چگونه بدون صف خرید و فروش سرمایه گذاری کنیم؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 213
    • 0
    چگونه بدون صف خرید و فروش سرمایه گذاری کنیم؟

    صف در بازار اوراق بهادار به حالتی گفته می‌شود که نظم عرضه و تقاضا به هم بریزد. اگر صف فروش باشد به این معنی است که عرضه یک سهم بیشتر از تقاضا برای آن است و اگر صف خرید باشد به معنی این است که تقاضا برای خرید بیشتر از عرضه آن خواهد بود. در چنین شرایطی نه می‌توان خرید انجام داد و نه فروش، به اصطلاح به آن صف، صف خرید یا صف فروش می‌گویند.

    در سال‌های اخیر، به دلیل وجود تورم بسیار بالا در ایران، سرمایه گذاری اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. علت آن هم این است که نگه‌داری پول نقد در منزل به صورت پول نقد، باعث از بین رفتن تدریجی ارزش آن می‌شود. سرمایه گذاری در بانک در حساب‌هایی با نرخ سود مشخص نیز نمی‌تواند جواب گوی این نرخ تورم بالا باشد.

    به زبان ساده سرمایه گذاری به این معنی است که فرد منابع مالی خود را به یک یا چند دارایی اختصاص دهد. این کار به امید افزایش قدرت خرید در آینده انجام می‌شود. در واقع سرمایه گذاری در اقتصاد این مفهوم را دارد که فرد سرمایه گذار از مطلوبیت دارایی خود در حال حاضر صرف نظر می‌کند به امید آنکه در آینده مطلوبیت بالاتری از دارایی خود کسب کند. سرمایه گذاری با توجه به این که به قصد سود و افزایش ارزش دارایی صورت می‌گیرد، در برخی مواقع سطحی از ریسک دارد.

    گزینه‌های سرمایه گذاری در ایران

    در ایران سرمایه گذاران علاقه‌مند هستند که سرمایه های خود را بیشتر در بازار‌های ارز، طلا و مسکن و در برخی موارد خودرو سرمایه گذاری کنند. این بازارها در طول سالیان اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند. البته این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تورم هم بوده، اما رشد ارزش این بازار‌ها بیشتر از تورم بوده است. علاوه بر این بازار‌های بیشتر شناخته شده که ذکر شد، عده‌ای از سرمایه گذاران نیز علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بازار بورس هستند. کسانی که بازار اوراق بهادار را بازار منتخب خود قرار داده‌اند باید به این نکته توجه کنند، در مواقعی که بازار سهام وضعیت خوبی دارد و قیمت سهام رو به رشد است به دلیل تقاضای زیاد برای خرید سهام، سهام‌ بسیاری از شرکت‌های خوب وارد صف خرید خواهند شد. این صف خرید باعث می‌شود کسی که خواهان سرمایه گذاری در این سهام است نتواند سرمایه گذاری خود را به موقع انجام دهد و سود مد نظر خود را کسب نکند. همچنین حالت برعکس آن نیز امکان پذیر است، این حالت زمانی اتفاق خواهد افتاد که وضعیت بازار بورس زیاد خوب نباشد و قیمت سهام تمایل به پایین آمدن داشته باشد. در این حالت به دلیل حجم بالای فروش سهامداران، سهام مورد نظر در صف فروش قرار خواهد گرفت در این صورت سرمایه گذار نمی‌تواند به موقع سهام خود را بفروشد و از ضرر بیشتر خود جلوگیری کند.

    صف چیست؟ و چرا تشکیل می‌شود؟

    صف در بازار اوراق بهادار به حالتی گفته می‌شود که نظم عرضه و تقاضا بهم بریزد. اگر صف فروش باشد به این معنی است که عرضه یک سهم بیشتر از تقاضا برای آن است و اگر صف خرید باشد به معنی این است که تقاضا برای خرید بیشتر از عرضه آن خواهد بود. در چنین شرایطی نه می‌توان خرید انجام داد و نه فروش، به اصطلاح به آن صف خرید یا صف فروش می‌گویند. صف خرید و فروش باعث از بین رفتن زمان بهینه خرید و فروش سهام خواهد شد. مثلا اگر کسی در سود باشد و تصمیم به فروش سهام خود بگیرد و یک باره سهم در حالت صف فروش قرار بگیرد دیگر نمی‌تواند سهم خود را با قیمت مورد نظرش بفروشد و کسب سود کند بلکه باید با قیمت‌های پایین‌تر آن را به فروش برساند. در نتیجه این کار باعث از بین رفتن زمان بهینه فروش خواهد شد.

    آیا راهی برای دور زدن صف خرید و فروش هست؟

    یکی از سوال‌هایی که ذهن سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار را به خود جلب کرده، این است که چگونه از شر صف خرید و صف فروش نجات پیدا کنیم؟ آیا راهی برای آن وجود دارد؟ در جواب این سوال می‌توان گفت که، بله می توان صف فروش و صف خرید را دور زد.

    یکی از راه‌هایی که می‌شود بدون صف خرید و صف فروش سرمایه گذاری کرد و از آسیب‌های ناشی از آن در امان ماند ولی از سودش هم بهره برد، صندوق سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها دامنه وسیعی دارند. مهم‌ترین این صندوق‌ها شامل: صندوق سهامی، صندوق با درآمد ثابت و صندوق طلا است. همه این صندوق‌هایی که نام برده شدند در هنگام خرید یا فروش آن‌ها در صف قرار نخواهیم گرفت، در نتیجه می‌توانیم زمانبندی دقیقی برای معامله داشته باشیم و هر موقع که از لحاظ اقتصادی تصمیم به معامله گرفتیم بتوانیم به آسانی معامله خود را انجام دهیم. در نتیجه می‌توان گفت که با سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی، صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های طلا بدون اینکه نگران صف خرید و صف فروش سهام خود باشیم، در بازار اوراق بهادار سرمایه گذاری کنیم. این صندوق‌ها می‌توانند صندوق‌های سهامی مانند آوای سهام کیان، آهنگ سهام کیان یا شاخصی هم‌وزن کیان باشند.

    جمع بندی

    سرمایه گذاری یکی از اهداف اصلی سرمایه گذاران برای جلوگیری از بی ارزش شدن سرمایه‌هایشان است. سرمایه گذاری در شرایط تورمی اهمیت بیشتری خواهد یافت زیرا در طول زمان به دلیل وجود تورم، دارایی‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند. برای سرمایه گذاری بازار‌های مختلفی وجود دارد، اما بصورت سنتی سرمایه گذاران ایرانی علاقه دارند در بازار سکه، ارز و مسکن سرمایه گذاری کنند. افراد دیگری هستند که سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار را مناسب‌تر می‌دانند. این سرمایه گذاران بعضا نگران صف خرید و صف فروش در هنگام معاملات خود در بورس هستند. برای جلوگیری از چنین نگرانی‌هایی بهتر است این سرمایه گذاران در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنند.