بهترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم آبان 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 130
    • 0
    بهترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم آبان 1400

    در این هفته دلار، طلا و بورس همگی با افت روبرو بودند. البته سکه کمترین افت را در بین بازارهای دیگر شاهد بود. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد برخی گزینه‌های درآمد ثابت برندگان این هفته بازارها بوده‌اند.

    در هفته جاری بازارهای سرمایه‌گذاری با افت روبرو شدند. کاهش بهای دلار در بازار آزاد یکی از مهمترین عوامل این اتفاق بود. با انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال توافق موقت دلار در روز پنجشنبه افت کمتری را نیز تجربه کرد. در ادامه به تحولات بازارها در هفته اخیر می‌پردازیم و بهترین بازار سرمایه‌گذاری هفته چهارم آبان را نیز بررسی می‌کنیم.

    تحولات دلار در هفته اخیر

    در این هفته بهای دلار با نوساناتی همراه بود. قیمت هر واحد از این ارز معتبر که در پایان پنجشنبه گذشته به قیمت 28420 تومان معامله می‌شد، تا یکشنبه به 28750 تومان رسید، اما در ادامه هفته تا 28050 تومان هم افت کرد. در پایان پنجشنبه این هفته قیمت دلار در بازار آزاد به 28180 تومان رسیده که حاکی از افت 0.84 درصدی دلار در یک هفته اخیر است. این کاهش روی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز تاثیر منفی گذاشت. با این حال، باید منتظر خبرهای بیشتر از فرجام مذاکرات در اوایل آذر بود تا بتوان سمت و سوی بازارها را دقیق‌تر تعیین کرد.

    افت بورس؛ شرکت‌های بزرگ بیشتر زیان کردند

    در هفته‌ای که گذشت، بورس تهران نیز با افت روبرو بود و شاخص کل آن از یک میلیون و 456 هزار واحد به حدود یک میلیون و 411 هزار واحد کاهش یافت. این افت به معنای آن است که شاخص کل بازار سهام در هفته اخیر 3.14 درصد از ارزش خود را از دست داده است. با توجه به قیمت دلار و سایر مولفه‌های اقتصادی این موضوع نشان دهنده سایه نااطمینانی بر بازار است که یکی از مهمترین موانع رشد آن محسوب می‌شود. علاوه بر شاخص کل، شاخص هم وزن نیز در هفته جاری با افت 4500 واحدی روبرو شد. به این ترتیب، شاخص هم وزن نیز در این هفته 1.16 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی در هفته جاری بیش از شرکت‌های کوچک‌تر زیان دیده‌اند.

    بیشتر بخوانید: بهترین بازار سرمایه‌گذاری 7 ماه اول سال 1400

    نگاهی به فلز زرد در این هفته

    در مورد قیمت طلا در هفته اخیر هم باید گفت از بهای دلار در بازار آزاد تبعیت کرده است. بهای هر گرم طلای 18 عیار در پنجشنبه این هفته به حدود یک میلیون و 240 هزار تومان رسید که در مقایسه با پنجشنبه هفته قبل 1.85 درصد ارزان‌تر شده است. از سوی دیگر، قیمت هر سکه امامی در رور پنجشنبه این هفته به 12 میلیون و 479 هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته حدود 0.48 درصد کاهش قیمت داشته است. این افت قیمت طلا در بازار داخلی در شرایطی صورت می‌گیرد که هر اونس طلا در بازارهای جهانی به قیمت 1858 دلار معامله می‌شود. در سطح جهانی، بهای طلا در مقایسه با هفته گذشته افت 0.24 درصدی داشته است.

    بیشتر بخوانید: خرید طلا چه زمانی به صرفه است؟

    بهترین بازار هفته چهارم آبان 1400

    در بالا بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف را بررسی کردیم. در این هفته دلار، طلا و بورس همگی با افت روبرو بودند. البته سکه کمترین افت را در بین بازارهای دیگر شاهد بود. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد برخی گزینه‌های درآمد ثابت برندگان این هفته بازارها بوده‌اند. هرچند عایدی این گزینه‌ها چندان بالا نیست، اما در وضعیت فعلی بدل به صدرنشینان بازدهی بازارها شده‌اند.