روس‌ها جانشین ایرانی‌ها در صدر خریداران خانه در ترکیه

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 271
    • 0
    روس‌ها جانشین ایرانی‌ها در صدر خریداران خانه در ترکیه

    بازار مسکن ترکیه و تغییر تقاضا برای خرید در آن موضوعاتی را در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای اطراف می‌گوید. نکته جالب اینجاست که در مقایسه با چهار ماه ابتدای سال 2021، خرید ایرانی‌ها 47 درصد افزایش پیدا کرده است.

    تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد در بازار مسکن ترکیه اتفاق جدیدی افتاده است. طبق این آمار، روس‌ها بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه شده‌اند و توانسته‌اند ایرانی‌ها را از نظر خرید ماهانه مسکن به رتبه دوم بفرستند. این موضوع را می‌توان ناشی از تبعات جنگ اوکراین دانست. با محدود شدن زمینه‌های فعالیت ثروتمندان روسیه در اروپا و بروز مشکلاتی برای این افراد، گمان می‌رفت که برخی از آنها ترکیه را به مقصدی دوم برای اسکان خود انتخاب کنند. حالا این موضوع به نظر می‌رسد به واقعیت تبدیل شده است.

    جنگ روسیه و متقاضیان جدید خرید خانه در ترکیه

    طبق آمار منتشر شده، خریداران خارجی مسکن در ترکیه در چهارمین ماه میلادی 6524 خانه خریده‌اند که نسبت به ماه قبل 16 درصد رشد کرده است. در این ماه بزرگترین خریدار خارجی مسکن در ترکیه، همان طور که گفتیم اتباع روسیه بوده‌اند که 1152 خانه خریداری نموده‌اند. این اعداد در حالی رخ داده که حداکثر خرید خانه از سوی روس‌ها در این کشور 885 واحد بود که در دسامبر سال 2021 یعنی 4 ماه قبل به دست آمد. آمار خرید خانه از سوی روس‌ها در ترکیه در طول یک ماه بیش از دو برابر شده است. ایرانیان نیز که 9 ماه متوالی بیشترین خریداران مسکن ماهانه در ترکیه بودند، پس از این تحولات در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. ایرانی‌ها در ماه آوریل امسال 905 خانه در ترکیه خریده‌اند که نسبت به ماه پیش 15 درصد افزایش یافته است. پس از این دو، به ترتیب اتباع کشورهای عراق، قزاقستان و اوکراین در رتبه سوم تا پنجم بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه در ماه آوریل جای گرفته‌اند. به این ترتیب جنگ روسیه و اوکراین را می‌توان یکی از دلایل تغییر خریداران خارجی مسکن در ترکیه به حساب آورد.

    آمار خرید مسکن ترکیه در چهار ماه اول سال 2022

    اگر به آمار تجمعی خرید مسکن در ترکیه نگاهی بیندازیم، خواهیم دید در این بازه چهار ماهه که از ابتدای سال میلادی گذشته، 21 هزار و 15 خانه در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شده است. از این میان، سهم ایرانی‌ها 3161 خانه است که آنان را در رتبه اول خریداران خارجی مسکن در این کشور قرار می‌دهد. پس از ایرانی‌ها، روس‌ها با توجه به آمار بالای خرید در این ماه قرار می‌گیرند. آنها در چهار ماه اول سال میلادی 2687 خانه در ترکیه خریده‌اند. در رتبه سوم هم عراقی‌ها با خرید 2601 خانه جای دارند. اتباع کشورهای قزاقستان و آلمان هم رتبه‌های چهارم و پنجم را در اختیار می‌گیرند.

    بازار مسکن ترکیه چه چیزهایی در مورد اقتصاد کشورها می‌گوید؟

    بازار مسکن ترکیه و تغییر تقاضا برای خرید در آن موضوعاتی را در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای اطراف می‌گوید. نکته جالب اینجاست که در مقایسه با چهار ماه ابتدای سال 2021، خرید ایرانی‌ها 47 درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد هنوز تقاضای خرید خانه در ترکیه برای ایرانی‌ها بسیار بالا است. به همین دلیل هم در صورتی که وضعیت اقتصادی ثبات خوبی پیدا نکند، همچنان احتمال خروج سرمایه به مقاصدی مانند ترکیه وجود دارد. آمار خرید روس‌ها هم که در 4 ماه ابتدایی سال 2021 حدود 1340 واحد بود در چهار ماه ابتدایی امسال دو برابر شده است. نگاهی به آمار خرید اوکراینی‌ها هم نشان می‌دهد میزان خرید آنها از 314 واحد مسکونی در 4 ماه اول سال 2021 به 644 واحد در 4 ماه ابتدایی امسال رسیده است. در واقع آمار خرید مسکن از سوی اوکراینی‌ها در ترکیه هم در 4 ماه اول سال دو برابر شده است.

    نگاهی به اقتصاد کلان ترکیه

    همان طور که از آمار و ارقام برمی‌آید تقاضا برای خرید مسکن در ترکیه به خصوص از سوی برخی کشورها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. درست است که ترکیه تبدیل به پناهگاهی برای جلب سرمایه‌ها و افرادی از کشورهای اطراف شده است اما اقتصاد این کشور در سال جاری مشکلات عمده‌ای را تجربه کرده است. آمار تورم نقطه به نقطه برای ترکیه در یک سال منتهی به آوریل 2022 به 70 درصد رسیده است که قابل توجه است. تورم ماهانه نیز تنها در ماه آوریل 7.25 درصد بوده است. صرف نظر از این موارد، قیمت مسکن در بازه اسفند سال قبل تا اسفند امسال 96 درصد رشد کرده است.

    قیمت خانه در ترکیه چقدر است؟

    همان طور که در بالا اشاره شد، آخرین آماری که از بانک مرکزی ترکیه به دست آمده، نشان می‌دهد قیمت خانه در این کشور رشد زیادی داشته است. آخرین آمار موجود که مربوط به حدود دو ماه پیش است، نشان می‌دهد قیمت هر متر مسکن در ترکیه به طور متوسط به 8640 لیر رسیده و در شهرهای بزرگی مثل استانبول به 13800 لیر می‌رسد. قیمت در ازمیر هم به طور متوسط 10 هزار لیر به ازای هر متر مربع اعلام شده است. اگر بخواهیم معیاری مناسب ارائه دهیم می‌توانیم قیمت دلاری متوسط هر متر مربع مسکن را لحاظ کنیم. با این حساب قیمت هر متر خانه در استانبول به طور متوسط حدود 1017 دلار، در ازمیر 740 دلار و در کل ترکیه 635 دلار است.