بعدی، نرخ دلار و تورم انتظاری رو به افزایش گذاشت. به این ترتیب، به نظر می‌رسد با توجه به کسری بودجه و مسائل اقتصادی، آینده احیای برجام تاثیر زیادی روی تورم داشته باشد.

    نرخ تورم ماهانه از ابتدای تابستان 1399 تاکنون / میله نارنجی رنگ مربوط به انتخابات آمریکا و شکست ترامپ است و میله زرد رنگ مربوط به دورهای اخیر مذاکرات وین

    4 نکته مهم گزارش تورمی مرداد ماه

    اگر نگاه دقیقی به گزارش تورمی مرداد ماه بیندازیم می‌توانیم به چند نکته در آن اشاره کنیم. اولین مورد افزایش تورم نقطه به نقطه سالانه است. تورم نقطه به نقطه برای کل خانوارهای کشور در مرداد امسال به 45.2 درصد رسیده است. یعنی اگر شما الان بخواهید مجموعه‌ای از کالاها و خدمات را بخرید، نسبت به مرداد سال گذشته باید 45 درصد بیشتر هزینه کنید. این میزان از تورم یک معنی دیگر هم دارد. تورم یعنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها. در نتیجه اگر پولی داشتید که در یک سال اخیر سرمایه‌گذاری نکرده و نقد نگه داشته‌اید، حدودی نیمی (45 درصد) از قدرت خرید آن از بین رفته است.

    بیشتر بخوانید: تورم چیست، چطور ایجاد می‌شود و چه آثاری روی سرمایه ما دارد؟

    نکته مهم دوم افزایش تورم خوراکی‌ها در یک سال اخیر است. تورم خوراکی‌ها در یک سال منتهی به مرداد به 57.1 درصد رسیده است که رقم قابل توجهی است. این موضوع از آن جهت مهم است که تورم خوراکی‌ها تاثیر زیادی روی پس‌انداز مردم می‌گذارد و خانوارها را با سختی روبرو می‌کند. نرخ تورم ماهانه مرداد برای خوراکی‌ها به 4.6 درصد رسیده است.

    بیشتر بخوانید: مفهوم هزینه فرصت چیست و چطور وضع ما را بهتر می‌کند؟

    نکته سوم این است که به دلیل تورم بالای خوراکی‌ها و رشد بیشتر آن در مقایسه با خدمات و کالاهای غیرخوراکی، تورم برای خانوارهای سه دهک پایین درآمدی کشور بیش از تورم دهک‌های بالاتر اجتماع بوده است.

    نکته چهارم این گزارش هم آن است که در 12 ماه اخیر منتهی به مرداد 1400، میزان تورم خانوراهای روستایی به 47.7 درصد رسیده که از نرخ تورم خانوارهای شهری (42.9 درصد) بالاتر است.

    چرا باید جدی‌تر به سرمایه‌گذاری فکر کرد؟

    در بالا به اهمیت تورم و میزان بالای آن اشاره کردیم. در واقع از ابتدای سال 1400 تاکنون، یعنی در 5 ماه ابتدایی سال، تورم به 13.3 درصد می‌رسد. این یعنی اگر از اول سال پولی داشتید که سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، 13 درصد از ارزش آن از بین رفته است. از آنجا که احتمال تورم انتظاری در ادامه سال نیز پایین نیست، به نظر می‌رسد سرمایه‌ای که نقد بماند یا در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نشود، به راحتی قدرت خرید خود را از دست خواهد داد. تکلیف سرمایه نقد که مشخص است اما جای مناسب برای سرمایه اهمیت بالایی دارد. دقت کنید تورم مرداد 3.2 درصد بوده است یعنی بیش از دو برابر سود بانکی ماهانه با نرخ 18 درصد! پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید سرمایه شما از آسیب تورمی در امان بماند، به سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم در سال 1400