مجمع عمومی چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 162
    • 0
    مجمع عمومی چیست؟

    مجمع عمومی به طور معمول سالی یک‌بار برگزار می‌شود. همان‌‎طور که توضیح داده شد اهداف برگزاری این مجمع شامل رسیدگی به ترازنامه، صورت سود و زیان سال مالی قبل و مطالبات و صورت دارایی شرکت می‌شود.

    به عنوان سهام‌دار یا کسی که در بازار سهام به خرید و فروش و معامله سهام مشغول هستیم یا از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی به شمار می‌آییم، عبارت‌هایی مانند تصمیم مجمع عمومی و نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی که از آن بیرون می‌آید برای‌مان اهمیت بالایی دارند؛ چرا که هر تصمیمی در چنین مجمعی می‌تواند بر ارزش سهام آن شرکت تاثیر مستقیم بگذارد. بهتر است همان قدر که به تاثیر حضور در مجمع عمومی آگاه هستیم به همان میزان با تعریف و ویژگی‌های آن هم آشنا باشیم. این مجمع با درجه اهمیت بالایی می‌تواند برای فعالیت‌های بعدی شرکت تصمیم‌گیری‌های قابل توجهی انجام دهد. در ادامه به شناخت بیش‌تری از مجمع عمومی خواهیم رسید.

    تعریف مجمع عمومی

    در میان مفاهیم و جنبه‌های متنوع در بازار سهام و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، مجمع عمومی یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های هر شرکت و سازمانی است که تصمیماتی مهم در آن گرفته می‌شود. این مجمع در مورد مسائل مهم شرکت تشکیل می‌شود. هر شرکت به طور میانگین باید در هر سال یک‌بار به برگزاری مجمع عمومی بپردازد تا بتواند برای رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیانی که متعلق به سال مالی قبلی است تصمیمات پیش‌رو را برنامه ریزی کند. از مطالبات و صورت دارایی شرکت و عملکرد دوره‌ای آن گرفته تا گزارشی که مدیران، بازرسان و اعضای هیئت مدیره مربوط به حساب سال مالی ارائه می‌دهند در این مجمع جا می‌گیرند. اما جالب است بدانیم که برای برگزاری مجمع شرکت‌ها قوانینی وجود دارد.

    مجمع شرکت‌ها و قوانین کلی

    از مهم‌ترین قوانین برگزاری مجمع عمومی به نوع اطلاع رسانی و زمان برگزاری آن برمی‌گردد. در این قانون که شامل حال اجرای مجمع تمام شرکت‌ها می‌شود این طور ثبت شده که باید حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع، شرکت مربوطه اقدام به آگاهی رسانی در روزنامه‌های پرتیراژ بپردازد. با چنین اطلاع‌رسانی می‌توان مطمئن بود که سهام‌داران می‌توانند از زمان برگزاری آگاه شوند. از دیگر قوانین قابل توجه در برگزاری مجمع شرکت‌ها این است که تنها سهام‌دارانی اجازه ورود دارند که قبل از شروع جلسه اقدام به ارائه برگه سهم به شرکت موردنظر کرده و مجوز ورود را دریافت کرده باشند. جالب است بدانیم کسانی که در مجمع عمومی گرد هم می‌آیند همان صاحبان سهام شرکت هستند که با رأی‌گیری در مورد تصمیمات به نتیجه می‌رسند. تصمیماتی که رأی آورده‌اند در اساسنامه شرکت قرار می‌گیرند. اما گفتنی است که مجمع عمومی شرکت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند.

    مجمع عمومی عادی سالیانه

    این نوع از مجمع عمومی به این دلیل اجرا می‌شود که صورت‌های مالی شرکت رسیدگی شوند و گزارش بازرسان و مدیران شرکت به صورت سالی یک بار انجام شود. ناگفته نماند که تقسیم سود و اندوخته صاحبان سهام هم هم در همین مجمع سالیانه مشخص و در اساسنامه به ثبت می‌رسد. وظایفی هم در مجمع عادی سالیانه وجود دارد که قابل ذکر است؛

    · ترازنامه و محاسبه سود و زیان سالی مالی قبل و صورت دارایی

    · مدیران و بازرسان سال مالی پیش‌رو در این مجمع انتخاب می‌شوند

    · دستور تقسیم سود در میان صاحبان سهام و همچنین تصویب ترازنامه در این مجمع انجام می‌شود

    · مشخص کردن روزنامه‌های پر انتشار برای اطلاع رسانی زمان اجرای مجمع عمومی

    مجمع عمومی موسس

    همان‌طور که از نام این مجمع پیدا است حضور موسسین و سهام‌دارانی که در همان فعالیت‌های اول شرکت‌ها حضور داشتند در این مجمع پر رنگ است. تایید صلاحیت و انتخاب مدیران و بازرسان و طرح اساس‌نامه و انتخاب روزنامه رسمی به دست مجمع عمومی موسس انجام می‌شود. از وظایف این مجمع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    · طرح اساسنامه شرکت در صورت نیاز به اصلاح در مجمع عمومی موسس مدنظر قرار می‌گیرد

    · تعیین روزنامه پر تیراژ برای انتشار اطلاعیه‌ها و تشکیل اولین مجمع عمومی عادی

    نکته؛ با توجه به ماده 75 حضور پذیره نویسانی که حداقل نصف سرمایه شرکت موردنظر را متعهد شده باشند ضروری است. مجمع عمومی با این حالت قانونی می‌شود که حداقل یک سوم از سرمایه شرکت در تعهد کسانی باشند که در مجمع حاضر شده‌اند.

    مجمع عمومی فوق العاده

    در صورتی که شرکت مجمعی را به جز مجمع سالیانه برگزار کند، در حال اجرای مجمع عمومی فوق العاده است. این مجمع برای رسیدن به اهدافی به وجود می‌آید؛ افزایش سرمایه، انحلال و ایجاد تغییرات اساسنامه شرکت از دسته فعالیت‌ها یا وظایفی است که در مجمع عمومی فوق العاده انجام می‌شوند. تصمیمات در این مجمع در صورتی معتبر خواهد بود که دو سوم آراء در آن موافق تصمیمات باشند. می‌توان وظایف این مجمع را به موارد زیر تقسیم کرد؛

    · تغییر در سرمایه شرکت

    · انحلال شرکت قبل از موعد

    · تغییر در اساسنامه شرکت

    تشکیل مجامع عمومی هر چند وقت یک بار انجام می‌شود؟

    از دسته سوالاتی که ممکن است در ذهن هر کدام از ما بیاید این است که تشکیل مجمع عمومی هر سال چند بار برگزار می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که این مجمع به طور معمول سالی یک‌بار برگزار می‌شود. همان‌‎طور که توضیح داده شد اهداف برگزاری این مجمع شامل رسیدگی به ترازنامه، صورت سود و زیان سال مالی قبل و مطالبات و صورت دارایی شرکت می‌شود.