خودروهای لوکس مشمول مالیات کدامند؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 208
    • 0
    خودروهای لوکس مشمول مالیات کدامند؟

    خیلی از خودروهایی که امروزه بر اساس قیمت وارد دسته‌بندی خودروهای لوکس شده‌اند را اصلا نمی‌توان در رده‌بندی‌های جهانی جز خودروهای لوکس به حساب آورد. یکی از موضوعاتی که امروزه به خاطر بالا رفتن قیمت دلار در کشور به طنز تبدیل شده این است که خودروهای آسیایی هم در بازار خودرو ایران برچسب لوکس بودن خورده‌اند.

    خبری در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1399 از زبان و قلم خبرنگاران حاضر در مجلس از میان مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی در مورد مالیات خودروهای لوکس منتشر شد که عده‌ای آن را به نفع تولیدات و بازار می‌دانستند و عده‌ای دیگری از تصویب و اجرای آن ناخشنود بودند. لایحه به این شکل بود که در بودجه سال 1400 خودروهای با ارزش یک میلیارد تومان به بالا مشمول مالیات سالانه می‌شوند. این لایحه شامل تمام مالکان این دست خودروها می‌شود. به این مفهوم که اتومبیل‌هایی با چنین ارزش پولی حتی اگر به نام فرزند کم‌تر از 18 سال هم باشد در رده خودروهای مشمول مالیات قرار می‌گیرند. با این دسته بندی می‌توان به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحبان خودروهای یک میلیارد به بالا هستند، مالیات سالانه خودرو تعلق می‌گیرد. این مصوبه به دنبال خود بحث‌هایی را به وجود آورده که دانستن برخی از زوایای آن خالی از لطف نیست.

    بیشتر بخوانید: کدام خودروهای لوکس ارزان ترین هزینه نگهداری را دارند؟

    مالیات خودروهای لوکس

    مفهوم مبهم خودروی لوکس

    یکی از بزرگ‌ترین ابهاماتی که خارج از بحث مالیات خودروهای لوکس همیشه مورد بحث کارشناسان و حتی افراد عادی جامعه بوده این است که اصلا خودرو لوکس را چطور می‌توان تعریف کرد؟ خیلی از خودروهایی که امروزه بر اساس قیمت وارد دسته‌بندی خودروهای لوکس شده‌اند را اصلا نمی‌توان در رده‌بندی‌های جهانی جز خودروهای لوکس به حساب آورد. یکی از موضوعاتی که امروزه به خاطر بالا رفتن قیمت دلار در کشور به طنز تبدیل شده این است که خودروهای آسیایی هم در بازار خودرو ایران برچسب لوکس بودن خورده‌اند. به عبارتی خودروهای لوکس در ایران که با منع واردات مواجه شده‌اند با دلار بسیار بالاتر از قیمت بازار معامله می‌شوند. همین امر باعث شده تا قیمت بالای یک میلیارد این توان را به بسیاری از خودروها بدهد که بتوانند در جایگاهی که لایقش نیستند قرار بگیرند.

    بیشتر بخوانید: چگونه خودرو لوکس بخریم و چگونه از آن پول درآوریم؟

    مالیات خودروهای لوکس

    بیشتر بخوانید: خودروهای لوکس ارزش خرج کردن پول اضافه را دارند؟

    مالیات خوردوهای لوکس، از مصرف تا سرمایه گذاری

    برخی از تحلیل‌گران معتقدند که مالیات خودروهای لوکس برای جلوگیری از احتکار و تقسیم دوباره ثروت در جامعه می‌تواند به عنوان یک اهرم کمک‌کننده عمل کند. اما موضوعی که باید به عنوان یک نقص از آن یاد کرد این است که خودرو که باید کالایی مصرفی باشد، به یک گزینه سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شده است. در کشورهای توسعه یافته، خودرویی که سه سال کار کرده باشد را می‌توان تا 50 درصد کم‌تر از قیمت زمان تولید آن خریداری کرد. این در حالی است که در ایران با این که خودرو کارکرده با استهلاکاتی که دچار شده است و حتی برای تامین قطعات آن در بسیاری از مواقع دچار مشکل می‌شویم، قیمتش روز به روز افزایش می‌یابد. مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد آن است که تورم بالای سال‌های اخیر موجب شده قیمت خودرو و کالاها و خدمات بسیار بالا برود. در واقع تورم یک عامل مهم در افزایش قیمت خودرو و تبدیل شدن آن به لوکس بوده است. از این منظر، لوکس بودن چندان معیار خوبی برای مالیات بر ثروت محسوب نمی‌شود.

    بیشتر بخوانید: گزینه‌های خرید ماشین تا 500 میلیون تومان

    چرا مالیات خودروهای لوکس تصویب شد؟

    در پرسش و پاسخ‌هایی که میان مجلس و خبرنگاران صورت گرفته این طور به نظر می‌آید که دلیل اصلی تصویب مالیات خودروهای لوکس کمک به تخصیص ارز برای تهیه کالاهای اساسی و تمرکز بر نیازهای جامعه که کالاهای غیر لوکس هستند، بوده است. با این حال اثرگذاری این مالیات بر تخصیص ارز مبهم است.