راهنمای جامع خرید خودرو لوکس

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 913
    • 0
    راهنمای جامع خرید خودرو لوکس

    تا سال 2013 برای خودروهای چهار سیلندر و تا سال 2017 با اضافه شدن خودروهای 6 سیلندر که ممنوعیت واردات خودرو هم وجود نداشت همه چیز به طور دسته‌بندی شده انجام می‌شد؛ به این معنی که وارد کننده 7 تا 8 درصد سود دریافت می‎‌کرد و به این ترتیب تا به مرحله خرید خودرو لوکس برسیم همه چیز تعریف شده بود. اما بعد از ممنوعیت واردات، معادله خرید خودرو لوکس هم تغییر کرد.

    برق روی بدنه‌شان گاهی حتی جرات نزدیک شدن را هم از آدم می‌گیرد. قیمت‌شان هم هر روز فزاینده‌تر از روز قبل می‌شود. اما هنوز هستند عده‌ای از ما که می‌توانند به راحتی اقدام به خریدشان کنند. خرید خودرو لوکس به همان اندازه که دور از ذهن و رویایی به نظر می‌سد اما برای همان قشری که توان خریدش را دارند نیز چالش برانگیز است. پول به تنهایی نمی‎‌تواند همه چیز درباره خرید خودرو لوکس را حل کند. برای خرید این دست خودروها که اغلب برندهای جهانی و شناخته شده را در بر می‌گیرد نیازمند دانستن نکاتی هستیم که در این فرصت به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

    بیشتر بخوانید: کدام خودروهای لوکس ارزان ترین هزینه نگهداری را دارند؟

    خرید خودرو لوکس

    دلایل بالا رفتن قیمت خودرو لوکس

    اگر تصویر چند جانبه نسبت به خودروهای لوکس داشته باشیم و بتوانیم به تحلیل درست برسیم آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که همه چیز درباره خرید خودرو لوکس را می‌دانیم و حالا زمان آن رسیده که معامله موفقی داشته باشیم. به همین جهت دانستن این که چرا قیمت خودرو لوکس به شکل بی سابقه‌ای افزایش داشته خالی از لطف نیست. بی شک می‌توان گفت اولین عاملی که باعث افزایش قیمت خودروهای لوکس شد ممنوعیت واردات آن‌ها بود. بی شک هر چیزی که در بازار کمیاب می‌شود به همان میزان گران و گران‌تر و مانند یک اثر بی همتا و تکرار نشدنی پرارزش می‌شود. البته از طرف دیگر بالا رفتن قیمت دلار در کشور از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت خودرو بود. اما این سوال هم مطرح می‌شود که چرا افزایش قیمت خودرو حتی از قیمت ارز هم سبقت گرفته؟ در جواب این سوال باید گفت که علاوه بر افزایش قیمت دلار، تعداد خودروها در خط معاملات هم کم شده است. به ویژه خودروهای تولید سال 2018 و 19 میلادی که در نوع خود خاص هستند کمیاب هستند. به عنوان مثال اگر بودجه‌ای را بنابر قیمت‌های اعلام شده در بازار در دست داشته باشید و بخواهید خرید انجام دهید باز به ندرت پیش می‌آید که خودرویی باب دل‌تان با همان قیمتی که بازار می‌گوید پیدا کنید.

    بیشتر بخوانید: گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان

    قیمت گذاری خودروهای لوکس

    نوع قیمت گذاری خرید خودرو لوکس به ویژه در طول سال‌های اخیر یکی از زوایای مورد بحث هر کدام از ما بوده و خواهد بود. سوال این جا است که اصلا معادله قیمت گذاری این خودروها به چه شکل است؟ در جواب باید گفت تا سال 2013 میلادی برای خودروهای چهار سیلندر و تا سال 2017 با اضافه شدن خودروهای 6 سیلندر که ممنوعیت واردات خودرو هم وجود نداشت همه چیز به طور دسته‌بندی شده انجام می‌شد؛ به این معنی که وارد کننده 7 تا 8 درصد سود دریافت می‎‌کرد و به این ترتیب تا به مرحله خرید خودرو لوکس برسیم همه چیز تعریف شده بود. اما بعد از ممنوعیت واردات، معادله خرید خودرو لوکس هم تغییر کرد. بعد از این اتفاق مهم، قیمت را بازار یا فروشنده تعیین می‌کند. خودروهایی مانند بی ام و 730، پورشه ماکان و یا ولوو xc90 به تعداد محدودی وجود دارند و قیمت‌گذاری بر مدل‌های صفر این خودروها مبنایی است برای قیمت‌گذاری مدل‌های کارکرده آن‌ها.

    بیشتر بخوانید: خودروهای لوکس ارزش خرج کردن پول اضافه را دارند؟

    نکات قابل توجه برای خرید خودرو لوکس

    اولین نکته‌ که در خرید خودرو لوکس باید به آن دقت داشت بودجه‌ای است که داریم. بعد از این که بودجه موردنظر را برای خودمان مشخص کردیم به سراغ نوع سلیقه خودمان می‌رویم. یعنی ببینم که به چه نوع خودرویی علاقه داریم؛ سواری یا شاسی بلند مدنظرمان است یا سلیقه دیگری داریم. زمانی است که بودجه ما در حد 2 میلیارد تومان است. با این حساب باید روی خرید خودرو لوکس مدل پایین‌تری از برندهای بنز و بی ام و متمرکز شویم و یا اگر خودروهای لوکس مدل بالا و تولید سال‌های 2017 و 2018 میلادی را در نظر داریم می‌توانیم به خودروهایی مانند محصولات مختلف هیوندا و کیا فکر کنیم.

    بیشتر بخوانید: چگونه خودرو لوکس بخریم و چگونه از آن پول درآوریم؟

    نکات مهم در خرید خودروهای لوکس دست دوم

    زمانی که به سراغ گزینه خرید خودرو لوکس دست دوم می‌رویم باید نکاتی را رعایت کنیم. اول از همه اگر مدل خودرو موردنظر پایین بود باید اول از همه موتورش بررسی شود که مشکلی نداشته باشد. سپس رنگ شدگی خودرو مدنظر است. به عنوان مثال اگر رنگ شدگی مربوط به جوانب خودرو باشد چندان مشکلی در زمان فروش به وجود نمی‌آورد. اما اگر همین رنگ شدگی در قسمت جلوی خودرو باشد در زمانی که می‌خواهیم خودرو را به فروش برسانیم با افت قیمت شدید مواجه خواهیم شد. افت قیمت در مورد خودروهای لوکس دست دوم هم مانند خودروهای دیگر قابل توجه است. حتی کارکرد خودرویی که به عنوان مثال قیمتش 12 میلیارد است، اگر 20 هزار کیلومتر کار کرده باشد با افت قیمت 1 تا 2 میلیاردی در مقابل خودرو صفر مواجه خواهد بود که رقم کمی نیست. گفتنی است که خودرو لوکس 12 میلیادری که 10 هزار کیلومتر کار کرده با اختلاف 600 میلیون از قیمت صفر به فروش خواهد رسید. حال دیگر این که ما کدام نوع خرید خودرو لوکس دست دوم را در نظر داشته باشیم باز به سلیقه خودمان برمی‌گردد.

    خرید خودرو لوکس

    اطمینان در معامله

    مورد مهم دیگر که در دسته بندی «همه چیز درباره خرید خودرو لوکس» قرار می‌‎گیرد و مسئله‌ای بسیار نگران کننده برای معامله‌گران این نوع خودروها است، مربوط به صحت و مورد اطمینان بودن معامله و چگونگی به ثمر رسیدن آن است. خرید خودرو لوکس و معامله خودرو در نمایشگاه‌های معتبر رویه مشخصی دارد و در صورت خرید، این نمایشگاه است که وظیفه دارد سند خودرو را به دست خریدار برساند. اما در صورت خرید از وبسایت‌ها و جاهای دیگر برای اطمینان حاصل کردن از معامله بهتر است بعد از بررسی‌های فیزیکی خودرو مانند سلامت موتور و رنگ بدنه در محل تعویض پلاک و در دفترخانه با فروشنده قرار بگذاریم و در صورت دریافت سند از فروشنده مبلغ خودروی موردنظر را به او بپردازیم. در این صورت جای نگرانی نیست.

    بیشتر بخوانید: بهترین ماشین برای سرمایه گذاری چیست؟

    تاثیر قیمت بر اساس تعداد آپشن ها

    همان‌طور که می‌دانیم (Low Option) و (Full Option) بودن در خرید خودرو لوکس تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال خودرویی مانند ولوو xc90 با گزینه‌هایی مانند هماهنگ کردن قسمت فنی خودرو با شرایط جاده و سیستم پخش صوتی و سیستم گرمایش و سرمایش که دارد با مدل‌های کم آپشنی که از این برند در بازار وجود دارد، در مقایسه قیمتی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. اما با تمام این توضیحات باید گفت که خرید خودرو لوکس، مدل و نوع خرید آن باز هم به سلیقه و انتخاب شخصی هر کدام‌مان برمی‌گردد. با توجه به شرایط و قیمت‌ها و خودروهای موجود در بازار، باید هر شخص برآوردهای شخصی خود را برای خرید انجام دهد و بهترین گزینه را در نظر بگیرد. بهتر است در ادامه این مطلب با قرار دادن نظر شخصی خود از تجربیات‌مان و شنیده‌ها و دیده‌هایتان بگویید تا همه از آگاهی خوبی نسبت به خرید خودرو لوکس برسیم. آیا تاکنون اقدام به خرید خودروی لوکس کرده‌اید یا مشکلاتی در این خصوص داشته‌اید؟