سود 5000 درصدی آوای سهام کیان در 6 سال

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 384
    • 0
    سود 5000 درصدی آوای سهام کیان در 6 سال

    صندوق آوای سهام کیان از روز تاسیس تا 26 فروردین 1402 حدود 5 هزار درصد سود عاید سرمایه گذاران خود کرده است.

    همه ما حتی برای یک بار هم که شده اسم سرمایه گذاری را شنیده‌ایم و همواره به دنبال بازاری هستیم که بتوانیم بازدهی خوبی کسب کنیم. سرمایه گذاری در سال‌های گذشته بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، زیرا فضای اقتصادی ایران به دلیل وجود تحریم‌ها گرفتار تورم افسار گسیخته شده است. به دلیل وجود این تحریم‌ها ورود دلارهای حاصل از فروش نفت به کشور با مشکل مواجه شده و انتظارات تورمی را نیز بالاتر برده است. گزارش‌های بین‌المللی معتبر هم از بقای تورم بالا در سال جاری خبر می‌دهند. حال با این شرایط، خانوارها برای اینکه بتوانند سرمایه خود را از تورم حفظ کنند، بهتر است در چه بازاری سرمایه گذاری کنند؟ آیا بازاری توانسته است سرمایه افراد را در طول 6 سال 50 برابر کند؟ در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع مهم که ممکن است دغدغه بسیاری از خانوارهای کشور باشد، بپردازیم.

    سرمایه گذاری چیست؟

    به زبان ساده می‌توان گفت که سرمایه گذاری به معنی این است که فرد مقداری از درآمد خود را به جای این که در زمان حال مصرف کند و از آن مطلوبیت کسب کند، به زمان دیگری در آینده موکول نماید. به تاخیر انداختن مصرف به این معنی است که فرد سرمایه گذار می‌خواهد بعدا با پس‌انداز خود قدرت خرید بالاتری کسب کند. در نتیجه او می‌تواند با افزایش قدرت خرید در آینده مطلوبیت بالاتری کسب کند. اما هر سرمایه گذاری ممکن است باعث افزایش قدرت خرید نشود، به خصوص اگر تورم کشور بالا باشد. سرمایه گذاری باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر این که نرخ تورم موجود را پوشش دهد، بتواند عایدی خوبی نیز به سرمایه گذار ارائه کند.

    فرصت سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی

    صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی، نوعی سرمایه گذاری در بورس به حساب می‌آیند که به آنها سرمایه گذاری غیرمستقیم نیز می‌گویند. این نوع سرمایه گذاری برای افراد ناآشنا به بازار یا افرادی که وقت زیادی ندارند، مناسب هستند. برخلاف سرمایه گذاری مستقیم در بورس، فرد سرمایه گذار در صندوق های سرمایه گذاری سهامی نقشی در تشکیل سبد سهام ندارد. این صندوق‌ها توانسته‌اند در بلندمدت عایدی خوبی داشته باشند و بهتر از تورم عمل کنند. به عبارت دیگر آنها قدرت خرید مردم را افزایش داده‌اند. سرمایه گذارانی که ریسک پذیر هستند اما آگاهی زیادی در مورد بازار ندارند یا وقت آنها اجازه نمی‌دهد، با استفاده از این صندوق‌ها می‌توانند از رشد بورس بهره‌مند شوند. این صندوق‌ها مدیران سرمایه گذاری دارند که بر اساس تغییرات بازار و موقعیت‌های متفاوت اقدام به تغییر پورتفوی صندوق سهامی می‌کنند و به این ترتیب بازدهی برای سرمایه گذاران کسب می‌کنند. برای سرمایه گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی حداقل باید یک واحد از آنها را خرید.

    سود 5 هزار درصدی صندوق آوای سهام کیان در 6 سال

    صندوق آوای سهام کیان از جمله صندوق‌های سهامی است که سرمایه گذاران می‌توانند برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس از آن استفاده کنند. این صندوق در سال 1401 جزو بهترین صندوق‌های صدور و ابطالی کشور هم بوده است. قیمت هر واحد از این صندوق از روز تاسیس آن که مصادف با 18 بهمن سال 1395 است تا تاریخ 26 فروردین سال 1402 تقریبا 51 برابر شده است. این یعنی اگر از ابتدای تاسیس این صندوق، در آن سرمایه گذاری کرده بودید، اکنون سرمایه شما 51 برابر شده بود. با این حساب، سود صندوق آوای سهام کیان در مدت 6 سال و دو ماه، قریب به 5 هزار درصد بوده است.

    سود یک میلیاردی با سرمایه گذاری 20 میلیون تومانی

    همان طور که گفته شد صندوق آوای سهام کیان از ابتدای تاسیس تا 26 فروردین سال 1402 تقریبا 51 برابر شده است. به این معنی که اگر در تاریخ 18 بهمن سال 1395 مبلغ 100میلیون تومان در صندوق آوای سهام کیان سرمایه گذاری کرده بودید در 26 فروردین 1402 سرمایه شما به حدود 5 میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده بود. برای این که مساله روشن‌تر شود، یک مثال دیگر می‌زنیم. اگر در میانه بهمن 1395 مبلغ 20 میلیون تومان معادل داشتید، معادل با خرید یک پراید بود. اگر 20 میلیون تومان در آن موقع در صندوق آوای سهام کیان سرمایه گذاری کرده بودید، تا 26 فروردین 1402 این مبلغ به حدود یک میلیارد و 20 میلیون تومان می‌رسید. این یعنی در طول 6 سال و دو ماه سود یک میلیارد تومانی کسب کرده بودید. اگر بخواهیم معادل این مبلغ را در بازار خودرو پیدا کنیم، در حال حاضر با این پول می‌شود گزینه‌هایی مانند تارا اتوماتیک، پژو 207 اتوماتیک ام‌سی و دنا پلاس اتوماتیک را خرید. این یعنی سرمایه گذاری بالا علاوه بر این که از تورم بهتر عمل کرده است، قدرت خرید شما را نیز افزایش داده است.

    آوای سهام کیان بالاتر از دلار و سکه

    نگاهی به بازارهای موازی نشان می‌دهد صندوق آوای سهام کیان از ابتدای تاسیس آن تا 26 فروردین 1402 بهتر از عایدی سکه و دلار عمل کرده است. دلار در میانه بهمن 1395 به قیمت 3850 تومان در بازار آزاد معامله می‌شد اما در 26 فروردین سال جدید به حدود 51 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت به معنای آن است که دلار در این 6 سال و دو ماه 13.2 برابر شده که اختلاف معناداری با رشد صندوق آوای سهام کیان دارد. سکه امامی نیز در همین بازه زمانی از یک میلیون و 209 هزار تومان به 31 میلیون و 251 هزار تومان افزایش یافته که به معنای 25.8 برابر شدن آن در این مدت است. همان طور که دیده می‌شود، این گزینه هم در برابر رشد صندوق آوای سهام کیان بسیار کمتر عمل کرده است.