حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس چقدر است؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 265
    • 0
    حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس چقدر است؟

    به دلیل افزایش قیمت ملک، خودرو و طلا، سرمایه گذاری در این بازار‌ها دشوار شده است. اما برای سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار، سرمایه‌های به مراتب پایین‌تری لازم است.

    سرمایه گذاری در بورس یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای سرمایه گذاری است. این بازار به دلیل اینکه نیاز به دانش مالی و اقتصادی دارد نسبت به سایر بازار‌های دیگر دارای تفاوت‌هایی است. در سالهای گذشته به دلیل وجود تورم بالا، قیمت‌ها بسیار رشد کرده‌اند. اما یک راه برای فرار کردن از شر این تورم وجود دارد؟ این راه سرمایه گذاری است. با سرمایه گذاری در بازار‌های مختلف این امکان وجود داشته تا افراد علاوه بر پوشش تورم، گاهی حتی عایدی نیز به دست بیاورند. همه می‌دانیم تورم موجب از بین رفتن ارزش دارایی‌ها می‌شود و قدرت خرید پول را کاهش می‌دهد، به همین دلیل هم بهترین کار این است که وجه نقد نگه داری نکنیم بلکه آن را در بازاری که مناسب می‌دانیم سرمایه گذاری کنیم.

    با پول کم به چه بازاری می‌توان وارد شد؟

    با توجه به فشار تورم موجود در فضای اقتصادی کشور بخصوص در سال‌های گذشته، قیمت برخی دارایی‌های مثبت مانند مسکن بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل برای حضور در این بازارها سرمایه بالایی لازم است. هیچ سرمایه گذاری با کمتر از 500 میلیون تومان نمی تواند وارد بازار مسکن بشود. برای ورود به بازار خودرو و خرید آن هم ارزان‌ترین خودرو حداقل حدود 200 میلیون تومان سرمایه لازم است. در بازار سکه و طلا مقدار سرمایه لازم به مراتب کمتر است. برای ورود به بازار سکه و طلا و خرید یک قطعه سکه امامی حداقل 15 میلیون تومان سرمایه لازم است. باتوجه به شرایط سرمایه گذاری در این بازار‌ها و درآمد‌های موجود در جامعه برای قشر متوسط و پایین‌تر، تهیه این مقدار سرمایه برای سرمایه گذاری سخت‌تر شده است.

    بازار اوراق بهادار یکی دیگر از بازار‌های جذاب برای سرمایه گذاران است. این بازار در طول پنج سال گذشته بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است. اما نکته بسیار مهم در مورد بازار اوراق بهادار این این است که برای سرمایه گذاری در این بازار به سرمایه زیادی نیاز نیست. این بازار دارای بخش‌های مختلف سرمایه گذاری است. در ادامه به بیان مهم‌ترین بخش‌های آن خواهیم پرداخت.

    بازار سهام، یک گزینه برای سرمایه‌گذاری با پول کم

    شناخته‌شده‌ترین بخش در بورس، بازار سهام شرکت‌های موجود در آن است. هرکدام از شرکت‌هایی که در این بازار وجود دارند، درصدی از دارایی شرکت را در بورس عرضه کرده‌اند. هر بخش از این دارایی را سهام می‌نامند. البته برای خرید سهام، نمی‌توان فقط یک عدد سهم خرید. بلکه برای خرید سهام و سرمایه گذاری، حداقل سرمایه لازم 500 هزار تومان است. این مقدار سرمایه تقریبا برای بیشتر افراد جامعه قابل تهیه است و کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند می‌توانند با این مقدار کم از سرمایه وارد بازار سهام شوند.

    سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

    صندوق‌های سرمایه گذاری یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار هستند. این صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند، یکی از این صندوق‌ها، صندوق سهامی است. صندوق‌های سهامی برخلاف خود سهام، با حداقل 500 هزار تومان قابل خریدن نیستند، بلکه در صندوق‌های سرمایه گذاری اصل بر خرید یک واحد است. این یک واحد، قیمت مشخصی دارد که به آن قیمت صدور گفته می‌شود. این قیمت صدور بصورت روزانه و با توجه به دارایی‌های صندوق تغییر می‌کند. به عنوان مثال در 13 تیر ماه قیمت صدور یک واحد صندوق آوای سهام کیان حدودا 3 میلیون و 273 هزار تومان بوده است. این مقدار در روزهای قبل و بعد از آن متفاوت است. به طور کلی، برای سرمایه گذاری در صندوق سهامی پول بسیار زیادی لازم نیست. از دیگر صندوق‌های سهامی معتبر، صندوق آهنگ سهام کیان را می‌توان نام برد. قیمت صدور این صندوق در تاریخ 27 خرداد 1401 حدودا یک میلیون و 819 هزار تومان بوده است.

    صندوق با درآمد ثابت؛ گزینه‌ای آهسته و پیوسته برای سودآوری

    علاوه بر صندوق‌های سهامی، صندوق‌های دیگری نیز وجود دارند. یکی دیگر از این صندوق‌ها، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند. صندوق‌های با درآمد ثابت در مقایسه با صندوق‌های سهامی تفاوت‌هایی دارند. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به اجزای تشکیل دهنده آن‌ها اشاره کرد. بیشترین حجم صندوق‌های سهامی را سهام شرکت‌ها تشکیل داده‌اند ولی بیشترین حجم صندوق‌های درآمد ثابت از دارایی‌های با درآمد ثابت تشکیل شده است. یکی از صندوق‌های با درآمد ثابت خوشنام، صندوق با درآمد ثابت کیان است. قیمت صدور هر واحد از این صندوق در 13 تیر سال جاری 3 هزار و 548 تومان بوده است. با توجه به این قیمت‌ها می‌توان گفت که هر شخصی در ایران توانایی سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را دارا است، البته حداقل خرید این صندوق نیم میلیون تومان است. ناگفته نماند صندوق ندای ثابت کیان هم از جمله صندوق‌های با درآمد ثابت است که پرداخت سود ماهانه دارد. حداقل میزان خرید این صندوق 100 هزار تومان است.

    صندوق طلا؛ جذاب برای علاقمندان به فلز زرد!

    صندوق‌های طلا یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری هستند. بیشترین حجم تشکیل دهنده آن‌ها همانگونه که از اسمشان پیداست را طلا تشکیل می‌دهد. این صندوق برای افرادی که علاقه به سرمایه گذاری در طلا دارند و می‌خواهند از ریسک فیزیکی طلا دوری کنند، بسیار مناسب است. ریسک فیزیکی طلا به دلیل احتمال سرقت آن است. از ویژگی‌های مهم صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، مقدار سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در آن است. برای خرید هر سکه امامی باید سرمایه‌ای در حدود 15 میلیون تومان داشت اما برای خرید صندوق طلا سرمایه بسیار کمتری نیاز است. برای خرید صندوق طلای کیان کافی است نیم میلیون تومان در اختیار داشته باشید. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه گذاری در صندوق طلا واقعا در حد توان کلیه‌ی افراد جامعه است.

    جمع بندی

    برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها، بهترین کار سرمایه گذاری است. برای انجام سرمایه گذاری بسته به نوع بازار منتخب، مقدار سرمایه مختلفی لازم است. برای سرمایه گذاری در بازار ملک، طلا و خودرو به دلیل وجود فشار تورمی در سال‌های اخیر و افزایش شدید قیمت آن‌ها، سرمایه بالایی نیاز است. اما برای انجام سرمایه گذاری با پول کم، بهترین بازار، اوراق بهادار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، زیرا با سرمایه‌های بسیار کم هم می‌توان در این بازار سرمایه گذاری کرد.