بهترین زمان خرید خودرو چه موقعی است؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1313
    • 0
    بهترین زمان خرید خودرو چه موقعی است؟

    یکی از زمان‌های مناسب برای خرید خودرو مواقعی است که دلار در حال افزایش قیمت است. زیرا قیمت خودرو با وقفه زمانی به افزایش قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد. البته باید به یاد داشت که اگر افزایش مستمر باشد، چنین تصمیمی اقتصادی است. در غیر این صورت ممکن است زمان خوبی را انتخاب نکرده باشید.

    خودرو در جهان جزو کالاهای مصرفی به حساب می‌آید اما امروزه در ایران تبدیل به یک کالای سرمایه گذاری شده است. علت آن هم قیمت‌گذاری دستوری و عدم همخوانی عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر است. این عدم همخوانی به دلیل سیاست‌های اقتصادی، کمبود عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی داخلی و همچنین ممنوعیت واردات خودرو ایجاد شده است.

    از سوی دیگر به دلیل رشد شدید تورم و ارزهای معتبر خارجی، قیمت خودرو نیز در سال‌های اخیر شاهد افزایش افسار گسیخته‌ای بوده است. پس از بالا رفتن چشمگیر قیمت، بسیاری از اقشار ضعیف جامعه دیگر توان خرید خودروی شخصی را ندارند.

    با این حال برخی که هنوز توان خرید خودرو را دارند، با سوالاتی در مورد خرید خودرو روبرو هستند. یکی از این سوالات که در اینجا قصد داریم توضیح بدهیم این است که بهترین زمان خرید خودرو ارزان چه زمانی است؟ در ادامه ابتدا به اثر صف بر قیمت خودرو خواهیم پرداخت و بعد به بهترین زمان خرید خودرو اشاره می‌کنیم.

    چند درصد خانواده‌ها خودرو شخصی دارند؟

    طبق گزارش مرکز آماردر سال 1399 حدود 53 درصد خانوارهای شهری خودروی شخصی داشته‌اند، این درصد برای سال 1400 رشد کمی داشته و به 53.9 درصد رسیده است.

    در قسمتی دیگر از این گزارش بیان شده که خانوارهای روستایی در سال 1399 حدود 34 درصد آن‌ها خودروی شخصی داشته‌اند و در سال 1400 این عدد به حدود 40 درصد رسیده است. همان طور که مشخص است هنوز بسیاری از خانوارها خودرو ندارند و همین موضوع باعث می‌شود پتانسیل تقاضا برای آنها بالا باشد.

    صف چطور قیمت خودرو را بالا می برد؟

    برای این که درک خوبی از قیمت خودرو و بهترین زمان خرید ماشین داشته باشیم، بهتر است ابتدا به چگونگی تشکیل صف اشاره کنیم.

    اگر تعداد تقاضاکنندگان به حدی باشد که عرضه نتواند جوابگوی این حجم از تقاضا باشد، صف خرید ایجاد می‌شود. تشکیل صف علاوه بر افزایش قیمت آن کالا یا خدمات، کمیابی را نیز به وجود می‌آورد. کمیابی هم دوباره و به نوبه خود باعث افزایش قیمت یک کالا یا خدمات خواهد شد.

    در ایران به دلیل اینکه خودروسازهای داخلی به اندازه متقاضیان ماشین عرضه نمی‌کنند، کمیابی تشکیل می‌شود. برای رفع این مشکل و رساندن خودرو به دست متقاضیان هم گاهی فروش به صورت قرعه کشی انجام شده است.

    این قرعه کشی به معنای واقعی کلمه مفهوم کمیابی را ارائه می‌دهد. زیرا تعداد افرادی که به امید برنده شدن در این قرعه کشی شرکت می‌کنند، چندین برابر تعداد خودروهای عرضه شده است.

    اما علت ایجاد صف در خرید خودرو و انجام قرعه کشی از سوی خودرو سازان چیست؟ برای جواب دادن به این سوال باید به بررسی قیمت دستوری بپردازیم، سپس به بهترین زمان خرید خودرو اشاره کنیم.

    قیمت دستوری خودرو

    یکی از دلایل اصلی که مردم برای خودرو داخلی صفر کیلومتر مازاد تقاضا دارند این است که قیمت خودرو در ایران دستوری است. از آنجا که قیمت دستوری پایین‌تر از قیمت بازار است، افراد جامعه برای اینکه بتوانند خودروی ارزان‌تر از بازار بخرند اقدام به شرکت در قرعه کشی می‌کنند.

    بسیاری از آنها انگیزه دارند تا بعد از برنده شدن در این قرعه‌کشی، خودرو خریداری شده را در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتری بفروشند. این رانت ایجاد شده بر اثر اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار یکی از دلایل اصلی حضور بسیار زیاد و میلیونی مردم در صف قرعه کشی خودرو‌های داخلی است.

    شانس برنده شدن خودرو در قرعه کشی چقدر است؟

    در سال‌های اخیر خودروساز‌های داخلی چندین بار فراخوان داده‌اند که می‌خواهند خودرو‌های خودروها را از طریق قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار بدهند. اما به دلیل عرضه بسیار کمتر خودرو نسبت به افراد ثبت نام کننده در این قرعه کشی، شانس برنده شدن بسیار کم بوده، تا حدی که در بسیاری از مواقع در خوش بینانه‌ترین حالت برای برخی از خودروها فقط 0.5 درصد و در مواقعی نیز این شانس برنده شدن 0.2 درصد بوده است.

    همین شانس کم برای خرید خودرو بسیاری را به این بازار علاقمند کرده و باعث شده است آنها به دنبال بهترین زمان خرید خودرو باشند.

    عوامل موثر روی قیمت خودرو

    برای این که بتوانیم بهترین زمان خرید خودرو را تحلیل کنیم، بهتر است عوامل موثر روی قیمت خودرو را بدانیم. در ایران دو قیمت متفاوت برای خودرو داریم، اول قیمت کارخانه و دوم قیمت بازار.

    قیمت بازار که مهم‌تر است به سه عامل اصلی بستگی دارد. اولین عامل در تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد، دلار است. زیرا با افزایش قیمت دلار انتظارات فعالان بازار برای تورم افزایش می‌یابد و این خود باعث افزایش تقاضا برای خودرو و سرمایه گذاری در آن می‌شود که قیمت را بالاتر می‌برد.

    دومین عامل تورم است، اگر تورم در کشور به دلایلی افزایش یابد خودرو هم از این تورم مستثنا نخواهد بود و قیمت آن روند افزایشی خواهد گرفت.

    عامل سوم تقاضا است، همانگونه که گفته شد اگر تقاضا به هر دلیلی روند افزایشی داشته باشد و عرضه کننده نتواند به میزان کافی جوابگوی تقاضای ایجاد شده باشد، قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

    یک تفاوت مهم بین قیمت کارخانه و قیمت بازار برای خودرو وجود دارد و آن این است که قیمت ماشین به سختی تغییر می‌کند. این قیمت به صورت دستوری تعیین می‌شود، نه بر اساس سازوکارهای اقتصادی. همین موضوع باعث اختلاف قیمت معنادار بین قیمت بازار و قیمت کارخانه می‌شود و تقاضا برای خرید خودرو از کارخانه را بالا می‌برد.در حالیکه نوید خودروهای وارداتی ارزان نیز هر روز می رسد.

    بهترین زمان خرید خودرو

    زمانی که دلار روند کاهشی داشته باشد قیمت خودرو با کمی تاخیر روند کاهشی پیدا خواهد کرد. در واقع با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو به صورت لحظه‌ای کاهش نمی‌یابد، بلکه مدت زمانی طول خواهد کشید که این کاهش قیمت دلار به خودرو برسد.

    بنابراین یکی از زمان‌های مناسب این است که مدتی بعد از کاهش قیمت دلار و زمانی که دلار در رقم پایین‌تری تثبیت شد اقدام به خرید خودرو کنیم.

    از طرف دیگر، موقعی که قیمت دلار افزایشی می‌شود، روی قیمت خودرو هم تاثیر می‌گذارد. وقتی انتظار می‌رود قیمت دلار افزایش پیدا کند و روندی صعودی داشته باشد نیز زمان مناسبی برای خرید خودرو است. البته به شرطی که به موقع اقدام شود.

    زیرا همانگونه که قیمت خودرو در هنگام پایین رفتن قیمت دلار دیر واکنش نشان می‌دهد، هنگام افزایش قیمت دلار نیز کمی با تاخیر واکنش نشان می‌دهد. اما فراموش نکنید همواره باید مراقب نوسانات قیمتی دلار باشیم.

    بهتر است اوایل روند صعودی یا اواخر روند نزولی دلار خودرو بخریم زیرا نوسان کوتاه‌‌مدت می‌تواند حتی ما را با زیان روبرو کند.