ترید یا معامله چیست و تریدر کیست؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 413
    • 0
    ترید یا معامله چیست و تریدر کیست؟

    تریدر و سرمایه‌گذار تفاوت‌هایی با هم دارند. یکی از مهمترین این تفاوت‌ها، مدت زمانی است که آنها صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    یکی از پرکاربردترین مفاهیم در نظام اقتصادی، ترید یا معامله است. سابقه این کار به هزاران سال قبل برمی‌گردد و نقش مهمی در پیشرفت بشر و شکل‌گیری جوامع امروزی داشته است. با این حال، معنای ترید یا همان معامله در دنیای امروز با جهان باستان تفاوت زیادی دارد. در واقع امروزه مفهوم تریدر برای کسی به کار می‌رود که در بازارهای مالی مختلف فعالیت کند. در این مطلب قصد داریم به مفهوم ترید یا معامله بپردازیم و بگوییم تریدر کیست. برای پاسخ دادن به این پرسش سری به تاریخچه این کار خواهیم زد و انواع مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

    مروری بر مفهوم ترید

    در اولین بخش از مطلب به این که ترید چیست نگاهی می‌اندازیم. به زبان ساده ترید عبارت است از خرید و فروش کالاها یا خدمات در ازای پرداخت مبلغی از سوی خریدار به فروشنده یا معاوضه آنها بین طرفین. معامله می‌تواند به صورت داخلی، بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقتصاد یک کشور انجام شود یا در ابعاد بین‌المللی شکل بگیرد.

    تاریخچه‌ای از معامله و ترید

    هر انسان نیازهای متنوعی دارد و برآورده ساختن تمام آنها تنها از سوی خودش ناممکن یا دست کم بسیار دشوار است. به همین دلیل هم انسان از دوران بسیار کهن اقدام به تولید برخی کالاها و خدمات کرده و شروع به معاوضه یا ترید آنها با تولیدات یا خدمات دیگران کرده بود. پیش از اختراع پول، این مبادلات به صورت تهاتر(معامله پایاپای) صورت می‌گرفت. اما این نوع معامله مشکلات زیادی داشت. از عدم نیاز احتمالی دیگران به تولیدات فرد گرفته تا نرخی که دو کالا یا خدمات با هم مبادله می‌شدند. علاوه بر این، امکان فاسد شدن، هزینه نگهداری و جابجایی نیز مطرح می‌شد. همین موارد انسان را به سوی اختراع پول سوق داد. پس از اختراع پول به عنوان واسطه‌ای برای معاملات، ترید راحت‌تر شد و همین موضوع مقدمه‌ای برای پیشرفت‌های آتی فراهم کرد.

    به تدریج، بازارها و مراکز پولی و اعتباری پدید آمدند و قرن‌ها بعد بازارهای سرمایه‌گذاری و مالی از جمله بورس پدیدار شدند. رفته رفته، افراد بیشتری پایشان به این بازارها باز شد و معاملات مالی رونق گرفت.

    تریدر یا معامله‌گر کیست؟

    در بخش قبل نگاه مختصری به تاریخچه ترید یا معامله انداختیم. امروزه مفهوم تریدر بیشتر به کسی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کند و به خرید و فروش اوراق بهاداری مانند سهام مشغول است، گفته می‌شود. لفظ ترید نیز عمدتا در بستر بازارهای مالی مانند بورس استفاده می‌گردد. تریدر مستقیما یا از طریق یک کارگزار واسطه اقدام به معامله این اوراق بهادار می‌کند و هدفش کسب سود در بازارهای مالی است.

    تفاوت تریدر و سرمایه‌گذار چیست؟

    شاید با خواندن این مطالب به این فکر می‌کنید که همه افراد فعال در بازارهای مالی تریدر به حساب می‌آیند. اما این گونه نیست. تریدر و سرمایه‌گذار تفاوت‌هایی با هم دارند. یکی از مهمترین این تفاوت‌ها، مدت زمانی است که آنها صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذارها معمولا نگاهی بلندمدت به موضوع دارند و سرمایه‌گذاری آنها به قصد سود بردن در بلندمدت است. این در حالی است که به طور کلی تریدر یا معامله‌گر، مدت زمان کوتاه‌تری را برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد. همین مساله استراتژی‌های مورد استفاده آنها را متفاوت از هم می‌کند. در کل، تریدرها معاملات بیشتری نسبت به سرمایه‌گذارها انجام می‌دهند و اهداف متفاوتی دارند.

    البته این کار نیاز به دانش و صرف وقت زیادی دارد. برخی تریدرها معاملات خود را به صورت دقیقه‌ای انجام می‌دهند و برخی دیگر مدت طولانی‌تری را برای رسیدن به اهدافشان لحاظ می‌کنند که ممکن است حتی چندین ماه یا حتی سال هم طول بکشد. تریدرها در بازارهای مختلفی فعالیت می‌کنند، از بازارهای داخلی گرفته تا بین‌المللی. از بورس‌های داخل یک کشور گرفته تا سهام معتبر جهانی و حتی رمزارزها و مواردی دیگر.

    مزایای ترید کردن

    ترید کردن همراه با خود مزایایی هم دارد. کسانی که چنین کاری می‌کنند می‌توانند سودهای قابل توجهی نیز ببرند. علاوه بر این، ترید مانند برخی مشاغل نیست که نیاز به تحصیلات خاصی داشته باشد اما این به معنی آن نیست که منکر آموزش‌های خاص آن شویم. همچنین ترید کردن متنوع است و گستره وسیعی از شرکت‌ها و گزینه‌ها برای انتخاب و تحلیل وجود دارند. نکته دیگر این که محدودیت زمانی و مکانی یا سنّی خاصی برای آن وجود ندارد.

    معایب ترید کردن

    گفتیم که ترید کردن می‌تواند سود خوبی عاید افراد کند، اما باید توجه کرد که ریسک آن هم بالا است. در بسیاری از موارد ممکن است شرایطی غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد و شما را با زیان چشمگیری روبرو کند. همچنین، این کار نیازمند کسب مهارت و تخصص است که زمان زیادی می‌طلبد. نکته آخر در مورد معایب ترید کردن هم آن است که می‌تواند بسیار پرفشار و استرس‌زا شود که برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی نیست.

    جمع‌بندی

    در بالا به بررسی مفهوم ترید پرداختیم و به تفاوت‌های آن با سرمایه‌گذاری اشاره کردیم. یکی از نکات مهم که لازم است دوباره بر آن تاکید کنیم، آن است که دست زدن به ترید و معاملات کوتاه‌مدت و پرتکرار هم نیاز به مهارت بالایی دارد و هم ریسک زیادی دارد. به همین دلیل هم چنین کاری به سرمایه‌گذاران بسیاری که وقت و دانش کافی ندارند، توصیه نمی‌شود. یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری که بتواند برای شما عایدی معقول و مناسبی به همراه داشته باشد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. صندوق‌های معتبر با استفاده از کارشناسان خبره می‌توانند امکان کسب سود مناسب را برای شما فراهم آورند و شما را از ریسک‌های کلان و صرف وقت زیاد حفظ کنند.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع خوبی نیز دارند و می‌توانند سلایق مختلف را پوشش دهند، از صندوق سکه طلا گرفته تا صندوق‌های سهامی و صندوق درآمد ثابت. در مورد صندوق‌های سهامی یک نکته قابل توجه این است که صندوق‌های معتبری مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان در بازه یک ساله 1400 توانستند حتی از شاخص کل نیز بازدهی بیشتری کسب کنند. به همین دلیل، سرمایه‌گذارانی که وقت کافی یا آشنایی چندانی با بازار سرمایه ندارند، بهتر است از طریق صندوق‌ها اقدام به این کار کنند.