دو روایت متفاوت بیمه شخص ثالث

  • اشتراک‌گذاری
  • 63
  • 0
دو روایت متفاوت بیمه شخص ثالث

به طور میانگین برای هر شخصی در طول مدت زندگی بیش از یک بار تصادف با خودرو رخ می‌دهد. گاهی خودرو مال خود شخص است و گاهی این اتومبیل ممکن است که تاکسی باشد. اما موضوعی که برای هر راننده عاقبت اندیشی مهم است این است که خودروی او بیمه داشته باشد و چه بهتر که بیمه شخص ثالث هم داشته باشد. اما موضوعی که بیمه شخص ثالث را در نظر همه پر رنگ کرده است، دو ویژگی است که شامل حال آن می‌شود، به این معنی که اگر خودرو مقابل شما که با آن تصادف کرده‌اید بیش از ۲۲۰ میلیون تومان ارزش مادی داشته باشد، شما و بیمه موظف هستید خسارت را معادل قیمت گران‌ترین خودرو متعارف پرداخت کنید و اگر قیمت خودرو کم‌تر از ۲۲۰ میلیون تومان باشد، همه خسارات را تا سقف تعهدات باید پرداخت کنید. موضوع جالبی است. بیش‌تر به آن خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

خودرو متعارف و غیر متعارف یعنی چه؟

خودرو متعارف، خودرویی است که از لحاظ قیمت گذاری در رده مناسب خرید برای اکثر خانوارهای ایرانی است و با کمی قرض و قوله و وام و کارهایی از این دست می‌توان به آن دست پیدا کرد. اما خودرو نامتعارف و یا به عبارتی (لوکس) از دسته خودروهایی است که قیمت‌ سر به فلک کشیده‌ای دارد و تنها قشر محدودی می‌توانند آن را خریداری کنند. لازم به ذکر است که با اوج گیری قیمت‌های سرسام آور خودرو در سه سال اخیر، نوع بیمه شخص ثالث و تعیین خسارت بر اساس قانون آن باعث شده تا بسیاری از خودروهای غیر متعارف که تا قبل از این متعارف شناخته می‌شدند در تصادفات و تعیین خسارات دچار ضرر شوند.

قیمت های انفجاری و بلاتکلیفی

یکی از عواملی که قانون بیمه شخص ثالث را دچار مشکل کرده است این است که درست همگام با رشد روزافزون قیمت خودروها، از نظر قانون شخص ثالث، اتومبیل‌ها به دو دسته متعارف و نامتعارف دسته بندی شدند. تا قبل از سال ۹۵، اگر تصادفی صورت می گرفت، برای جبران خسارت مالی وارده حد مشخصی وجود نداشت و هر اندازه که کارشناس تعیین می‌کرد را بیمه برای جبران خسارت قبول می‌کرد. اما بعد از سال ۹۵، به ویژه در دو سال اخیر، قانون متعارف و نامتعارف باعث شده تا بسیاری از خودروهایی که بالای ۲۲۰ میلیون ارزش مالی دارند تنها به اندازه گران‌ترین خودرو متعارف خسارت دریافت می‌کنند و باقی هزینه‌های ناشی از خسارات وارد شده بر عهده هیچ کس نیست و صاحب خودرو باید از جیب خود یا مقصر مایه بگذارد. این موضوع در مورد بیمه شخص ثالث هم بیمه گذاران و هم شخص بیمه گر را ناراضی کرده است.

منبع قیمت گذاری متعارف و نامتعارف

در سالی که گذشت، میزان ۲۲۰ میلیون تومان برای دسته بندی خودروها به متعارف و غیر متعارف در بیمه شخص ثالث قرار داده شد. این میزان بر اساس موازین و قوانین شرع اسلام مبین انتخاب شد. به این صورت که دیه مرد مسلمان در ماه حرام ۴۴۰ میلیون تومان تعیین شده است که نصف آن یعنی ۲۲۰ میلیون تومان برای این دو دسته از اتومبیل‌ها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: صندوق طلا، بیمه‌ای برای سرمایه گذاران طلایی

خسارات کارشناسی می‌شوند اما…!

به گفته مقامات مسئول بیمه مرکزی، خودروهایی که بیش از ۲۲۰ میلیون تومان ارزش مادی دارند برای جبران خسارات وارد به بدنه خودرو خود در تصادفات می‌توانند با خرید بیمه نامه بدنه به جای استفاده از بیمه شخص ثالث از این بیمه نامه استفاده کنند. در بیمه شخص ثالث، خسارات وارده شده در قسمت‌های مختلف بدنه خودروهای غیر متعارف محاسبه می‌شود اما سرآخر بر اساس قیمت گران‌ترین قیمت خودرو متعارف جبران خسارت می‌شوند.