سرمایه گذاری و خرید طلا یا نقره در سال 2024

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 2913
    • 0
    سرمایه گذاری و خرید طلا یا نقره در سال 2024

    میانگین قیمت پیش‌بینی شده از سوی 34 تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی بازار شمش لندن، نشان می‌دهد قیمت هر اونس طلا در سال 2022 حدود 1802 دلار خواهد بود که نسبت به میانگین قیمت همین میزان طلا در سال گذشته میلادی تنها 0.2 درصد افزایش یافته است.

    بازار شمش لندن هر ساله تعداد زیادی از متخصصان سرمایه‌گذار را از شرکت‌های معتبر را جمع‌آوری می‌کند و با برگزاری یک نظرسنجی سمت و سوی فلزات قیمتی را از آنها می‌پرسد. بر اساس تازه‌ترین گزارشی که این سازمان منتشر کرده است، به نظر می‌رسد فلزات قیمتی در سال 2022 نه تنها با رشد قیمت روبرو نباشند بلکه دچار افت قیمت نیز خواهند شد. در جدیدترین پیمایش این سازمان، 34 تحلیلگر به بررسی قیمت جهانی قیمت فلزات ارزشمند پرداخته‌اند. در ادامه بیشتر به این تحلیل‌ها اشاره می‌کنیم و برای سرمایه‌گذاران ایرانی فلزات قیمتی نیز دو سناریو ذکر می‌کنیم. این تحلیل‌ها البته عمدتا بر اساس قیمت جهانی هر اونس طلا برحسب دلار اعلام شده است. این پیش بینی از قیمت طلا می‌تواند برای برخی از سرمایه گذاران مفید باشد و نشانه‌ای به ما بدهد تا بدانیم امسال طلا خریم یا نه. البته باید به نوسانات نرخ دلار در بازار داخلی هم توجه کنیم.

    3 عامل اثرگذار بر قیمت جهانی طلا در سال 2022

    در گزارش این نهاد، سه دلیل برای تغییر قیمت جهانی طلا در سال 2022 عنوان شده است. اولین مورد به سیاست پولی فدرال رزرو بستگی دارد، مورد دوم به تورم برمی‌گردد و سومین مساله هم عملکرد بازارهای سرمایه است. در واقع 36 درصد از کارشناسان شرکت کننده در این بررسی معتقدند دغدغه اصلی برای قیمت طلا، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو است که در سال 2022 روی فلز زرد اثر منفی می‌گذارد. حدود یک چهارم از این تحلیلگران هم تورم در دنیا را عاملی برای تغییر قیمت طلا می‌دانند. صرف نظر از این دو دسته، 9 درصد افراد نیز عملکرد بازار سرمایه را روی قیمت طلا موثر می‌دانند. نکته قابل توجه در این گزارش این است که دیگر کووید-19 و تنش‌های ژئوپلیتیک عوامل تاثیرگذار روی قیمت طلا در سال جدید میلادی به شمار نمی‌آیند. با توجه به این نکات، بسیاری از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که آیا طلا بخریم یا نه؟

    فلزات قیمتی در سال 2022 چقدر می‌شوند؟

    میانگین پیش بینی قیمت طلا از سوی 34 تحلیلگر شرکت کننده در این نظرسنجی، نشان می‌دهد قیمت هر اونس طلا در سال 2022 حدود 1802 دلار خواهد بود که نسبت به میانگین قیمت طلا در سال گذشته میلادی تنها 0.2 درصد افزایش یافته است. برخلاف طلا که بر اساس پیش‌بینی این کارشناسان تقریبا ثابت می‌ماند، میانگین قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز امسال با افت قیمت روبرو خواهند شد.

    آستانه قیمت فلزات قیمتی در سال جدید میلادی

    در پیمایش انجام شده، بیشترین قیمت ذکر شده برای طلا برای سال 2022، به ازای هر اونس 2280 دلار است و کمترین سطح قیمت نیز 1500 دلار برآورد شده است. این آستانه قیمتی برای نقره در محدوده 15 تا 35.2 دلاری تخمین زده شده است. به علاوه، میانگین قیمت پیش بینی شده برای نقره در سال 2022، به ازای هر اونس 23.54 دلار اعلام شده است که در مقایسه با میانگین سال گذشته میلادی 6.4 درصد افت نشان می‌دهد.

    در مورد پلاتین و پالادیوم نیز طبق این پیش‌بینی‌ها شاهد روند نزولی خواهیم بود. گمان می‌رود پلاتین در سال 2022 در محدوده قیمتی 771 تا 1390 دلار معامله شود. بر همین اساس، میانگین قیمتی هر اونس پلاتین برای سال جاری میلادی 1063 دلار می‌شود که در صورت تحقق، نسبت به سال قبل 2.5 درصد افت خواهد داشت. پالادیوم نیز طبق همین پیش‌بینی‌ها در محدوده قیمتی هر اونس 1313 تا 2800 دلار جای می‌گیرد و متوسط قیمت آن در سال 2022 حدود 1487 دلار خواهد بود که در مقایسه با سال گذشته میلادی 18 درصد افت نشان می‌دهد.

    4 فلز ارزشمند یک ماه پس از 2022

    در بالا به پیش بینی قیمت طلا و 3 فلز قیمتی دیگر در سال 2022 اشاره کردیم. با این حال، اگر معیار را اکنون در نظر بگیریم که یک ماه و یک هفته از سال 2022 گذشته، خریداران نقره و پالادیوم هنوز به لطف کاهش قیمت در ماه‌های اخیر می‌توانند بازدهی اندکی هم به دست بیاورند، اما خرید پلاتین و طلا توصیه نمی‌شود. البته باید توجه کرد که معیار اینجا برای این که طلا بخریم یا نه قیمت جهانی فلزات قیمتی است. در حالی که برخی عوامل مانند تورم در ایران یا سرنوشت احیای برجام ممکن است قیمت ریالی طلا را در داخل کشور رشد دهد. به این موضوع در انتهای متن می‌پردازیم.

    رکود اقتصادی جهانی با قیمت طلا چه می‌کند؟

    در این مطلب به بررسی پیش بینی قیمت طلا از سوی تحلیلگران برتر جهانی پرداختیم. اما سرنوشت طلا به مسایل دیگری نیز گره خورده است. در حال حاضر احتمال ورود جهان به رکود اقتصادی وجود دارد. همین مساله می‌تواند قیمت دارایی‌ها را در جهان تحت تاثیر قرار دهد و این سوال را پیش روی بسیاری از سرمایه گذاران قرار دهد که آیا در چنین شرایطی طلا بخریم یا نه؟ ابتدا تصور می‌شد که رکود جهانی می‌تواند تقاضا برای خرید طلا را افزایش دهد و سرمایه گذاران را به سوی این فلز گرانبها بکشاند. اما سیاست پولی فدرال رزرو و افزایش چشمگیر نرخ بهره در این کشور باعث شد تقاضا برای سرمایه گذاری در گزینه‌های دیگر پایین بماند. در واقع بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تمایل داشتند اوراق قرضه و خزانه‌داری آمریکا را بخرند که نرخشان بالاتر رفته و ریسک خاصی ندارد به جای آن که در گزینه‌های پرریسک‌تر سرمایه گذاری کنند.

    سرمایه‌گذاران ایرانی چه کنند؟

    در بالا سعی کردیم به این سوال که آیا در سال 202 طلا بخریم یا نه، پاسخ دهیم. دیدیم که بر اساس گمانه‌زنی‌ها سال 2022 سال خوبی برای فلزات قیمتی نیست و بازده آنها مثبت نیست. با این حال، نباید فراموش کرد که پیش بینی قیمت طلا به دلیل بازده دلاری است و بازده ریالی ممکن است فرق داشته باشد. در واقع، در شرایطی که چشم‌انداز قیمت جهانی فلزات قیمتی چندان روشن نیست، نرخ برابری ریال و دلار می‌تواند سهم بزرگی در قیمت طلا، نقره و سایر فلزات قیمتی ایفا کند. این موضوع هم به چند مساله گره خورده است: یکی از آنها احیای برجام است که شاید بتواند پول‌های بلوکه شده ایران را به کشور بازگرداند و امکان صادرات و ارزآوری را تسهیل کند و دیگری هم نرخ تورم در ایران به دلیل سیاست‌های کلان اقتصادی است. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از شرایط داشته باشیم، در صورتی که برجام احیا شود، فلزات قیمتی احتمالا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نخواهند بود چرا که هم قیمت جهانی تغییر زیادی ندارد و هم نرخ برابری ریال و دلار احتمالا تغییرات مثبت قابل توجهی نخواهد دید. حتی ممکن است نرخ دلار با افت هم روبرو شود.

    اما سناریوی دومی هم در این خصوص وجود دارد. اگر به هر دلیلی احیای برجام محقق نشود و سیاست‌های اقتصاد کلان نامناسب ادامه یابند، قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافته و این اتفاق می‌تواند باعث افزایش بازدهی فلزات قیمتی شود.