رشد قیمت خودروهای لوکس خارجی بیشتر بوده یا دلار؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 414
    • 0
    رشد قیمت خودروهای لوکس خارجی بیشتر بوده یا دلار؟

    قیمت فولکس تیگواین در بازه مورد بررسی در بازار آزاد بیش از 13.6 برابر شده است و در میان خودروهای غربی که رشد قیمتی آن‌ها بررسی شده، بالاترین رشد را به خود اختصاص داده است.

    اگر در خیابان‌های تهران رانندگی کرده باشید برای یک بار هم شده، حتما چشمتان به برخی از خودرو‌های لوکس افتاده است. این خودرو‌های بسیار گران‌ قیمت برای اکثریت خانوارهای ایرانی قابل خرید نیستند. این ماشین‌های بسیار زیبا و گران‌قیمت در چند سال گذشته رشد قیمتی سرسام آوری را تجربه کرده‌اند.

    اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت خودروهای لوکس غربی، بالا رفتن قیمت دلار و ممنوعیت واردات این خودروها به ایران بوده است. اما کسانی که در این خودروها سرمایه گذاری کرده‌اند با این سوال روبرو هستند که آیا سرمایه گذاری در خودروهای لوکس خارجی بیشتر سود داشته یا دلار؟

    روند افزایش قیمت دلار در ایران

    در سال‌های اخیر بهای دلار بازار آزاد در ایران رشد چشمگیری داشته است. در اول فروردین سال 1397، یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 4880 تومان معامله بود. در 18 اردیبهشت سال 1397 دولت ایالات متحده آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد. این خروج یک طرفه آمریکا از برجام موجب نوسانات شدید و افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار ارز شد.

    در 27 مهر سال 1399 قیمت هر دلار آمریکا به حدود 32 هزار تومان رسید. در اواسط آبان ماه 1399 در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن پیروز انتخابات شد و دونالد ترامپ که یک طرفه از برجام خارج شده بود، شکست خورد. انتخاب جو بایدن باعث شد که قیمت دلار روند کاهشی طی کند و امیدها به احیای برجام بالا برود. این کاهش قیمت دلار ادامه دار بود و در تاریخ 28 اسفند سال 1400 قیمت هر دلار آمریکا به 26 هزار و 250 تومان رسید.

    اما در سال 1401 به دلیل افزایش مجدد تنش‌ها و نااطمینانی‌ در مورد مذاکرات احیای برجام، قیمت دلار دوباره روند افزایشی به خود گرفت و در 9 آذر 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 36 هزار تومان افزایش یافت. در دهه اول دی ماه نیز این روند رشد قیمت ادامه پیدا کرد و هر دلار تا کانال 44 هزار تومان نیز صعود کرد اما در 10 دی ماه 1401 به کانال 40 هزار تومان بازگشت. در ادامه بازدهی خودروهای لوکس غربی و ماشین‌های محبوب ایرانی را تا پایان آذر 1401 بررسی کرده و آنها را با یکدیگر و با رشد دلار مقایسه می‌کنیم.

    نگاهی به تورم در ایران

    طبق گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده در پایان فروردین ماه سال 1397 برابر با 112.88 بود. این شاخص در پایان آذر ماه سال 1401 عدد 563 را ثبت کرده است. این اعداد به معنی 4.9 برابر شدن قیمت کالا و خدمات عمومی در سطح کشور در این بازه 4 سال و هشت ماهه بوده است.

    خودروهای غربی مورد بررسی

    در این بررسی شش خودروی غربی لوکس که طرفداران زیادی در داخل ایران دارند را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این خودروها از برند‌های مرسدس بنز، بی ام و، فولکس، ولوو و رنو هستند. خودروهای مورد بررسی شامل بنزE200، رنو کولئوس، فولکس تیگواین، بی ام و X4، ولوو XC90 و بی ام و سری 7 می‌شوند.

    قیمت خودروهای لوکس غربی و ایرانی چند برابر شد؟

    در این بازه زمانی از اول فروردین سال 1397 تا آذر ماه سال 1401 قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد بیش از 8 برابر شده است. اما در همین بازه زمانی مشخص سطح عمومی قیمت‌ها در ایران 4.9 برابر شده است. این اعداد نشان دهنده این است که قیمت دلار رشد بالاتری نسبت به سطح عمومی قیمت‌ها داشته است.

    این درحالی است که قیمت فولکس تیگواین در این بازه مورد بررسی در بازار آزاد بیش از 13.6 برابر شده است و در میان خودروهای غربی که رشد قیمتی آن‌ها بررسی شده بالاترین رشد را به خود اختصاص داده است. در میان خودروهای غربی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند قیمت خودروی ولوو XC90 کمترین رشد را داشته است.

    قیمت هر ولوو XC90 در بازار آزاد حدود 9.4 برابر شده است. با توجه به این بررسی صورت گرفته، قیمت همه خودرو‌های غربی مورد بررسی رشدی بیش‌تر از دلار و تورم را در بازار آزاد تجربه کرده‌اند. حالا بیایید به خودروهای داخلی نگاه کنیم. قیمت 206 صندوقدار در بازار آزاد در همین بازه زمانی حدودا 10.9 برابر شده است و قیمت هر پراید 131 در این مدت 9.8 برابر شده است.

    این بررسی نشان می‌دهد در مجموع سرمایه گذاری در خودرو‌های غربی سودده‌تر از سرمایه گذاری در خودروهای ایرانی و دلار بوده است.

    روند حرکت قیمت خودروهای غربی و دلار

    از اول فروردین سال 1397 تا پایان مهر 1399 بازه بسیار مهمی است. زیرا در این بازه زمانی دولت آمریکا به صورت یک طرفه از برجام خارج شد و قیمت دلار روند روبه رشدی را ثبت کرد. اما نکته حائز اهمیت این است که قیمت خودرو‌های غربی نیز در این بازه زمانی رشد داشته است و این رشد بهای ماشین‌های لوکس غربی هم‌راستا با افزایش قیمت دلار بوده البته با شیبی کمتر از رشد قیمت دلار.

    در پایان مهر 1399 تا پایان اسفند 1400 زمانی است که جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا برنده انتخابات شد و زمام قدرت کاخ سفید را بر عهده گرفت. با ورود بایدن با کاخ سفید و شروع دوباره مذاکرات احیای برجام، دلار روند کاهشی را تجربه کرد اما همزمان خودروهای غربی به دلیل وجود انتظارات قیمتی افزایش قیمت بالایی را ثبت کرده‌اند.

    از اسفند 1400 تا آذر 1401 بازه‌ای است که مذاکرات برجام تقریبا ضعیف شده و عملا راه حل‌ها برای آن با ابهام روبرو شده است. به همین دلیل دلار افزایش قیمت دوباره خود را آغاز کرده است. در این بازه، همزمان با شروع افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت خودرو‌های غربی نیز شروع شده است اما با تفاوت نسبت به دوره‌های گذشته. تفاوت این دوره با دوره‌های دیگر این بوده است که قیمت دلار و ماشین‌های لوکس غربی با شیب برابری افزایش یافته‌اند.

    (در این نمودار ستون سمت راست نشان دهنده درصد تغییرات قیمت دلار و ستون سمت چپ بیانگر درصد تغییرات قیمت خودروهای لوکس غربی است)

    جمع‌بندی

    در این مطلب به بررسی خودروهای لوکس غربی و تغییرات قیمت آنها از ابتدای سال 97 تا پایان آذر 1401 پرداختیم. همان طور که دیدیم، بهای این خودروها همگام با رشد دلار افزایش یافته و حتی بازدهی بهتری در مقایسه با دلار داشته است.