خودروهای وارداتی جدید به ایران کدامند؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 2080
    • 0
    خودروهای وارداتی جدید به ایران کدامند؟

    با توجه به حداکثر قیمت 20 هزار دلار که وزارت صمت برای قیمت خودرو‌های وارداتی تعیین کرده است، تعداد محدودی از محصولات شرکت‌های خودروسازی خارجی امکان وارد شدن به کشور را دارند.

    خودرو در ایران یکی از دارایی‌های مهم به حساب می‌آید و حتی به جای آن که یک کالای مصرفی بادوام باشد، تبدیل به یک کالای سرمایه گذاری شده است. در سال‌های گذشته به دلیل وجود مشکلات ارزی، دولت واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرد.

    این مشکلات ارزی به دلیل وجود تحریم کشور و کاهش منابع و درآمد‌های ارزی بود. از سویی دیگر تحریم‌های یک طرفه آمریکا بر شرکت‌های خودروسازی که با ایران کار می‌کردند باعث شد تولیدات خودرو در ایران کاهش چشمگیری داشته باشد.

    این موضوع در کنار تورم افسار گسیخته قیمت خودروی داخلی را نسبت به سال‌های گذشته به شدت افزایش داد. حالا در ماه‌های اخیر دولت تصمیم گرفته واردات برخی خودرو‌های خارجی را آزاد کند تا شاید بتواند بازار آشفته خودرو را سامان دهد و در کنار آن در بورس کالا نیز خودرو عرضه نماید.

    در ادامه به بررسی احتمالی خودروهایی که اجازه واردات دارند، می‌پردازیم.

    حداکثر قیمت خودرو‌های جدید وارداتی چقدر است؟

    بر اساس آئین نامه واردات خودرو که توسط وزارت صمت نهایی شده است، حداکثر قیمت دلاری خودروهایی که حق ورود به داخل کشور را دارند 20 هزار دلار تعیین شده است.

    به گفته سخنگوی وزارت سمت این سقف قیمتی 20 هزار دلاری برای خودروها برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه است. البته باید در نظر داشت که خودرو‌های وارداتی جدید با این قیمت دلاری دست مصرف کننده ایرانی نخواهد رسید.

    زیرا تعرفه واردات خودرو در ایران بسیار بالا است و علاوه بر تعرفه واردات، سود وارد کننده نیز وجود دارد که باعث افزایش قیمت این خودرو‌های جدید در بازار ایران خواهد شد.

    طبق بررسی‌های صورت گرفته به احتمال زیاد این خودروها از محصولات دو شرکت خودرو ساز مشهور آلمانی( بنز و بی ام دبلیو) نخواهد بود، زیرا قیمت خودرو‌های بنز در بازارهای جهانی از 36 هزار دلار شروع می‌شود و قیمت خودرو‌های بی ام دبلیو از 35 هزار دلار شروع می‌شوند.

    از چه کشورهایی خودرو وارد خواهد شد؟

    با توجه به حداکثر قیمت دلاری که وزارت صمت مشخص کرده است به احتمال بالا خودروهای وارداتی جدید از کشورهای کره جنوبی، چین و هند خواهند بود.

    برند کیا

    خودروسازی کیا یکی از برند‌های موجود در کشور کره جنوبی است. بعضی از محصولات این شرکت به دلیل اینکه قیمت کمتری از 20 هزار دلار دارند به احتمال زیاد جزو خودروهای وارداتی جدید به ایران باشند.

    این محصولات برند کیا می‌توانند شامل کیا سول با قیمت جهانی 19 هزار و 800 دلار و خودروی کیا ریو با قیمت جهانی 16 هزار و 450 دلار و کیا فورته با قیمت جهانی 19 هزار و 450 دلار باشند.

    برند هیوندای

    یکی دیگر از برند‌های مشهور خودروسازی کره که به احتمال بالا محصولات آن وارد کشور می‌شود، برند هیوندای است. این شرکت تعدادی خودروی اقتصادی تولید می‌کند که قیمت جهانی آن‌ها پایین تر از 20 هزار دلار است.

    این خودرو‌ها شامل: هیوندای ولستر با قیمت جهانی 18 هزار و 900 دلار و هیوندای اکسنت با قیمت جهانی 15 هزار و 400 دلار هستند. اما با توجه به حداقل قیمت تعیین شده برای واردات خودرو به ایران دیگر خبری از خودروی پر طرفدار سانتافه نخواهد بود.

    در میان خودرو‌های ژاپنی تنها احتمالی که وجود دارد، چند محصول از دو شرکت میتسوبیشی و نیسان است. نیسان ورسا با قیمت جهانی 15 هزار و 80 دلار و نیسان سنترا با قیمت 19 هزار و 510 دلار و میتسوبیشی میراژ با قیمت 15 هزار و 690 دلار احتمالا تنها گزینه‌های ژاپنی باشند که بتوانند وارد ایران شوند.

    البته برخی خودروسازهای ژاپنی اقدام به تولید خودرو و ایجاد شرکت‌هایی در کشورهای دیگر کرده‌اند و احتمال دارد ایران از طریق این شرکت‌ها دست به واردات خودرو بزند.

    خودرو‌های هندی

    سوزوکی دیزایر و سوزوکی سویفت از خودروهای تولیدی در هند هستند که با توجه به قیمتشان شرایط واردات به ایران را دارند. قیمت سوزوکی دیزایر در بازار هند حدود 7 هزار و 850 یورو و قیمت سوزوکی سویفت نزدیک به 7 هزار و 540 یورو است. برخی معتقدند سوزوکی دیزایر می‌تواند جانشین خوبی برای خودروی 206 باشد.

    خودرو‌های زیر پنج هزار دلار

    برخی از خودرو‌ها در جهان وجود دارند که با قیمت پایین از 5 هزار دلار قیمت گذاری شده‌اند. این خودرو‌ها محصول کشورهای هند و کره جنوبی هستند.

    خودروهای باجاج کیوت، هیوندایی ایون، داتسون ردی گو، رنو کوید و ماروتی آلتو 800، خودرو‌هایی هستند که در بازار کره و هند با قیمت کمتر از 5 هزار دلار معامله می‌شوند.

    آیا خودرو‌های دست دوم وارد کشور می‌شوند؟

    طبق آیین نامه ابلاغ شده از سوی وزارت صمت برای واردات خودرو‌های خارجی به کشور، اشاره‌ای به واردات خودرو‎‌های دست دوم نشده است.

    شروط مجلس برای واردات خودرو

    مجلس برای آزاد سازی واردات خودرو چهار شرط گذاشته که برای تامین ارز واردات خودرو باید لحاظ شوند. این 4 شرط از این قرارند:

    1. واردات خودرو در ازای ارز تامین شده از محل فروش نفت یا صادرات نفتی صورت گیرد،

    2. واردات خودرو با سرمایه به دست آمده از محل صادرات خودرو باشد،

    3. واردات خودرو با سرمایه‌های ارزی خارج از کشور انجام گیرد و

    4. واردات خودرو با سرمایه به دست آمده از محل صادرات قطعات خودرو صورت پذیرد.

    تاثیر واردات خودرو بر آشفته بازار خودرو در ایران

    تا زمانی که عرضه خودرو جوابگوی تقاضای بازار نباشد امیدی به کاهش قیمت خودرو نیست. از طرفی این خودرو‌های وارداتی فقط محدوده خاصی از خودرو‌ها را شامل می‌شوند. هنوز فکری به حال خرید خودرو‌ لوکس در بازار نشده است و با توجه به آئین نامه واردات خودرو که حداکثر قیمت برای خودرو خارجی ارزان در محدوده 20 هزار دلار است، همچنان عرضه خودرو‌های لوکس پایین خواهد بود.

    از طرفی دیگر اگر برجام امضا نشود به دلیل وجود انتظارات تورمی، تقاضا برای خودرو داخلی و خارجی افزایش می‌یابد و به تبع افزایش تقاضا برای خودرو، قیمت آن هم بالا می‌رود.