مسکن تهران در مرز 55 میلیون تومان

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 1071
    • 0
    مسکن تهران در مرز 55 میلیون تومان

    اگر به تفکیک مناطق به قیمت در سطح شهر تهران نگاهی بیندازیم، نکته دیگری مشخص می‌شود. درست است که متوسط قیمت هر متر خانه در شهر تهران به مرز 55 میلیون تومان رسیده، اما به نظر می‌رسد 6 منطقه پایتخت نقش اصلی را در این افزایش داشته باشند.

    تازه‌ترین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در دی ماه امسال قیمت خانه رشد چشمگیری داشته است. طبق این آمار، قیمت مسکن در شهر تهران به مرز 55 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که تعداد معاملات در مقابل ماه قبل نیز افزایش پیدا کرده است. در ادامه به بررسی تحولات مسکن در دی ماه می‌پردازیم و نگاهی به وضعیت این بازار خواهیم انداخت.

    چشم‌انداز قیمت مسکن در دی ماه

    بر اساس گزارش مرکز آمار، در اولین ماه زمستان 1401 قیمت مسکن رشد چشمگیری داشته است. میانگین وزنی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران که در آذر ماه امسال 50 میلیون و 488 هزار تومان بود، در پایان دی ماه به 54 میلیون و 926 هزار تومان رسیده است. به علاوه، بر اساس شاخص قیمتی که مرکز آمار اعلام کرده، تورم ماهانه مسکن 9.8 درصد بوده که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. تورم نقطه‌ای مسکن نیز در دی ماه 1401 به 66 درصد رسیده است؛ یعنی قیمت هر متر مربع مسکن پایتخت در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال پیش 66 درصد گران‌تر شده است.

    تقاضا برای مسکن چقدر است؟

    یکی از معیارهایی که می‌توان تقاضای مسکن را حساب کرد و تغییرات قیمت را رصد کرد، بررسی تعداد معاملات است. نگاهی به گزارش جدید مرکز آمار حاکی از آن است که تعداد معاملات مسکن شهر تهران که در آذر ماه امسال به 11 هزار و 765 واحد رسیده بود، در دی ماه به 12 هزار و 139 واحد رسیده است. افزایش تقاضا برای خرید مسکن آن هم در فصل زمستان نشان دهنده این است که انتظارات برای رشد قیمت در این بازار وجود دارد که به نوعی بیانگر تورم انتظاری افراد در جامعه نیز هست.

    ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران در دی ماه 1401

    اگر به تفکیک مناطق به قیمت در سطح شهر تهران نگاهی بیندازیم، نکته دیگری مشخص می‌شود. درست است که متوسط قیمت هر متر خانه در شهر تهران به مرز 55 میلیون تومان رسیده، اما به نظر می‌رسد 6 منطقه پایتخت نقش اصلی را در این افزایش داشته باشند. در واقع، به دلیل این که قیمت مسکن به صورت میانگین اعلام می‌شود، بالا بودن سطح قیمت در منطقه یک تا شش، باعث می‌شود میانگین قیمت کل شهر بالاتر از قیمت 16 منطقه در تهران باشد.

    بر اساس گزارش مرکز آمار، در حال حاضر متوسط قیمت در منطقه یک شهر تهران حدود 112 میلیون تومان است و گران‌ترین منطقه تهران محسوب می‌شود. متوسط قیمت منطقه یک تا شش بین 63 تا 112 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که ارزان‌ترین مناطق تهران 18 و 17 هستند که متوسط آنها بین 28 تا 30 میلیون تومان است.

    تعداد معاملات در مناطق مختلف

    از نظر تعداد معاملات در مناطق، در دی ماه به ترتیب مناطق 5، 2 و 10 قرار دارند. منطقه پنج با 1839 معامله به تنهایی 15 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. منطقه دو با 1151 معامله 9.5 درصد و منطقه ده با 1058 حدود 8.8 درصد از کل معاملات واحدهای مسکونی پایتخت را تشکیل داده‌اند. مساله جالب در اینجا این است که تعداد معاملات در مناطق گران‌تر تهران با وجود قیمت‌های فعلی بالا بوده است. در سه منطقه یک تا سه تهران، در دی ماه امسال 2101 معامله صورت گرفته که بیش از 17 درصد معاملات را تشکیل می‌دهد. در مجموع در 6 منطقه اول تهران از نظر قیمت، 5305 خانه معامله شده است که حدود 44 درصد از کل معاملات را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هم میانگین قیمت خانه در شهر تهران در یک ماه اخیر رشد زیادی داشته است.

    وام مسکن در دی ماه 1401 چقدر گران شد؟

    قیمت اوراق تسه یکی از مواردی است که می‌تواند نشان دهنده تقاضای خرید مسکن باشد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن نشان دهنده پولی است که برای دریافت وام مسکن باید پرداخت شود. به همین دلیل هم اگر تقاضا برای دریافت وام زیاد شود و مردم خواهان خرید خانه باشند، قیمت این اوراق بالا می‌رود. در یک ماه منتهی به دی ماه امسال، قیمت هر ورق تسه از 109 هزار و 446 تومان به 119 هزار و 41 تومان رسید که نشان دهنده افزایش 8.8 درصدی قیمت این اوراق در یک ماه است. این در حالی است که در اواخر ماه بهای این اوراق تا 128 هزار تومان هم بالا رفته بود. به ازای خرید هر برگه می‌‎توان 500 هزار تومان وام دریافت کرد. بنابراین، افزایش قیمت اوراق تسه در دی ماه نشانه‌ای از رشد قیمت خانه در این ماه بوده است.

    جمع‌بندی: بازار مسکن در دی ماه

    در بالا به بررسی بازار مسکن تهران در دی ماه امسال پرداختیم. همان طور که دیدیم، میانگین قیمت وزنی مسکن در پایتخت به متری 55 میلیون تومان نزدیک شده و تقاضا نیز در مقایسه با ماه قبل افزایش داشته است. رشد اوراق تسهیلات مسکن نیز نشانه‌ای از این رشد تقاضا برای مسکن بوده است. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که در دی ماه قیمت دلار در بازار آزاد رشد قابل توجهی داشت و 8.8 درصد رشد کرد. به نظر می‌رسد در صورتی که دلار آرام بگیرد، مسکن می‌تواند دچار رکود شود اما رشد قیمت دلار که وابسته به تحولات سیاسی و اقتصادی است، موجب گران‌تر شدن بهای مسکن می‌شود. باید منتظر تحولات آینده ماند و دید اقتصاد ایران و متغیرهای آن چه تغییری خواهد کرد.