راه‌های سرمایه گذاری در بورس برای تازه وارد‌ها

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 214
    • 0
    راه‌های سرمایه گذاری در بورس برای تازه وارد‌ها

    برای افرادی که می‌خواهند تازه وارد بازار بورس شوند، سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری بهتر است. صندوق‌ها از نظر بازدهی وضعیت مناسبتری نسبت به سرمایه گذاری مستقیم دارند و ریسک آنها نیز کمتر است.

    در شرایط اقتصادی امروز ایران خانوارها تورم را به معنای واقعی کلمه احساس می‌کنند. در شرایط تورمی مضرترین کار نگه داری پول به صورت وجه نقد است زیرا با این کار به مرور زمان از ارزش پول کاسته شده و قدرت خرید آن کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن دارایی بهترین کار سرمایه گذاری است.

    اما عده زیادی از افراد نمی‌دانند که جای مناسب برای سرمایه گذاری کجاست. برای اینکه این افراد دید مناسبی از بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری پیدا کنند ابتدا باید از بازدهی این بازارها در سال‌های گذشته آگاهی داشته باشند تا بتوانند بازار مناسب را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. در ادامه ابتدا به بررسی بازارهای سرمایه گذاری می‌پردازیم و سپس راه‌های سرمایه گذاری در بورس برای تازه وارد‌ها را بررسی خواهیم کرد.

    بازدهی سکه، مسکن و دلار در بازه 5 ساله

    بیشتر افراد جامعه علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بازارهای سنتی همچون ملک، طلا و دلار هستند. این بازار‌ها در بازه پنج ساله از شهریور ماه سال 1396 تا پایان شهریور ماه 1401 بازدهی بالاتر از تورم داشته‌اند. برای ورود به این بازارها دانش بالایی نیاز نیست اما هر کدام شرایط خاص خود را دارند. برای ورود به بازار مسکن سرمایه بسیار بالایی لازم است و بسیاری از افراد جامعه توانایی تامین چنین سرمایه‌ای را برای خرید مسکن ندارند.

    بازار طلا و دلار سرمایه آنچنان زیادی برای سرمایه گذاری لازم ندارند. به همین دلیل کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار سنتی را دارند و سرمایه آن‌ها کم است به سمت بازار سکه و دلار کشیده می‌شوند. در نمودار زیر می‌توان بازدهی بازارهای طلا، دلار و مسکن را در بازه پنج ساله مشاهده کرد.

    بازار سهام بهتر است یا بازارهای سنتی؟

    بازار اوراق بهادار یکی از بازارهایی است که در دو سال اخیر افت قابل توجهی داشته است. با این حال همچنان این بازار را می‌توان یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری دانست. نگاهی به بازدهی این بازار نشان می‌دهد که حتی با وجود افت شدید بازار در دو سال اخیر، بازده 5 ساله این بازار بسیار بهتر از بازارهای سنتی بوده است. شاخص کل در بازه 5 ساله بین شهریور 1396 تا شهریور 1401 حدودا 18 برابر و شاخص هم وزن حدودا 14 برابر شده است. این در حالی است که همان طور که از نمودار بالا مشخص است، حتی سکه در این بازه کمتر از 12 برابر شده است.

    راه‌های سرمایه گذاری در بورس برای تازه وارد‌ها

    راه‌های سرمایه گذاری در بورس برای تازه واردها به دو دسته تقسیم می‌شود. اولین راه سرمایه گذاری مستقیم در بورس است. در این روش، سرمایه گذاران ابتدا کد بورسی دریافت می‌کنند و بعد شخصا به خرید و فروش پله ای سهام شرکت‌هایی که سهامشان را در بورس ارائه کرده‌اند، می‌پردازند. این افراد با خرید سهام شرکت‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند با سهام خود معامله کنند، در پایان دوره مالی می‌توانند به اندازه تعداد سهام خود از سود آوری شرکت هم بهره‌مند شوند. اما یک نکته در این میان وجود دارد.

    درست است که بازدهی بازار سهام در بازه بلندمدت بهتر از سایر بازارها بوده اما برای ورود به این بازار دانش مالی و آگاهی اقتصادی نسبتا بالایی لازم است. به همین دلیل ورود به این بازار ریسک بالاتری نسبت به بازار‌های سنتی دارد. همین موضوع موجب می‌شود راه دوم سرمایه گذاری در بورس برای تازه وارد‌ها مطرح شود. این راه سرمایه گذاری غیرمستقیم یا به عبارتی سرمایه گذاری در صندوق‎‌های سرمایه گذاری است.

    مزایای صندوق های سرمایه گذاری

    همانگونه که گفته شد ورود به بازار اوراق بهادار و معامله مستقیم سهام شرکت‌ها به دانش مالی بالایی نیاز دارد. اما بیشتر مردم زمان کافی برای یادگیری این دانش را ندارند. اشاره کردیم که راه دوم سرمایه گذاری در بورس برای تازه وارد‌ها ورود به صندوق‌های سرمایه گذاری است.

    در این روش سرمایه گذاری به دانش اقتصاد بالایی نیاز نیست زیرا این صندوق‌ها خود دارای متخصصین بازار مالی هستند. به همین دلیل هم ریسک بسیار کمتری نسبت به سرمایه گذاری مستقیم در بورس دارند. اما بازدهی صندوق‌ها در مقایسه با سایر گزینه‌های سرمایه گذاری چطور است؟

    مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری و سایر دارایی‌ها

    در بازه پنج ساله از انتهای شهریور ماه سال 1396 تا پایان شهریور ماه سال 1401 قیمت هر واحد صندوق آوای سهام کیان تقریبا 24 برابر شده است. این در حالی است که در بازار‌های سنتی بیشترین رشد مربوط به سکه‌ی طلا بوده که در این بازه زمانی پنج ساله کمتر از 12 برابر شده است.

    با این حساب، صندوق سرمایه گذاری سهام آوای کیان رشد بسیار بالاتری نسبت به سکه طلا داشته است. ارزش هر واحد صندوق آهنگ سهام کیان نیز در همین مدت تقریبا 15 برابر شده که بسیار بهتر از بازارهای سنتی است.

    جمع بندی

    در شرایط تورمی اهمیت سرمایه گذاری بیشتر می‌شود. زیرا در صورت عدم سرمایه گذاری، وجوه نقد در دست افراد جامعه به مرور ارزش خود را از دست می‌دهند و قدرت خرید آن‌ها کاهش می‌یابد. البته سطح ریسک و بازدهی گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری متفاوت است. با توجه به مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری نسبت به سایر بازار‌های سنتی همچون ملک، طلا و دلار در بازه زمانی پنج ساله، ورود به آنها برای کسانی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند و به بازار سهام علاقه دارند، بهتر است.

    البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که به طور کلی بازار سهام ریسک دارد و اگر خواهان گزینه‌های کم‌ریسک هستید، بهتر است در مواردی مانند صندوق درآمد ثابت کیان یا صندوق ندای ثابت کیان سرمایه گذاری کنید. این صندوق‌ها ریسک خاصی ندارند و سودشان نیز بالاتر از نرخ بهره بانکی است.