دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1391
    • 0
    دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا؟

    در بازه زمانی یک ساله، در صرافی‌های مختلف تتر از حدود 30 هزار تومان به نزدیکی 40 هزار تومان رسیده است. این به آن معنی است که قیمت هر تتر در این بازه یک ساله حدودا 33 درصد رشد تجربه کرده است.

    برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چگونه از فرسایش ارزش دارایی‌های خود جلوگیری کنند. طبیعتا در شرایط تورمی نگهداری وجه نقد اشتباه بزرگی است. امسال نیز که تورم به شدت افزایش پیدا کرده و به خصوص در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد بالا رفته است، بسیاری از افراد به این فکر افتاده‌اند که چطور می‌توانند از افت ارزش دارایی خود جلوگیری کنند. برخی از گزینه‌هایی که در این شرایط پیش روی افراد قرار دارد، شامل دلار، تتر و گزینه‌هایی مانند صندوق طلا می‌شود. در این مطلب قصد داریم به این سوال افراد که « دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا؟ » پاسخ دهیم و مزایا و معایب هر کدام را در بازه یک سال اخیر بررسی کنیم.

    رشد دلار و سیگنال‌های سرمایه گذاری

    رشد دلار در ایران یک سیگنال برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید. بسیاری از افراد وقتی می‌بینند قیمت دلار صعودی است، حدس می‌زنند که تورم در آینده بیشتر خواهد شد و باید از دارایی‌های خود با انجام سرمایه گذاری مناسب حفاظت کنند. به همین دلیل هم به سمت خرید دارایی‌های گوناگون می‌روند. البته برخی از این دارایی‌ها بازدهی و مزایای بهتری نسبت به بقیه دارند. در روزهای اخیر قیمت دلار رشد بالایی داشته است. بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد در بازه یک ساله (از 30 آذر سال 1400 تا 30 آذر 1401) از 30 هزار و 240 تومان به 39 هزار و 600 تومان رسیده است. در نتیجه در بازه یک ساله قیمت هر دلار آمریکا حدودا 31 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. در ادامه این سوال برخی سرمایه گذاران را جواب خواهیم داد که دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا؟

    تتر چیست؟

    تتر اولین ارز رمزنگاری شده است که ارزش یک ارز را تقلید می‌کند. این رمزارز در اصل در سال 2014 با نام Realcoin منتشر شد. برخلاف سایر ارزهای رمزنگاری نسبتاً ناپایدار، تتر یک ارز پایدار است. تتر یکی از چندین توکن مبتنی بر بلاک چین است که ارزش آن با ارز یا دارایی دیگری مرتبط است. این ارز دیجیتال مانند بسیاری از ارزهای رمزپایه برتر دنیا، موفقیت‌ها و جریاناتی را تجربه کرده است. قیمت تتر به خصوص در روزهای ابتدایی آن، تا حدودی نوسان به خود دیده و حتی در برهه‌ای به 1.2 دلار رسیده است. در دوره‌ای نیز بهای تتر به کمتر از یک دلار رسید. قیمت تتر از اوایل سال 2019 نوسانات بسیار کمتری را تجربه کرده است. این مسئله احتمالاً به دلیل افزایش مداوم حجم معاملات آن و پیشرفت کلی بازار خرید ارز دیجیتال است.

    قیمت تتر

    قیمت هر واحد تتر در پایان آذر ماه سال 1400 حدودا 30 هزار و 150 تومان بوده است. در پایان آذر ماه سال 1401 قیمت هر واحد از این ارز دیجیتال در برخی صرافی‌ها به 39 هزار و 767 تومان رسیده است. در واقع در این بازه زمانی در صرافی‌های مختلف تتر از حدود 30 هزار تومان به نزدیکی 40 هزار تومان رسیده بود. این به آن معنی است که قیمت هر تتر در این بازه یک ساله حدودا 33 درصد رشد را تجربه کرده است.

    چرا تتر گرانتر از دلار است؟

    به صورت معمول قیمت هر واحد تتر بالاتر از قیمت هر دلار آمریکا در بازار ایران است. علت اصلی این تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار آزاد به هزینه‌های تامین تتر از سوی صرافی‌های مجاز برای سرمایه گذاران برمی‌گردد. از جمله این دلایلِ بالاتر بودن قیمت تتر نسبت به دلار را می‌توان کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال دانست. علاوه بر این، شبکه‌های مختلف موجود روی بستر بلاک چین، سرعت متفاوتی دارند و به همین دلیل هم ممکن است قیمت تتر روی این شبکه‌ها قدری متفاوت باشد. میزان عرضه و تقاضای تتر روی این شبکه‌ها نیز بر قیمت تتر ارائه شده تاثیر می‌گذارد.

    مزایا و معایب تتر و دلار چیست؟

    در بالا به این که تتر چیست اشاره کردیم. حالا به مزایا و معایب تتر و دلار اشاره می‌کنیم و در ادامه هم نشان می‌دهیم که دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا؟

    دلار و تتر هرکدام یک سری معایب و مزایا دارند. با استفاده از تتر انتقالات مالی برای هر فردی در شبکه‌های غیرمتمرکز، سریع و ارزان انجام می‌شود همچنین در تمامی ساعات شبانه‌روز امکان خرید و فروش وجود دارد و هر زمان که تمایل به معامله داشته باشید، می‌توانید تتر خود را به قیمت روز بفروشید. از طرف دیگر، هر ارز دیجیتالی توسط شرکت خاصی مدیریت می‌شود به همین دلیل اگر در مدیریت این شرکت مشکلاتی به وجود بیاید ممکن است برای افراد مشکلات خاصی را ایجاد کند. همچنین، به دلیل اینکه این ارز دیجیتال یا در کیف پول یا در صرافی نگه‌داری می‌شود ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرد.

    در مواردی مانند به ارث رسیدن یا فراموش شدن رمز یا انتقال اشتباه رمزارز نیز ممکن است اشتباهاتی به وجود بیاید که گاهی می‌تواند بسیار گران تمام شود. از مزایای اصلی سرمایه گذاری در دلار این است که سرمایه گذار همواره دلار خود را بصورت فیزیکی در اختیار دارد و نیازی نیست که ریسک اعتماد کردن به برخی از شرکت‌های ارائه دهنده را قبول کند. از سوی دیگر، نقل و انتقال دلار فیزیکی به صورت حضوری انجام می‌شود اما تتر را می‌توان در آن واحد آن از کشوری به کشور دیگر انتقال داد. در واقع سرعت حمل و نقل دلار پایین‌تر است. از طرفی، به دلیل اینکه دلار به صورت فیزیکی نگهداری می‌شود ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد یا در برخی موارد جعل شود. در واقع شما باید دست کم محل امنی برای نگهداری آن داشته باشید.

    آشنایی با صندوق سرمایه گذاری طلا و ویژگی‌های آن

    تا اینجا با تتر و دلار آشنا شدیم. حالا به صندوق طلا و ویژگی‌های آن هم اشاره می‌کنیم تا به این سوال که دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا، پاسخ داده باشیم. یکی دیگر از بازارهایی که سرمایه گذاران علاقه خاصی به سرمایه گذاری در آن را دارند، طلا است. بسیاری از افراد از صندوق‌های سرمایه گذاری طلا و مزایای آنها بی‌خبر هستند. در این مطلب بیشتر با این گزینه آشنا می‌شویم. صندوق‌ طلا یکی از ابزار سرمایه گذاری نوین است که بخش عمده دارایی‌ این صندوق به گواهی سپرده سکه طلا اختصاص دارد. به همین دلیل هم شبیه خرید سکه امامی عمل می‌کنند. البته با این تفاوت که نیازی به محل امنی برای نگهداری آنها نیست، قابل جعل و سرقت نیستند و علاوه بر این موارد، بازدهی مشابه سکه دارند. این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس هستند و امنیت و مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری ایمن را نیز از سوی نهادهای معتبر دارند. حالا قصد داریم بازدهی صندوق سرمایه گذاری طلا را با طلا و تتر در یک سال اخیر مقایسه کنیم.

    صندوق سکه طلا کیان (گوهر) در بازه یک ساله از پایان آذر ماه سال 1400 تا پایان آذر سال 1401 حدود 40.6 درصد رشد قیمتی داشته است. با توجه به افزایش قیمت دلار و تتر در این بازه یک ساله می‌توان دریافت که بازدهی صندوق طلای کیان بالاتر از دلار و تتر بوده است. این بازدهی خوب در کنار امنیت آن و رشد همگام طلا و دلار می‎تواند پاسخی برای این که بهتر است دلار بخریم یا تتر یا صندوق طلا، فراهم کند.

    جمع بندی

    طبق بررسی‌های صورت گرفته در بازه یک ساله از آخر آذر ماه سال 1400 تا آخر آذر ماه سال 1401، بازدهی بازارهای دلار و تتر را با بازدهی صندوق سرمایه گذاری طلای کیان (گوهر) با یکدیگر مقایسه شده‌اند. در این بازه مورد بررسی صندوق سرمایه گذاری طلای کیان (گوهر) بیش از 40 درصد بازدهی برای سرمایه گذاران خود داشته است. این بازدهی صندوق سرمایه گذاری طلای کیان (گوهر) بالاتر از بازدهی دلار و تتر در یک بازه یک ساله بوده است.