الگوبرداری از فرمول «پروفسور» برای موفقیت در سرمایه گذاری

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 581
    • 0
    الگوبرداری از فرمول «پروفسور» برای موفقیت در سرمایه گذاری

    یکی از درس‌هایی که از سریال سرقت پول می‌توان یاد گرفت، توزیع ریسک و به حداقل رساندن آن است. کافی است نگاهی به شخصیت‌های موجود در سریال بیندازید. جمعی از افراد مختلف با توانایی‌های گوناگون برای انجام یک برنامه‌ریزی حساب شده و دقیق گرد آمده‌اند تا هدفشان به موفقیت ختم شود. شما هم باید برای دستیابی به سرمایه گذاری موفق از ابزارهای مختلفی استفاده کرده و ریسک خود را حداقل کنید.

    حدود چهار سال پیش بود که اولین فصل از سریال «سرقت پول» از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد و توانست در مدت کوتاهی بینندگان زیادی را به خود علاقمند کند. این سریال پرطرفدار از جنبه‌های مختلفی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است اما در اینجا تنها می‌خواهیم به بررسی درس‌های مالی آن بپردازیم و از فرمول «پروفسور» برای موفقیت در سرمایه‌گذاری استفاده نماییم.

    روایتی جذاب از یک سرقت بزرگ

    داستان این سریال به موضوع سرقت می‌پردازد. سرقتی که سارقان آن تا حدودی محبوب تماشاگران می‌شوند. این دزدان تصمیم می‌گیرند به جای آن که پول افراد دیگر را به سرقت ببرند، به ضرابخانه سلطنتی اسپانیا حمله کنند و پول خود را منتشر کنند. نقشه هوشمندانه سرقت و ماجراهای درون ضرابخانه قسمت‌های این سریال را تشکیل می‌دهند. اما این سریال چه درس‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری دارد؟

    توزیع ریسک و متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری

    یکی از مهمترین درس‌هایی که سریال سرقت پول به ما یاد می‌دهد، توزیع ریسک و به حداقل رساندن آن است. کافی است نگاهی به شخصیت‌های موجود در سریال بیندازید. جمعی از افراد مختلف با توانایی‌های گوناگون برای انجام یک برنامه‌ریزی حساب شده و دقیق گرد آمده‌اند تا هدفشان به موفقیت ختم شود. مغز متفکر این سرقت برای دستیابی به هدفش دست به چینش افراد مختلف زده: فردی با توانایی‌های کنترل و مدیریتی بالا، فردی برای برقراری ارتباطات رایانه‌ای، متخصصی برای کندن تونل و کارهای فنی، دو سرباز تنومند برای نبردهای احتمالی و مواردی دیگر. برای اجرای یک طرح موفق به ابزارهای مختلفی نیاز دارید که ریسک به هم ریختن نقشه شما را به حداقل برسانند. فرقی نمی‌کند این نقشه پروفسور باشد یا طرح سرمایه‌گذاری شما. اختلاف در ابزارهاست.

    شما هم باید برای دستیابی به سرمایه گذاری موفق از ابزارهای مختلفی استفاده کرده و ریسک خود را حداقل کنید. در مباحث مالی به این کار متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری می‌گویند. به عنوان مثال شما می‌توانید بخشی از پولتان را در طلا و صندوق طلا سرمایه‌گذاری نمایید و بخش دیگری را در سهام یا صندوق‌های سهامی قرار دهید. همچنین می‌توانید برای کاهش میزان ریسک بخشی را نیز به صندوق درآمد ثابت تخصیص دهید. در این صورت نقشه شما برای دستیابی به سود و جلو زدن از تورم، با موفقیت اجرا می‌شود.

    بیشتر بخوانید: 4 درس سرمایه گذاری از سریال بازی مرکب

    اهمیت یک برنامه مناسب و بلندمدت

    درس بعدی که می‌توان از این سریال یاد گرفت، اهمیت یک برنامه مناسب و بلندمدت برای موفقیت است. تفاوتی ندارد این برنامه برای سرمایه‌گذاری باشد یا نقشه پروفسور. اگر در سرمایه‌گذاری می‌خواهید به موفقیت دست پیدا کنید، باید دو نکته را رعایت کنید. اول این که مدتی را صرف آگاهی از بازارهای مختلف و تشخیص ابزارهای مناسب سرمایه‌گذاری کنید و دوم آن که علاوه بر برنامه‌ریزی صحیح، دید بلندمدت داشته باشید. پروفسور برای نقشه خود مدت‌ها برنامه‌ریزی کرده و تمام جوانب را سنجیده است. او نسبت به ابزارهای خود هم دانش و شناخت کافی دارد. از سوی دیگر، چون برنامه‌ریزی خوب و معقولی دارد، با اختلالات کوچک و کوتاه‌مدت گاه‌وبیگاه در برنامه‌اش آرامش خود را از دست نمی‌دهد زیرا به برنامه‌اش اطمینان دارد. یادتان باشد گاهی وقت‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت با خسارت کوچکی روبرو شوید، اما اگر برنامه خوب و مدونی داشته باشید در نهایت برنامه شما به موفقیت منتهی می‌شود.

    ناامیدی و ریزش دومینویی بازارها

    این حرف «توکیو» را از فصل اول به یاد داشته باشید «امید شبیه دومینو است. وقتی یکی از آنها بیفتد، بقیه هم به دنبال آن خواهند افتاد.» افراد و بازارها هم همین طور عمل می‌کنند. زمانی که جرقه ناامیدی در بازارها زده شود و بزرگان یک بازار از آن خارج شوند، آن بازار شروع به افت شدید می‌کند. پس از مدتی سرمایه‌گذاران متوسط و حتی خُرد هم مانند قطعات ردیف‌های بعدی دومینو زیان دیده و از بازار خارج می‌شوند. جلب مجدد اطمینان به یک بازار معمولا زمانبر است و تا حدودی دشوار خواهد بود. به علاوه، استعاره دومینو یک تعبیر دیگر هم دارد. زمانی که به بازاری شوک وارد می‌شود، بازارهای مرتبط با آن هم دچار تکانه می‌شوند. به عنوان مثال اگر در اقتصاد ایران شوک منفی شدیدی به دلار وارد شود، بازار سهام، طلا و برخی بازارهای دیگر مانند سایر قطعات دومینو خواهند افتاد. بنابراین اطمینان به بازارها را به خوبی رصد کنید.

    تصمیمات نامناسب به دنبالتان خواهند آمد

    «تاکنون فکر کرده‌اید اگر می‌توانستید در زمان به عقب بازگردید، باز هم همان تصمیمات را می‌گرفتید؟ همه ما گلوله برف‌های ناشی از تصمیمات نامناسب خودمان را داریم. گلوله برف‌های غلطانی که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و ... شما را تعقیب می‌کنند تا در نهایت خردتان کنند.» این جمله از سریال را جدی بگیرید. اگر تصاویر آمدن بهمن یا غلطاندن یک گلوله برف از بالای یک بلندی را دیده باشید، به اهمیت آن پی می‌برید. بسیاری از شکست‌ها تنها با یک اشتباه کوچک اما تاثیرگذار شروع می‌شود، درست همانند گلوله برف کوچکی که از بالای یک کوه به پایین می‌افتد. اما وقتی این گلوله به پایین برسد، تاثیر مخرب بزرگی را با خود همراه دارد. سرمایه‌گذاری هم به همین شکل است. اگر روی گزینه‌های اشتباه، بی‌ارزش و فاقد توجیه سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌تواند به قیمت از دست دادن سرمایه شما تمام شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین بازار سرمایه‌گذاری 7 ماه اول سال 1400

    تورم و چاپ پول

    در آخر موضوع مهمی که در این سریال دیده می‌شود، چاپ کردن پول است. شاید در اخبار یا تحلیل‌های اقتصادی شنیده باشید که چاپ پول عامل پدید آمدن تورم در یک اقتصاد است. چاپ پول بدون این که تولید در کشوری تحول و افزایش یافته باشد، به معنای افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات موجود از سوی افراد است. به همین دلیل هم قیمت کالاها و خدمات را بالا می‌برد. این تورم قدرت خرید همه مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد.

    جمع‌بندی

    در بالا به 5 درس سرمایه گذاری از سریال پرطرفدار سرقت پول پرداختیم. این درس‌ها می‌توانند به شما دیدی بدهند تا با رعایت آنها در سرمایه‌گذاری به سود دست پیدا کنید. در این صورت شما هم توانسته‌اید با ساختن فرمولی مشابه پروفسور در نقشه سرمایه‌گذاری خود موفق شوید.