گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 1238
    • 0
    گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان

    در حال حاضر تنها خودروهای خارجی قابل خرید با بودجه نیم میلیارد تومانی، ماشین‌های چینی هستند. اما ماشین‌های چینی مشکلات مربوط به خود را دارند. گزینه دیگری که خریداران خودروهای نسبتا ارزان قیمت در اختیار دارند، خودروهای ایرانی است.

    در سال‌های اخیر تورم شدیدی وجود داشته و قیمت کالاها و خدمات مورد استفاده را به شدت افزایش داده است. بسیاری از متقاضیان خودرو که پول زیادی ندارند، با سوالاتی از قبیل این که «با نیم میلیارد تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟» روبرو هستند. در ادامه به معرفی خودروهایی که می‌شود با پرداخت نیم میلیارد تومان آنها را تهیه کرد، می‌پردازیم و آنها را در دو دسته خارجی و داخلی بررسی می‌کنیم.

    خرید خودروهای خارجی تا 500 میلیون تومان

    به دلیل افزایش قیمت دلار در سال‌های اخیر، قیمت خودروهای خارجی نیز به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر تنها خودروهای خارجی که می‌توان با زیر 500 میلیون تومان خرید، خودروهای چینی هستند. از جمله این برندهای چینی خودروی ام‌وی‌ام است. البته تمام مدل‌های این خودرو زیر 500 میلیون تومان نیستند اما می‌توان با چنین بودجه‌ای برخی از مدل‌های آن را خرید. برلیانس نیز از جمله دیگر خودروهای چینی است که در بازار ایران مشتریانی برای خود دست و پا کرده است و برخی خودروهای آن کمتر از نیم میلیارد تومان قیمت دارند. علاوه بر این موارد، از جمله سایر خودروهای چینی که در این محدوده قیمتی قابل خرید هستند، می‌توان به برخی مدل‌های جیلی، لیفان و جک اشاره کرد.

    بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای خارجی که می‌توان خرید

    معایب خودروهای چینی

    همان طور که گفتیم تنها خودروهای خارجی که در حال حاضر با 500 میلیون تومان می‌شود خرید، ماشین‌های خارجی هستند. برخی از مدل‌های این خودروها ظاهر خوبی هم دارند اما به طور کلی معایبی در خصوص خودروهای وارداتی چینی در این محدوده قیمتی مطرح است. بعضی از کارشناسان به استهلاک بالای این دسته خودروها با گذشت چند سال از زمان خرید اشاره می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز می‌گویند این خودروها هنگام فروش با مشکل روبرو می‌شوند و قیمتی که خریداران می‌پردازند عمدتا با مبلغی که فروشندگان مایل به دریافت هستند، اختلاف دارد. این دو مشکلاتی هستند که از سوی عده‌ای از کارشناسان برای خودروهای چینی تا 500 میلیون تومان مطرح می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: تویوتا چطور بزرگ‌ترین خودروساز جهان و بهترین خودروی سال اروپا شد؟

    خرید ماشین ایرانی تا 500 میلیون تومان

    در روزهای اخیر بهای دلار باز هم رشد کرده و به مرز 31 هزار تومان رسیده است و این موضوع روی قیمت خودروها در بازار آزاد نیز تاثیر گذاشته است. تورم نیز همچنان روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد و به این ترتیب خودروهای بیشتری از محدوده قابل خرید با این بودجه خارج می‌شوند. این موضوع در مورد خودروهای ایرانی با شدت کمتری نسبت به خودروهای خارجی صدق می‌کند زیرا واردات خودروهای خارجی با مسایلی مانند تعرفه واردات و نرخ دلار ارتباط پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز بیشتر خودروهایی که قابلیت خرید با نیم میلیارد تومان دارند را می‌توان در میان ماشین‌های ایرانی جستجو کرد. آشناترین این خودروها عبارتند از پراید و تیبا. با این حال خودروهای بیشتری در این دسته جای می‌گیرند. کوییک، شاهین، سمند، ساینا، رانا، دنا، تارا را نیز باید به پراید و تیبا اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: کدام خودروهای لوکس ارزان ترین هزینه نگهداری را دارند؟

    علاوه بر این، برخی محصولاتی که خودروهای فرانسوی محسوب می‌شوند ولی در ایران تولید می‌شوند نیز با این بودجه قابل خرید هستند. از جمله این محصولات می‌توان به پژو 206، 207، GLX، SLX و پژو پارس در کنار خودروهایی از شرکت رنو مانند تندر 90 اشاره کرد. از گزینه‌های مثبت این خودروها می‌توان به دسترسی بیشتر به قطعات آنها و در مواردی استهلاک کمتر اشاره کرد.

    جمع‌‎بندی

    در این مطلب به بررسی گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان پرداختیم. همان طور که اشاره کردیم قیمت خودرو در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها، رشد دلار در بازار آزاد و کمبود عرضه نسبت به تقاضا رشد داشته است. در حال حاضر تنها خودروهای خارجی قابل خرید با بودجه نیم میلیارد تومانی ماشین‌های چینی هستند. اما ماشین‌های چینی مشکلات مربوط به خود را دارند. گزینه دیگری که خریداران خودروهای نسبتا ارزان قیمت در اختیار دارند، خودروهای ایرانی است. اکنون حداقل قیمت خرید یک خودروی صفر کیلومتر در بازار به بیش از 150 میلیون تومان رسیده است، که با توجه به سطح درآمدی میانگین جامعه مقدار کمی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل هم باید نهایت دقت را در خرید خودرو داشته باشید.