صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود چیست؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 5909
    • 0
    صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود چیست؟

    از نظر بازدهی و پرداخت سود صندوق‌های درآمد ثابت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از صندوق‌های درآمد ثابت دوره‌ای را برای تقسیم سود در نظر گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر فاقد این دوره‌ها هستند.

    وقتی تورم در کشوری تشدید می‌شود، عموم مردم به این فکر می‌افتند که پس‌انداز خود را در جاهای مطمئنی سرمایه‌گذاری کنند تا قدرت خریدشان حفظ شود. اما روش افراد با هم متفاوت است و گزینه‌هایی هم که انتخاب می‌کنند با هم فرق دارد. برخی از گزینه‌ها ریسک بالایی دارند و برخی دیگر ریسک کمتری دارند. انتخاب گزینه مورد نظر به شخصیت سرمایه‌گذار بستگی دارد. این گونه نیست که یک سرمایه‌گذاری معین برای همه مناسب و معقول باشد. از جمله گزینه‌های پرریسک‌تر می‌توان به مواردی مانند ورود مستقیم به بازار سهام بدون دانش و یا ارزهای دیجیتال اشاره کرد. این نوع بازارها ریسک بالاتری دارند ولی عایدی آنها نیز معمولا بالاتر است. از سوی دیگر، صندوق‌های درآمد ثابت ریسک پایین و سوددهی بالاتر از بانک دارند.

    اما صندوق‌های درآمد ثابت هم به چند دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای از افرادی که دنبال سرمایه‌گذاری هستند، مایلند پرداختی ثابتی نیز به آنها داده شود. این گزینه‌ای است که برخی صندوق‌های درآمد ثابت دارند. چنین صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود نام دارد. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این صندوق‌ها می‌پردازیم.

    انواع صندوق‌های درآمد ثابت

    صندوق‌های درآمد ثابت دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. از نظر نحوه خرید صندوق‌های درآمد ثابت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: بخشی از آنها را می‌توان در بورس خرید و فروش کرد که به آنها صندوق‌های درآمد ثابت etf یا صندوق‌های قابل معامله در بورس می‌گویند. البته برخی را نیز نمی‌توان در بورس معامله کرد و در واقع غیر قابل معامله در بورس هستند. از نظر بازدهی و پرداخت سود نیز صندوق‌های درآمد ثابت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از صندوق‌های درآمد ثابت دوره‌ای را برای تقسیم سود در نظر گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر فاقد این دوره‌ها هستند. در نوع اول، صندوق درآمد ثابت در دوره مشخصی از زمان به صاحبان خود سود پرداخت می‌کنند. این دوره می‌تواند یک ماهه، 3 ماهه یا حتی 6 ماهه باشد. در چنین صندوق‌هایی عواید ناشی از سرمایه‌گذاری افراد، در بازه‌های زمانی ذکر شده به حسابشان واریز می‌شود. این در حالی است که در صندوق‌‎هایی که تقسیم سودی نیستند، شما در یک قیمت معین اقدام به خرید صندوق درآمد ثابت کرده‌‎اید و هر زمان که بخواهید آن را بفروشید، سود و اصل پول را همزمان دریافت خواهید کرد. در این حالت حتی اگر چند ماه هم پول شما در صندوق بماند، پرداختی نخواهید داشت بلکه همه سود شما یکجا و با فروش واحدهای صندوق به دستتان می‌رسد.

    صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود دوره‌ای بهتر است یا بانک؟

    همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، صندوق‌های درآمد ثابت یکی از گزینه‌های خوب برای افراد ریسک‌گریز هستند. این صندوق‌ها ریسکی نزدیک به بانک‌های معتبر داشته و بازدهی آنها حتی از بانک هم بهتر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است نسبت به خرید صندوق‌های درآمد ثابت عادی کمی راحت نباشند. علت هم این است که بانک‌ها پرداختی ماهانه و سود منظم دارند اما صندوق‌های درآمد ثابت عادی چنین امکانی ندارند و همان طور که گفتیم یکجا سود را عاید فرد می‌کنند. افرادی که به دنبال پرداختی ماهانه یا مدت‌دار هستند، ممکن است بانک را ارجح بدانند. اما نکته این است که در برخی صندوق‌های درآمد ثابت نیز چنین ویژگی فکر شده است و اگر مایل به پرداختی ثابتی هستید، می‌توانید از صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود دوره‌ای استفاده کنید. اما مزیت این صندوق نسبت به بانک چیست؟

    در گذشته بانک‌ها به سپرده‌های بلندمدت یک ساله به صورت سالانه 16 درصد سود پرداخت می‌کردند. اما در اواخر سال 1401 طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سپرده‌های بلندمدت به سه دسته یک ساله، دو ساله و سه ساله تقسیم شدند و برای هر کدام از آن ها سود سالانه متفاوتی در نظر گرفته شد. طبق این مصوبه سپرده‌های بلندمدت ویژه یک ساله، سالانه 20.5 درصد سود دریافت خواهند کرد و به سپرده‌های بلندمدت دو ساله و سه ساله به ترتیب 21.5 و 22.5 درصد سود پرداخت می‌شود.

    علاوه بر سپرده بانکی راه دیگری برای کسب سود ماهیانه از بانک وجود دارد، بانک مرکزی اسنادی را به نام اوراق گواهی سپرده منتشر می‌کند که به سرمایه گذاران آن سالانه 23 درصد سود پرداخت می‌کند. این در حالی است که صندوق ندای ثابت کیان که تقسیم سود ماهانه دارد، در مرداد ماه سال 1402 سود ساده سالانه 23.34 درصدی به سرمایه گذاران خود پرداخت خواهد کرد. البته سرمایه گذاران می توانند بدون دریافت سود ماهانه، سود سالانه خود را به صورت موثر تا 26 درصد افزایش دهند. در نتیجه صندوق ندای ثابت کیان از بانک و اوراق گواهی سپرده سود سالانه بالاتری دارد.

    به عنوان مثال اگر 10 میلیون تومان از صندوق ندای ثابت کیان خرید کنید، در یک ماه سود 1.94 درصدی دریافت می‌کنید که معادل است با 194 هزار تومان در ماه. به این ترتیب، در یک سال مجموع دریافتی شما دو میلیون و 330 هزار تومان می‌شود که معادل با 23.3 درصد اصل پولتان است.

    صندوق تقسیم سود دوره‌ای به درد چه کسانی می‌خورد؟

    در بالا به معرفی صندوق‌های درآمد ثابت با تقسیم سود دوره‌ای پرداختیم. این نوع صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر به درد گروه خاصی از افراد می‌خورند. صندوق‌های سود دوره‌ای برای کسانی مناسب است که دوست دارند در یک بازه زمانی پرداختی به آنها صورت گیرد. علاوه بر این، صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود برای برخی اقشار مانند بازنشستگان و سالمندان نیز گزینه خوبی محسوب می‌شود. به بیان ساده تر صندوق ندای ثابت کیان برای سرمایه گذارانی که تمایلی به پذیرش ریسک ندارند و تحت هر شرایطی می خواهند پول آن ها حفظ شود و متضرر نشوند و حتی سود کنند، مناسب است.

    معرفی یک صندوق تقسیم سودی مناسب

    در بالا به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات صندوق تقسیم سودی پرداختیم و به صندوق ندای ثابت کیان هم اشاره کردیم. حالا قصد داریم به این صندوق بیشتر بپردازیم. صندوق ندای ثابت کیان یک صندوق سرمایه گذاری بسیار کم‌ریسک است. این صندوق در میانه هر ماه به سرمایه گذارانش سود پرداخت می‌کند و همین موضوع یکی از عوامل جذب شدن افراد به آن است چرا که بازدهی سالانه این صندوق از نرخ سپرده بانکی بالاتر است. در واقع می‌توان این صندوق را جایگزین بانک برای افراد ریسک‌گریز دانست. اما مزایای صندوق ندای ثابت کیان به بالاتر بودن بازدهی آن در مقایسه با سپرده بانکی محدود نمی‌شود و موارد دیگری را هم در برمی‌گیرد.

    نگاهی به مزایای صندوق ندای ثابت کیان

    گفتیم که از جمله مزایای صندوق‌ ندای ثابت کیان می‌توان به سود موثر سالانه 26 درصد آن اشاره کرد. در واقع، اگر شما سودی را که هر ماه از صندوق می‌گیرید دوباره در همان صندوق سرمایه گذاری کنید، در مدت یک سال 26 درصد عایدی نصیبتان خواهد شد. همچنین در صورتی که نیاز داشته باشید که سود خودتون را در هر ماه برداشت کنید، بازدهی 23.34 درصدی سالانه شده در هر ماه را خواهید داشت. علاوه بر این، شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید سپرده بانکی خود در یک بانک را به دلیلی زودتر از موعد سررسید برداشت کنید. در این شرایط نرخ شکست یا جریمه‌ای برای شما اعمال می‌شود و از سودی که قرار بود بگیرید، کاسته می‌شود. این در حالی است که صندوق ندای ثابت کیان دارای مزیت سود روزشمار است و نرخ شکست سودی ندارد.

    علاوه بر این، صندوق ندای ثابت کیان جزو گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم هم به حساب می‌آید. شما می‌توانید تنها با پرداخت صد هزار تومان در این صندوق سرمایه گذاری کنید. مزیت دیگری که صندوق ندای ثابت کیان دارد این است که بدون کارمزد صدور و ابطال می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد. یک مزیت قابل توجه که برخی سرمایه گذاری‌ها فاقد آن هستند، نقدشوندگی سریع است. در واقع، وقتی به پولتان نیاز دارید نمی‌توانید فورا آن را به دست بیاورید. این در حالی است که صندوق ندای ثابت کیان این گونه نیست. امکان خرید و فروش یا همان صدور و ابطال صندوق ندای ثابت کیان تا ساعت 23:59 دقیقه امکان‌پذیر است و در یک روز کاری نیز نقد می‌شود. با این ویژگی به راحتی می‌توانید سرمایه صندوق خود را نقد کنید. در پایان می‌توان به یک مزیت دیگر این صندوق اشاره کرد: سودی که از این صندوق به شما تعلق می‌گیرد مشمول مالیات نمی‌شود و به اصطلاح معاف از مالیات است. با این مزایایی که به آنها اشاره کردیم، صندوق ندای ثابت کیان گزینه مناسبی برای سرمایه کسانی که ریسک‌گریزند، به حساب می‌آید.

    چه زمانی صندوق درآمد ثابت بخریم؟

    هر گزینه سرمایه‌گذاری زمان مناسبی برای خرید یا فروش دارد. خرید صندوق‌های درآمد ثابت برای کسانی که ریسک‌پذیری پایینی دارند توصیه می شود. این افراد می‌توانند چنین صندوق‌هایی را بخرند و نگه دارند. دسته دوم افرادی هستند که سرمایه‌گذاری‌های دیگری روی گزینه‌های پرریسک انجام داده‌اند و قصد دارند ریسک خود را کمینه کنند. این دسته از افراد نیز خوب است که بخشی از دارایی خود را در چنین صندوق‌هایی نگه دارند. اما چه زمانی خوب است صندوق درآمد ثابت بخریم؟ دارایی‌های صندوق درآمد ثابت به گونه‌ای است که با تقویت ریال در برابر ارزهای خارجی، وضعیت مناسبی پیدا می‌کند. به این ترتیب، اگر دلار در بازار آزاد با افت قیمت روبرو شود، یا انتظار داشته باشیم چنین اتفاقی رخ دهد، موقع مناسبی برای خرید چنین صندوق‌هایی رسیده است. در شرایط افت دلار، بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر مانند طلا و سهام ممکن است با افت روبرو شوند و به طور کلی صندوق‌های درآمد ثابت مورد استقبال قرار می‌گیرند.

    یک زمان خرید برای صندوقی مانند ندای ثابت کیان هم اول ماه است. اگر ریسک‌گریز هستید، می‌توانید هر ماه که حقوق می‌گیرید بخشی از پولتان را به خرید صندوق ندای ثابت کیان اختصاص دهید. از آنجا که این صندوق ریسک خاصی ندارد می‌تواند برای شما سودآور باشد.

    صندوق‌های درآمد ثابت را از نظر سود می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی از این صندوق‌ها هرچند مدت یک بار به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال، صندوق ندای ثابت کیان در میانه هر ماه به صاحبان واحدهایش سود می‌پردازد. اما نوع دیگری از صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارند که سودی پرداخت نمی‌کنند و اصل پول و سود را یکجا و هنگام فروش به حساب فرد واریز می‌کنند. صندوق درآمد ثابت کیان از جمله صندوق‌هایی است که پرداخت سود دوره‌ای ندارند.
    در مورد صندوق‌های تقسیم سودی، سود پرداختی ساده است. با این حال، صندوق ندای ثابت این امکان را به وجود آورده است که با انتخاب گزینه‌ای پرداخت سود ماهانه را قطع کرد و از امکان مرکب شدن سود بهره برد.