شرکت سرمایه گذاری چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1015
    • 0
    شرکت سرمایه گذاری چیست؟

    شرکت‌های سرمایه‌گذاری تا حدی به صندوق‎‌های سرمایه گذاری سهامی شباهت دارند اما با رویکردها و هدف‌گذاری‌های متفاوت. ایجاد شرکت سرمایه گذاری طبق بند 21 ماده قانون بازار اوراق بهادار انجام شده است. اگر بخواهیم به محوریت کار آن به صورت مستقیم اشاره کنیم باید بگوییم که کارش خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است. البته گفتنی است که شرکت سرمایه‌گذاری از این جهت رویکرد متفاوتی دارد که خرید و فروش سهام شرکت‌ها را در بهترین زمان ممکن انجام می‌دهد. یعنی به محض این‌که سهام شرکتی که خریده است به اوج بازدهی خود برسد، آن را می‌فروشد تا خودش هم سودی ببرد؛ بنابراین هدف سرمایه گذاری در این نوع شرکت به صورت کوتاه مدت است و بر خلاف انواع صندوق های سرمایه گذاری نگاه بلندمدت ندارد. این در صورتی است که صندوق سرمایه گذاری سهامی فعالیت خود را بر اساس دید بلندمدت و نتیجه‌گیری کلان و تاثیرگذار در حوزه بورس شروع می‌کنند. شرکت سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد و البته تفاوت آن با صندوق سرمایه گذاری بیش از آن است که گفتیم. در ادامه بیش‌تر در مورد این نهاد سرمایه گذاری صحبت خواهیم کرد.

    انواع شرکت سرمایه گذاری

    شرکت‌های سرمایه گذاری بر اساس نوع فعالیت و ویژگی‌های دیگر دسته‌بندی می‌شوند. به طور کلی یک شرکت سرمایه گذاری با توجه به 4 مشخصه در انواع شرکت‌های سرمایه گذاری قرار می‌گیرد.

    · نوع فعالیت؛ یک شرکت سرمایه گذاری از دید نوع فعالیت یا جزو شرکت‌هایی است که با فعالیت عام کار می‌کند یا فعالیت خاص. همان‌طور که در لفظ نام سهامی عام و خاص را بسیار شنیده‌ایم.

    · نوع مالکیت؛ همان‌طور که ممکن است هر کدام از ما در شرکت‌های خصوصی یا دولتی مشغول باشیم، یک شرکت سرمایه گذاری هم از نوع مالکیت می‌تواند تحت مالکیت دولت باشد یا با سرمایه خصوصی به وجود آمده باشد. البته جدا از مالکیت خصوصی و عمومی، شرکت‌های وابسته با نهادهای عمومی اما غیر دولتی هم در این دسته‌‎بندی جا دارند.‌

    · حوزه فعالیت؛ همین طور باید گفت که حوزه فعالیت هم در خصوص یک شرکت سرمایه گذاری می‌تواند عام یا خاص باشد.

    · پذیرش در بورس؛ شرکت سرمایه گذاری با توجه به عملکرد و گزارش‌های مالی که ارائه می‌دهد می‌تواند جزو شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باشد یا به عنوان یک شرکت خارج از بورس فعالیت کند.

    «جالب است بدانیم که شرکت‌های سرمایه گذاری مانند صندوق‌های سرمایه گذاری اساسنامه دارند و در آن به توضیح فعالیت‌ها و قوانینی که دارند پرداخته‌اند.»

    سود شرکت سرمایه گذاری

    بی شک یک شرکت بدون سوددهی نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و شرکت سرمایه گذاری هم از این قاعده مستثنی نیست. سود شرکت‌های سرمایه گذاری به دو بخش «سود نقدی» «درآمد‌های سرمایه‌ای» تقسیم می‌شود.

    1. درآمدهای سرمایه‌ای؛ این قسمت از سوددهی شرکت سرمایه گذاری از افزایش ارزش سهام شرکت به دست می‌آید. اوراق بهاداری که در سبد دارایی شرکت است این بازدهی را به دست می‌دهند؛ مشابه صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت.

    2. سود نقدی؛ این قسمت از سوددهی در شرکت‌های سرمایه گذاری از نرخ بازده هر سهم است که قسمتی از آن به صاحب سهام پرداخت می‌شود و قسمت دیگر به شرکت.

    تفاوت شرکت سرمایه گذاری با صندوق سرمایه گذاری

    به خوبی می‌دانیم که هر گاه بخواهیم می‌توانیم واحدهای سرمایه گذاری خود را در صندوق های سرمایه گذاری مدنظرمان ابطال کنیم یا به عبارتی بفروشیم. این در حالی است که در یک شرکت سرمایه گذاری این امکان به شکلی که در صندوق‌ها هست وجود ندارد. اگر در شرکت‌های سرمایه گذاری قصد فروش سهام خود را داشته باشیم باید آن را به شخص دیگری بفروشیم و این کار با نقدشوندگی سریعی که در صندوق‌ها وجود دارد مغایرت دارد. ورود و خروج سرمایه در شرکت‌های سرمایه گذاری با تشریفات تجاری تعریف شده همراه است و به آسانی فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها نیست. گفتنی است که شما هر زمان که بخواهید می‌توانید در صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید واحد کنید. این در حالی است که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای ورود و سرمایه گذاری باید سهام شخصی را بخریم که قصد خروج سرمایه یا به عبارت ساده‌تر قصد فروش سهام خود را دارد. با این حساب باید گفت که نقدشوندگی سهام در شرکت‌های سرمایه گذاری در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری به طور قابل ملاحظه‌ای کم است.

    تفاوت شرکت سرمایه گذاری با هلدینگ

    هلدینگ‌ را به شرکت مادر هم می‌شناسند. شرکت سرمایه گذاری و هلدینگ در زمان ثبت شبیه به هم هستند. موضوعی که بین این دو نوع شرکت تفاوت ایجاد می‌کند سرمایه اولیه است که هر کدام‌شان برای زمان ثبت نیاز دارند. برای ثبت شرکت هلدینگ در حالت سهامی خاص به 50 میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز است و اگر سهامی عام باشد به 100 میلیارد ریال. این در حالی است که شرکت سرمایه گذاری در قالب سهامی خاص به 1 میلیون ریال سرمایه اولیه نیاز دارد.