دوج کوین چیست؟ همه چیز درباره سرمایه‌گذاری در دوج کوین

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 297
    • 0
    دوج کوین چیست؟ همه چیز درباره سرمایه‌گذاری در دوج کوین

    یکی از روش‌های به دست آوردن دوج کوین آن است که کاربران در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، محتوای منحصربفردی ایجاد کنند. در این صورت افراد می‌توانند در ازای آن محتوا برحسب دوج کوین پاداش بگیرند. این انعام‌ها در کیف پول تولیدکننده محتوا انباشته می‌شوند و بعدا می‌توان از آنها استفاده کرد.

    امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران و مردم جوامع مختلف نام ارزهای دیجیتال را شنیده‌اند. ارزهایی که اسامی متفاوتی دارند، از بیت کوین که مشهورترین آنهاست گرفته تا اتریوم و ریپل. با این حال، اسم یکی از این ارزها مدتی است که شنیده می‌شود. ارزی که با یک شوخی پای خود را به دنیای ارزهای رمزپایه باز کرد: دوج کوین. این ارز دیجیتال توسط دو نفر به نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر در سال 2013 بنیان گذاشته شد. اما ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟ آیا سرمایه‌گذاری در دوج کوین مناسب است؟ در ادامه بیشتر با جزییات این رمزارز آشنا می‌شوید.

    دوج کوین چطور به وجود آمد؟

    سال 2013 بود که ارزش بیت کوین به یکباره رشد چشمگیری را تجربه کرد. در این سال، قیمت بیت کوین از مبلغی ناچیز به بیش از هزار دلار رسید. این افزایش قیمت باعث شد استقبال از ارزهای دیجیتال در سطح دنیا بیشتر شود. سازندگان دوج کوین معتقد بودند که ارزهای دیجیتال را نباید خیلی جدی گرفت. این بود که تصمیم گرفتند برای دست انداختن سفته‌بازی شدید در رمزارزها، رمزارز خود را با عنوان دوج کوین بسازند. آنها بیشتر قصد داشتند از این ارز رمزپایه به منظور شوخی و سرگرمی استفاده کنند اما به خلق سیستم پرداختی آنلاین، دوستانه و خودمانی نیز چشم داشتند. دوج کوین در 6 دسامبر سال 2013 یعنی نیمه آذر ماه سال 1392 ایجاد شد و چند ماه پیش، در شرایطی که بازار در اوج قرار داشت، ارزش بازاری آن حتی به بالای 88 میلیارد دلار نیز رسید.

    بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

    جکسون پالمر که مدیر محصول و تحلیل‌گر داده شرکت ادوبی بود، به عنوان شوخی در توییتر خود متنی را منتشر کرد که نوشته بود در حال سرمایه‌گذاری روی دوج کوین بوده و مطمئن است که این کوین به یکی از غول‌های کریپتو تبدیل خواهد شد. نماد دوج کوین که این روزها خیلی هم معروف شده، سگی از نژاد شیبا اینو ژاپنی است. پس از مدت زمانی، دوج کوین برای کمک به خیریه‌های مختلف و پرداخت انعام مورد استفاده قرار گرفت.

    راه‌های استخراج و به دست آوردن دوج کوین

    یکی از چیزهایی که برای افراد کمتر آشنا با بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌آید آن است که چطور می‌توان این ارز را به دست آورد. به طور کلی 4 روش برای دستیابی به این رمزارز وجود دارند که عبارتند از: پاداش گرفتن، خرید و معامله دوج کوین، خرید و فروش محصولات و خدمات در قبال دریافت این ارز دیجیتال و در نهایت استخراج دوج کوین. در ادامه این راه‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: ریپل چیست؟

    پاداش یا انعام گرفتن:

    یکی از روش‌های به دست آوردن دوج کوین آن است که کاربران در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، محتوای منحصربفردی ایجاد کنند. در این صورت افراد می‌توانند در ازای آن محتوا برحسب دوج کوین پاداش بگیرند. این انعام‌ها در کیف پول تولیدکننده محتوا انباشته می‌شوند و بعدا می‌توان از آنها استفاده کرد.

    خرید و معامله دوج کوین:

    روشی دومی که می‌توان دوج کوین را به دست آورد این است که رمزارز فوق را از سامانه‌ها و صرافی‌های مربوطه خریداری کرد. در این روش وقتی احساس شود قیمت دوج کوین به مقدار مطلوبی رسیده است، اقدام به خرید آن می‌شود و پس از افزایش قیمت در سطح مورد نظر می‌توان آن را فروخت و سود کسب کرد. البته از آنجا که نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بالا است، ممکن است در چنین شرایطی زیان هم کنید.

    معامله محصولات و خدمات با دوج کوین

    این امکان وجود دارد که در قبال کاری که برای کسی انجام می‌دهید یا کالا و خدماتی که به فروش می‌رسانید، دوج کوین دریافت کنید. در واقع، ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزینی برای مبادلات مالی و پول شوند. البته چنین کاری بیشتر در معاملات خارجی صورت می‌گیرد.

    استخراج دوج کوین

    چهارمین روشی که برای به دست آوردن دوج کوین پیشنهاد می‌شود، استخراج آن است. استخراج کردن راهی برای کسب ارزهای دیجیتال است.

    بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست و چقدر برق مصرف می‌کند؟

    4 نکته مهم که باید قبل از خرید دوج کوین توجه کنید

    در بالا به رشد قابل توجه دوج کوین از ابتدای تاسیس آن اشاره کردیم. روش‌های به دست آوردن آن را نیز شرح دادیم. اما واقعیت این است که برای خرید ارزهای دیجیتال و به خصوص دوج کوین به چند نکته مهم دقت نمایید. مورد اولی که قصد داریم به آن اشاره کنیم، حباب است. حباب در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت یک کالا از ارزش واقعی آن فراتر رود. به این ترتیب، زمانی که رشد قابل توجهی در یک دارایی رخ می‌دهد و پشتوانه چندانی جز امید به فروش آن دارایی در مدت کوتاهی به قیمت بالاتر ندارد، حباب داشتن آن دارایی اصلا دور از ذهن نیست. باید بدانید حباب‌ها روزی می‌ترکند و دارندگان آن دارایی‌ها با افت سرمایه روبرو خواهند شد.

    بیشتر بخوانید: ارز تتر (tether) چیست؟

    نکته دومی که باید به آن توجه کرد، رفتار جمعی است. خیلی وقت‌ها بازاری داغ می‌شود و توجه عموم رو به خود جلب می‌کند. این جلب توجه عاملی برای افزایش قیمت می‌گردد و وقتی تا حدی رشد کرد، ممکن است با فروش گسترده روبرو شده و قیمت آن افت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. در این شرایط دقت کنید که ممکن است دنباله‌روی از جمع سود برای شما داشته باشد اما با گذشت زمان و در صورتی که ارزش ذاتی نداشته باشد، ممکن است دچار مشکل شوید.

    نکته سومی که باید در خرید ارزهای دیجیتال و به خصوص دوج کوین مورد توجه قرار داد، این است که بازار رمزارزها هنوز در سطح جهان با مشکلاتی روبرو است. از جمله آنها امکان مالیات ستانی از این ارزها یا ممنوعیت کاربرد و استفاده از برخی از آنها در بعضی از کشورها است که می‌تواند تقاضا برای آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

    نکته چهارمی که باید به آن توجه کنیم، امکان تحریم کاربران ایرانی از سوی پلتفرم‌ها و صرافی‌های آنلاین است. این موضوع می‌تواند حتی باعث بلوکه شدن یا انتقال دشوار دارایی‌ها شود.

    ایلان ماسک و دوج کوین چه ربطی به هم دارند؟

    رابطه ایلان ماسک و دوج کوین در ماه‌های اخیر مورد بحث زیادی از سوی کاربران قرار داشته است. یکی از کسانی که به محبوبیت دوج کوین دامن زد را می‌توان ایلان ماسک دانست. او چندین بار در حساب توییتر خود در مورد دوج کوین مطالبی منتشر کرده و باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شده است. نخستین بار ایلان ماسک در توییتر خود در ابتدای آوریل 2019 اظهار نظر مثبتی در خصوص دوج کوین کرد. با تمام این حرف‌ها رابطه مستقیم و رسمی بین ایلان ماسک و دوج کوین وجود ندارد.

    بیشتر بخوانید: روش های خرید بیت کوین در ایران

    مشکلات و فرصت‌های دوج کوین

    قیمت دوج کوین بسیار پایین است. علت آن هم آن است که برخلاف بیت کوین و اغلب ارزهای دیجیتال، محدودیتی برای آن وجود ندارد. ارزهای دیجیتال در دنیا معمولا سازوکاری طراحی کرده‌اند که عرضه ارز خود را کنترل کنند. فرآیندی که در بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال دیگر انجام می‌شود «هاوینگ» است. هاوینگ به معنی نصف شدن است و عملا یعنی هر چند سال یک بار پاداشی که به ازای استخراج بیت کوین داده می‌شد، سخت‌تر می‌شود. این کار باعث می‌شود عرضه آن دشوارتر شود و به همین دلیل هم قیمت آن پتانسیل رشد داشته باشد. اما استخراج دوج کوین می‌تواند همیشه ادامه پیدا کند. نامحدود بودن عرضه دوج کوین می‌تواند باعث شود ارزش این دارایی با مشکل روبرو باشد. همین موضوع می‌تواند باعث شود کارمزدهای شبکه برای این ارز دیجیتال افزایش زیادی پیدا نکند و برای کارهایی مانند هدیه و امور خیریه ارز مناسبی باقی بماند.

    مزایای دوج کوین

    از جمله مزایایی که می‌توان برای دوج کوین ذکر کرد، هزینه پایین کارمزد آن است. این ارز دیجیتال کارمزد یک سنتی می‌گیرد. نکته جالب این است که برای تراکنش‌های بزرگ هم این کارمزد ثابت است. از جمله مزایای دیگر دوج کوین آن است که سرعت تراکنش این رمزارز بسیار زیاد و استخراج آن راحت است. علاوه بر این موارد، باید توجه کنیم که یکی از نقاط قوت یک رمزارز گروه اجتماعی پشتیبان آن است. در طول زمان کسانی که از این رمزارز پشتیبانی کرده‌اند، رو به افزایش گذاشته و برخی افراد سرشناس نیز در این میان به چشم می‌خورند.

    بیشتر بخوانید: چگونه بهترین ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

    معایب دوج کوین

    اما در خصوص معایب دوج کوین باید به چند نکته توجه کنیم. یکی از این موارد آن است که دوج کوین همانند اتریوم نیست که شبکه بلاک‌چین خاص خود را داشته باشد. این نقص می‌تواند مهم باشد. علاوه بر این، از سال 2015 تا حال حاضر، بهبودهای فناوری در این رمزارز شکل نگرفته است. عیب سومی که می‌توان برای این رمز ارز برشمرد، این است که محبوبیت و قیمت دوج کوین تا حدودی به شهرت افراد معروف و فعال در زمینه رمزارزها گره خورده است. این مساله می‌تواند روی قابلیت اعتماد این رمزارز تاثیر بگذارد.

    چطور دوج کوین بخریم؟

    برای خرید دوج کوین باید چند گام را رعایت کنید. اولین کار این است که کیف دیجیتالی تهیه نمایید. پس از آن باید یک نشانی دوج کوین برای خود مشخص کنید. قدم بعدی آن است که به صرافی‌های فروش رمزارز مراجعه کرده و از یکی از آن صرافی‌ها دوج کوین بخرید. دوج کوینی که در کیف پول خود واریز کرده‌اید، قابل برداشت و استفاده بود.

    بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟

    آیا سرمایه‌گذاری در دوج کوین مناسب است؟

    یکی از مهمترین پرسش‌هایی که باید به آن پاسخ دهیم آن است که آیا سرمایه‌گذاری در دوج کوین مناسب است؟ از جمله نکات مهمی که در مورد دوج کوین وجود دارد آن است که این ارز از نظر بنیادی با مشکلاتی روبرو است. در سرمایه‌گذاری روی دوج کوین باید بسیار دقت کنید. هرچند قیمت این ارز با استقبال از بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بالا برود، اما معایبی که در آن وجود دارد قابل توجه هستند. بنابراین، اگر هم قصد دارید وارد سرمایه‌گذاری در این ارز شوید، مراقب و گوش به زنگ تحولات آن باشید تا زیان نکنید.

    روش برای به دست آوردن این رمز ارز وجود دارد؛ راه اول برای کاربران رسانه‌های اجتماعی است که به خاطر تولید محتوای منحصر به فرد می‌توانند بر حسب دوج کوین پاداش بگیرند. دومین راه، خرید و معامله است. افراد از طریق بعضی از صرافی‌ها و سامانه‎‌ها می‌توانند اقدام به دریافت دوج کوین کنند. سومین راه به دست آوردن این رمزارز معامله محصولات و خدمات دوج کوین است و راه چهارم مربوط به استخراج دوج کوین مربوط می‌شود.
    کارمزد پایین باعث می‌شود تا هزینه‌های استخراج و معامله این رمزارز معقول باشد. همچنین استخراج راحت و تراکنش پرسرعت از دیگر مزایای دوج کوین است.
    این رمزارز دارای شبکه بلاکچین مختص به خود نیست. از دیگر معایب دوج کوین این است که قیمت آن بیش‌تر به واکنش‌ها و معاملات افراد مشهور مربوط می‌شود.