ماجرای وام مسکن یک میلیارد تومانی

  • اشتراک‌گذاری
  • 705
  • 0
ماجرای وام مسکن یک میلیارد تومانی

امروز در رسانه‌های مختلف خبری منتشر شد که بر اساس آن قرار است وام مسکن به یک میلیارد تومان افزایش پیدا کند. در ادامه با جزئیات این وام و شرایط دریافت آن آشنا می‌شوید.

چند و چون وام یک میلیارد تومانی

به گزارش ایلنا، مدیرعامل امور طرح و برنامه مسکن در باره دریافت وام یک میلیارد تومانی مسکن می‌گوید طبق مقررات این مبلغ به کسانی تعلق می‌گیرد که 15 سال در بانک مسکن و در حساب جوانان سپرده‌گذاری کرده باشند. در واقع، این خبر به معنی آن است که کسی که امروز در حساب جوانان سپرده‌گذاری کند، 15 سال دیگر می‌تواند یک میلیارد تومان وام بگیرد! این در حالی است که معمولا قیمت مسکن در ایران همراه با تورم بالا رشد نسبتا بالایی داشته است و مشخص نیست 15 سال دیگر این وام چقدر مشکلات خرید مسکن را حل کند. علاوه بر این، نکات دیگری هم در این مورد وجود دارد. مثلا قرار است این وام برای تهران یک میلیارد تومان باشد.

یک نکته برای کوتاه شدن زمان دریافت

ظاهرا راهی برای کوتاه شدن زمان دریافت این وام وجود دارد، هرچند مبلغ آن کمتر می‌شود. بر اساس گزارشی که ایلنا منتشر کرده است، افراد پس از 5 سال می‌توانند وام فوق را بگیرند اما در این شرایط سقف وام در تهران 400 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان و در سایر شهرها 300 میلیون تومان خواهد بود. علاوه بر این، افرادی که در سال‌های اخیر افتتاح حساب کرده‌اند، در صورتی که واریزی‌ها را تطبیق دهند، می‌توانند سقف وام دریافتی خود را نسبت به زمان نام‌نویسی بالاتر ببرند. یعنی مثلا اگر افرادی دو سال قبل حساب جوانان را افتتاح کرده‌اند، می‌توانند 13 سال دیگر از وام 900 میلیون تومانی بهره‌مند شوند. البته به این شرط که واریزی خود را از وام 370 میلیون تومانی به مقدار دریافتی در آینده تطبیق دهند.

بیشتر بخوانید: 4 نکته مهم گزارش تورمی مرداد 1400 / چرا باید جدی‌تر به سرمایه‌گذاری فکر کرد؟

شرایط ماهانه وام یک میلیارد تومانی

معاون مدیر عامل در امور طرح و برنامه در مورد مقدار واریزی ماهانه برای این ماه می‌گوید امسال میزان پرداختی ماهانه 200 هزار تومان است که تا 5 سال این مبلغ ثابت می‌ماند. پنج سال بعدی میزان واریزی ماهانه 300 هزار تومان است و در 5 سال آخر این میزان به 400 هزار تومان می‌رسد. برای دریافت این وام شرط سنی وجود ندارد و افراد می‌توانند آن را دریافت نمایند. همچنین امکان برداشت این وام در کمتر از 5 سال ممکن نیست.

نرخ سود وام یک میلیاردی چقدر است؟

محمد حسن مرادی، مدیرعامل امور طرح و برنامه مسکن سود تسهیلات ارائه شده برای قسط‌بندی 5 ساله 6 درصد است و اگر متقاضی وام بخواهد بیش از 5 سال قسط‌بندی شود، وام 9 درصد خواهد شد.

مبلغ وام در تهران وشهرستان‌ها تفاوت دارد؟

مبلغ وام مورد نظر برای شهرستان‌ها و تهران متفاوت است. مدیرعامل بانک مسکن در گفتگو با ایرنا در این مورد اعلام کرده است که وام اعطایی ذکر شده در تهران یک میلیارد تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ 850 میلیون تومان و در سایر استان‌ها 700 میلیون تومان خواهد بود. محمود شایان کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، شیراز و کرمانشاه را جزو شهرهای بزرگ عنوان کرد که وام ۸۵۰ میلیونی به آنها تعلق می‌گیرد.