ریپل چیست؟ همه چیز درباره ریپل و XRP

  • اشتراک‌گذاری
  • 426
  • 0
ریپل چیست؟ همه چیز درباره ریپل و XRP

ریپل به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال معروف شناخته می‌شود. در واقع، ریپل شبکه مبادله ارز و XRP کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال است. این ارز با اتریوم و بیت کوین تفاوت‌هایی دارد. ریپل عنوان یک شرکت است که تنها یکی از محصولات آن ارز دیجیتال XRP محسوب می‌شود.

کسانی که در بازارهای ارز دیجیتال فعالیت کرده‌اند، حتما اسم ریپل و ارز معروف XRP به گوششان خورده است. ارز دیجیتال XRP جزو معروفترین و قدیمی‌ترین ارزهای رمزپایه‌ای است که در بازار موجودند. منتهی بسیاری از افراد ریپل را XRP اشتباه می‌کنند. ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و XRP جزو مهمترین ارزهای شناخته شده در دنیا هستند که ارزش بازار بالایی نیز دارند. به عنوان مثال، XRP در حال حاضر از نظر ارزش بازار در دنیا ششم است. در ادامه بیشتر به معرفی این ارز دیجیتال می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که ریپل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

ریپل چیست؟

همان طور که اشاره کردیم ریپل به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال معروف شناخته می‌شود. اما در واقع، ریپل شبکه مبادله ارز و XRP کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال است. این ارز با اتریوم و بیت کوین تفاوت‌هایی دارد. معمولا وقتی اقدام به خرید بیت کوین می‌کنید، روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اید. اگر اتریوم خریداری کنید یعنی روی شبکه آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. اما وقتی ریپل بخرید لزوما به این معنی نیست که شما روی آن سرمایه‌گذاری کرده باشید. اما این موضوع یعنی چه؟

در دنیای ارزهای دیجیتال ارزی وجود دارد که نماد آن XRP است اما ریپل فراتر از آن است. در واقع، ریپل عنوان یک شرکت است که تنها یکی از محصولات آن ارز دیجیتال XRP محسوب می‌شود. به همین دلیل هم وقتی اقدام به خرید XRP کنید روی یکی از اقلام شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید. این همان اختلاف ظریفی است که بین ریپل و XRP وجود دارد.

مشکلی که ریپل برای پاسخگویی و رفع آن پدید آمده، مشکل تبادلات پولی در جهان است. نقل و انتقالات بانکی در جهان هنوز کند بوده و علاوه بر کارمزد بالا به کاغذبازی‌های دست‌وپاگیر نیاز دارد. اما ریپل در این مسیر تنها نیست بلکه ارزهای دیجیتال دیگری نیز این مسیر را پیش گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: دوج کوین چیست؟

تاریخچه ریپل

ایده اصلی ریپل را رایان فوگر در سال 2004 مطرح و در سال 2005 اجرایی نمود. کار وی در واقع بر اساس ساخت یک سیستم پولی بود که دیجیتالی و غیرمتمرکز باشد. ایده اصلی ریپل مشابه امروز بود اما نتوانسته بود موفقیت بالایی به دست بیاورد. از اینجا بود که جد مک کالب وارد ماجرا شد. مک کالب با در دست گرفتن کنترل این شرکت همراه با کریس لارسن این شرکت را به موفقیت خوبی رساندند.

تفاوت‌های ریپل با بیت کوین چیست؟

تفاوت اساسی بیت کوین با ریپل این است که ریپل فاقد بلاک چین است. در این صورت ممکن است سوال کنید که چگونه بدون بلاک چین تراکنش‌های انجام گرفته با آن تایید می‌شود. پاسخ این است که ریپل برای این کار تکنیک خاص خود را به کار گرفته است. ریپل از الگوریتم اجماع پروتکل یا به عبارتی RPCA برای این منظور استفاده می‌کند. کلمه اجماع یا Consensus در این میان به معنی آن است که اگر هر گره‌ای با بقیه توافق داشته باشد، مشکلی پیش نمی‌آید. این موضوع شبیه به این است که برای یک تصمیم‌گیری تمام اعضا باید موافق آن باشند.

علاوه بر این، هدف بیت کوین و XRP نیز از تفاوت‌های اصلی این دو ارز دیجیتال است. هدف بیت کوین حذف واسطه‌های مالی و از بین بردن بانک‌ها به نظر می‌رسد اما بنیان‌گذاران ریپل گمان می‌کردند صرفا وجود و ماهیت بانک‌ها بد نیست بلکه مشکلاتی که بر سر راه آنها و کارشان وجود دارد موجب بروز اختلال در پرداخت و نقل و انتقال پول می‌شود.

مزایا و معایب پروتکل ریپل

خرید ریپل یا در واقع همان XRP مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به ضد جعل بودن آن اشاره کرد. علاوه بر این، تراکنش‌ها در آن به سرعت و تنها در مدت چند ثانیه انجام می‌شوند. یک مزیت دیگر که این ارز دیجیتال دارد آن است که تورم در آن رخ نمی‌دهد. علت این اتفاق هم آن است که تمامی توکن‌های آن از اول استخراج شده و وجود دارند. با استفاده از XRP می‌توان به سادگی و به سرعت پول قرض داد یا وام گرفت. از نظر فنی نیز یک ویژگی خوب ریپل آن است که شبکه‌های پرداخت اتصال ساده‌ای دارند.

اما عیب‌های ریپل چیست؟ درست است که این ارز دیجیتال مزایای خوبی دارد، اما آن هم فاقد عیب نیست. مهمترین بحثی که در مورد معایب ریپل مطرح می‌شود آن است که شیوه تجاری آن با انتقادات زیادی روبرو است. پیش از این قرار بود بسیاری از ارزهای XRP وارد شبکه شده و کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. با این حال تنها بخشی از این مقدار به کاربران انتقال یافته است. برخی از کارشناسان می‌گویند آزمایشگاه‌های ریپل نصف XRPها را برای خود حفظ کرده‌اند تا در آینده از قیمت آن بهره ببرند. علاوه بر این، ریپل رمزباز است. به این ترتیب احتمال کمی برای تلاش در جهت هک آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ارز تتر (tether) چیست؟

کیف پول‌های ریپل

شاید جالب باشد که بدانید XRP برخلاف ارزهای دیجیتال بسیار معروفی مانند بیت کوین و اتریوم کیف پول‌های رسمی چندانی ندارد. شما در سایت رسمی ریپل به معرفی هیچ کیف پولی برای ذخیره دارایی خود برنمی‌خورید. به این ترتیب مسئولیت آن بر دوش خود شما قرار دارد و شرکت ریپل میلی ندارد تا مسئولیت سرمایه‌های افراد را بپذیرد. با این حال این طور هم نیست که کیف پول معتبری برای ریپل وجود نداشته باشد. با کمی جستجو می‌توانید برخی از کیف پول‌های معتبر ریپل را بیابید.

چگونه ریپل بخریم؟

معمول‌ترین راهی که بتوانید ریپل یا همان ارز دیجیتال XRP را تهیه کنید، آن است که با استفاده از صرافی‌های داخلی یا خارجی آنلاین اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنید. البته قبل از اقدام به خرید حتما مطمئن شوید که از صرافی مطمئنی خرید خود را انجام داده‌اید. علاوه بر این، برخی صرافی‌ها نیز به دلیل تحریم‌های علیه ایران ممکن است اقدام به بستن حساب شما یا ایجاد محدودیت‌هایی برای آن کنند. بنابراین وقتی اقدام به خرید ریپل می‌کنید، کاملا به این موارد دقت نمایید.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

ریپل به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال معروف شناخته می‌شود. اما در واقع، ریپل شبکه مبادله ارز و XRP کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال است.
تفاوت اساسی بیت کوین با ریپل این است که ریپل فاقد بلاک چین است. ریپل از الگوریتم اجماع پروتکل یا به عبارتی RPCA برای این منظور استفاده می‌کند. کلمه اجماع یا Consensus در این میان به معنی آن است که اگر هر گره‌ای با بقیه توافق داشته باشد، مشکلی پیش نمی‌آید. این موضوع شبیه به این است که برای یک تصمیم‌گیری تمام اعضا باید موافق آن باشند.
از مزایای ریپل می‌توان به ضد جعل بودن آن اشاره کرد. تراکنش‌های این رمزارز به سرعت و تنها در مدت چند ثانیه انجام می‌شوند. از عیب‌های این رمزارز نیز می‌توان به محدود بودن شبکه‌های آن اشاره کرد که البته ریپل از این محدودیت برای جلوگیری از هک شدن استفاده می‌کند.