چگونه برای ازدواج و شروع زندگی مشترک سرمایه گذاری کنیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 877
    • 0
    چگونه برای ازدواج و شروع زندگی مشترک سرمایه گذاری کنیم؟

    بی شک اگر نام خرید سهام را به میان بیاوریم بسیاری از ما شکایت از اوضاع اخیر بورس می‌کنیم. اما جالب است بدانیم که سرمایه گذاری در سهام و صندوق های سهامی در بازه های بلند مدت 5 ساله و بیش‌تر، بهترین بازدهی را برای سرمایه گذاران داشته‌اند.

    همه چیز درست از مشاجرات و دنبال راه چاره گشتن‌های داخل خانه بعد از خروج خواستگار منتخب شروع می‌شود. این که همه چیز گران شده و برندهایی که حالا تقریبا از تمام‌شان تنها محصولات تقلبی‌شان – آن هم با قیمت‌های گزاف – در دسترس هستند. البته همه نگرانی‌ها مربوط به جهیزیه نمی‌شود. آن طرف داستان هم پسری به همراه خانواده خود به این فکر می‌کند که برای فراهم کردن پول پیش و اجاره یک خانه و خرید بعضی لوازم باید چه کند. شرایطی که باعث می‌شود روزگار خوش و شیرین و البته هیجان‌انگیز پیش از ازدواج تبدیل به روزهای پر از تلاطم شود. این مشکل ریشه در زمان از دست رفته‌ای دارد که اقدام به سرمایه گذاری برای ازدواج و یا سرمایه گذاری برای خرید جهیزیه نکردیم. باید چه کرد؟ چه طور باید برای ازدواجی که در آینده فرزندان و یا خودمان قرار دارد برنامه ریزی کنیم؟ کدام زمینه سرمایه گذاری برای خرید جهیزیه و ازدواج و ابعاد مربوط به این موضوع مناسب است؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

    بیشتر بخوانید: چگونه برای دوران بازنشستگی سرمایه گذاری کنیم؟

    سرمایه گذاری برای ازدواج

    زمان مناسب برای خرید جهیزیه

    ابتدا به موضوع سرمایه گذاری به عنوان خرید جهیزیه می‌پردازیم. سرمایه گذاری برای ازدواج به نیت سرمایه گذاری برای جهیزیه را به این خاطر در اولویت می‌گذاریم که مخارجش در این روزها برای خانواده دختر که به رسم موجود عهده‌دار این مسئله هستند زیاد است. بعد از تور‌م‌ شدید سال‌های اخیر باید گفت که خرید همان لوازم اصلی جهیزیه مانند لباسشویی، یخچال و این دست وسایل بسیار دشوار شده است. به شکلی که حتی خودمان هم اگر قصد تعویض وسایل خانه را بعد از چند سال کار کردن و از کار افتادن‌شان داشته باشیم به احتمال زیاد باید وام بگیریم چه برسد به زوج‌های جوان. همان‌طور که صابون افزایش قیمت‌ها هر روز به تن‌مان مالیده می‌شود و تجربه لازم را کسب کرده‌ایم باید هر چه زودتر به این موضوع فکر کنیم که سرمایه گذاری برای خرید جهزیه را شروع کنیم. دیگر گذشت دورانی که با حقوق ماهیانه می‌توانستیم دو سه قلم از کالاهای اصلی جهیزیه را بخریم. اما چه زمانی برای خرید جهیزیه مناسب است؟

    بیشتر بخوانید: چرا باید برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟

    رفع دغدغه زمانبندی برای خرید جهزیه

    اگر یادمان باشد تا همین یکی دو دهه پیش، خانواده‌ها از همان کودکی دختر شروع به خرید جهیزیه برای او می‌کردند. اما این کار در روزگار ما چندان کارآمد به نظر نمی‌آید؛ اول این که با بروزرسانی محصولات مورد استفاده این امکان وجود دارد که خرید زودهنگام این دست کالاها باعث شود که بعد از گذشت چند سال و با حضور مدل‌های جدیدتر از چشم بیافتند و حتی با فناوری‌های روز همراه نباشند. از طرف دیگر، خانه‌های‌مان کوچک‌تر از قبل شده و نگهداری جهیزیه برای طولانی مدت تقریبا غیر ممکن شده است. شاید بگویید که خوب کالاها هم هرلحظه در حال گران‌تر شدن هستند. پس چه باید کرد؟ سرمایه گذاری می‌تواند به حفظ ارزش پول ما کمک کند. سرمایه گذاری مطمئن مانند صندوق درآمد ثابت که بر پایه اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی است می‎تواند در دراز مدت بازدهی مشابه با قیمت کالاها و حتی بیش‌تر از آن‌ها بدهد. سود مرکب هم در این میان به افزایش بازدهی سرمایه گذاری در این صندوق کمک می‌کند.

    رویای خرید خانه و کابوس اجاره خانه

    سری هم به طرف آقایان بزنیم که در این میان پیگیر هزینه‌های کمرشکن اجاره خانه و پیش پرداخت هستند و تنها نمی‌توانند با تکیه به وام ازدواج به سراغ فراهم کردن سقف بالای سر بروند. هزینه‌ها سر به فلک می‌کشند و به خوبی می‌دانیم که سال‌های پیش‌رو – با توجه به سوابق و تجربیات ملموس – اجاره بها و پیش پرداخت‌ها به صورت تصاعدی افزایش خواهند داشت. این که سر بزنگاه بخواهیم به این موضوع فکر کنیم که چطور می‌توان پول پیش یک خانه معقول را برای شروع زندگی جور کرد یعنی قاعده را باخته‌ایم و همه چیز در همان شروع زندگی برای‌مان تبدیل به کابوس می‌شود. بی شک لطف پروردگار را نمی‌توان دست کم گرفت و تنها به امید اوست که گام برمی‌داریم. اما حرکت کردن و فکر و برنامه برای آینده داشتن هم از مهم‌‌ترین کارهایی است که خودمان باید انجام دهیم؛ بنابراین باید زمینه‌های دارایی را بررسی کنیم و برای شروع زندگی در آینده‌ای که چندان هم دور نیست جایی مطمئن برای پس انداز و مهم‌تر از آن سرمایه گذاری داشته باشیم. سن ازدواج به طور میانگین به سنین جوانی هر شخص در بازه 20 تا 30 سالگی مربوط می‌شود. این یعنی پدر و مادرها برای برنامه ریزی برای فرزندان‌شان و سرمایه گذاری برای ازدواج آن‌ها 20 تا 30 سال وقت دارند. این مدت کمی برای نتیجه گیری از سرمایه گذاری نیست. بی شک اگر نام خرید سهام را به میان بیاوریم بسیاری از ما شکایت از اوضاع اخیر بورس می‌کنیم. اما جالب است بدانیم که سرمایه گذاری در سهام و صندوق های سهامی در بازه های بلند مدت 5 ساله و بیش‌تر، بهترین بازدهی را برای سرمایه گذاران داشته‌اند. گاهی پیش آمده که به دلیل خرید واحدهای سرمایه گذاری در مدت زمان 20 ساله یا حتی بسیار کم‌تر از این میزان، فرد سرمایه گذار توانسته خانه‌ای نقلی و معقول از سرمایه گذاری که کرده است تهیه کند و کابوس اجاره نشینی را به رویای خانه دار شدن – آن هم در همان سال‌های اول زندگی – تبدیل کند.

    بیشتر بخوانید: نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

    سرمایه گذاری برای ازدواج

    آرزوی خوشبختی

    تمام خانواده‌ها برای جوان‌های‌شان آرزوی خوشبختی در شروع زندگی مشترک می‌کنند. علاوه بر دعا خیر اطرافیان و خانواده که در جای خود بسیار تاثیرگذار است باید به فکر آینده هم بود. آینده از آن کسی است که از حالا برای آن برنامه ریزی کند و خود را آماده کند. سرمایه گذاری برای ازدواج و فراهم کردن الزامات برای رسیدن به آسایش از مهم‌ترین کارهایی است که هر شخص و خانواده می‌تواند در فرصت مناسب و بدون هیچ اضطرابی انجام دهد. تنها کاری که باید کرد این است که با یک سرمایه گذاری هوشمند و اعتماد به متخصصین این حوزه از همان ابتدا گام درستی در این مسیر مهم برداریم. شما هم از تجریبات و ناگفته‌هایی که در حوصله این مطلب نگنجید و جا ماند حرف بزنید تا بتوانیم با استفاده از تجربیات همدیگر آینده بهتری بسازیم.