نام یک شرکت چقدر برای سرمایه گذاری در آن مهم است؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 136
    • 0
    نام یک شرکت چقدر برای سرمایه گذاری در آن مهم است؟

    دریافت احساسات خوب یا بد از شنیدن یک نام می‌‎تواند در اولین واکنش‌های‌مان تاثیر بسیاری داشته باشد. به عنوان مثال می‌شود به زمانی اشاره کرد که شرکت‌های آمریکایی در موقعیتی اقدام به انتخاب پسوند نام «دات کام» برای سهام خود کرد.

    از تلفظ گرفته تا آشنایی و رعایت فواصل هجایی و رساندن معنا در انتخاب نام یک شرکت برای جذب سرمایه گذار و به وجود آوردن احساس اعتماد و امنیت تاثیر به‌سزایی دارد. تعدادی از محققین حوزه سرمایه گذاری در سهام در مورد این موضوع که نام یک شرکت تا چه اندازه می‌تواند در ترغیب سرمایه گذاران برای خرید سهام آن شرکت تاثیر گذار باشد، تحقیق کرده‌اند. آن‌ها در آخر به این نتیجه رسیدند که با توجه به کنش‌ها و واکنش‌های ذهنی که افراد نسبت به نام‌ها دارند، می‌توان با انتخاب نام مناسب برای شرکت به فروش مناسب سهام آن (در کوتاه‌مدت) دست پیدا کرد. اما چه نکاتی در انتخاب نام شرکت در نظر گرفته و رعایت می‌شود که می‌تواند بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد؟

    نام آشنایی و بازده مورد انتظار و ریسک

    ممکن است عده‌ای از شنیدن این واقعیت که نام یک شرکت می‌تواند بر جذب سرمایه گذاران تاثیرگذار باشد تعجب کنند. افراد سرمایه‌گذار به طور معمول بر اساس بازده مورد انتظار، میزان ریسک و سنجه‌هایی از این دست اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. اما جالب است بدانیم که به دلیل حساسیت‌ها و توجهی که انسان‌ها به طور ذاتی نسبت به برخی مسایل نشان می‌دهند، در کنار سنجه‌هایی که اشاره شد، نام هم جایگاه ویژه‌ای در جذب سرمایه گذار دارد. از نتایجی که می‌توان از آن‌چه که سرمایه گذاران در زمان انتخاب سهم‌های مختلف داشته‌اند فهمید این است که آن‌ها به سهامی که نام‌های روان‌تری دارند، بیش‌تر تمایل نشان داده‌اند. سرمایه گذاران معتقدند سرمایه گذاری در سهام شرکت‌هایی که با آن‌ها احساس آشنایی می‌کنند، نسبت به سهام غیرآشنا نتیجه موفق‌تری ارائه می‌دهد. با این حساب، انتخاب نام روان‌تر برای نام سهام شرکت می‌تواند به تقاضای بیش‌تر سرمایه گذاران برای خرید آن منتهی شود.

    نکات اولیه برای انتخاب نام شرکت

    تشخیص نام در چند ثانیه اول که مخاطب به تابلو بورس نگاه می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. هر چه نام سهام شرکت در نگاه سرمایه گذاران قابل تشخیص و آسان‌تر باشد، به همان میزان اعتماد سرمایه گذار به آن بیش‌تر می‌شود. از دیگر نکاتی که باید در زمان انتخاب نام شرکت یا سهام آن در نظر گرفته شود، این است که نام انتخاب شده در فهرست نام‌هایی که در فرهنگ لغات هستند حضور داشته باشد. بازی با کلمات و ترکیب اسامی باعث می‌شود به نام‌هایی برسیم که برای مخاطبان‌مان مبهم باشد. انتخاب نامی که بومی‌سازی شده باشد و با فرهنگ جامعه‌ای که شرکت در آن در حال فعالیت است احساس آشنایی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد.

    تاثیرگذاری بر جامعه مخاطبان

    سرمایه گذارانی که سال‌ها در بازار سهام فعالیت کرده‌اند تلاش می‌کنند بر اساس الگوهایی مانند بازدهی و ریسک و فعالیت‌های شرکت دارای سهام، اقدام به انتخاب سهم آن کنند. اما زمانی که به گفتگوهایی که در زمان داد و ستد دارند توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اسامی سهام و شرکت‌ها را به کوتاه‌ترین شکل ممکن بیان می‌کنند. به این معنی که کوتاه بودن نام شرکت هم می‌تواند در جذب سرمایه گذار تاثیر چشمگیری داشته باشد. البته این مسایل در کوتاه‌مدت و برای افراد ناآشنا به بازارها تاثیر بیشتری دارد.

    نام گل سرخ، اسم گذاری شرکت‌ها و حباب دات کام

    واقعیت این است که شنیدن نام‌های مختلف می‌تواند حواس ما را تحریک کند و آن‌ها را برای القاء احساسات درگیر کند. با شنیدن نام گل سرخ، نوعی شیرینی را به یاد می‌آوریم؛ بنابراین انتخاب نام شرکت هم می‌تواند یادآوری‌هایی برای‌مان به همراه داشته باشد؛ خواه شنیدن این اسامی خوشایندمان باشد یا خیر. دریافت احساسات خوب یا بد از شنیدن یک نام می‌‎تواند در اولین واکنش‌های‌مان تاثیر بسیاری داشته باشد. به عنوان مثال می‌شود به زمانی اشاره کرد که شرکت‌های آمریکایی در موقعیتی اقدام به انتخاب پسوند نام «دات کام» برای سهام خود کرد. آن موقع تازه ابتدای دوره تجاری شدن اینترنت و شکوفایی آن بود. این انتخاب مناسب باعث شد تا سرمایه گذاران با شنیدن این نام، احساس خوبی را تجربه کنند و جذب سرمایه گذاری سهام شرکت‌های دارای پسوند «دات کام» شوند. جالب است بدانیم که تعدادی از شرکت‌هایی که به پسوند «دات کام» تغییر نام دادند و در یک گروه قرار گرفتند، رابطه‌ای با فضای مجازی شکل گرفته نداشتند. اما همین تغییر نام باعث رشد 20 درصدی سهام‌شان در مدتی کوتاه شد. گاهی برخی شرکت‌ها برای سوار شدن بر احساسات عمومی است که اقدام به انتخاب یا تغییر نام می‌کنند.

    نتیجه گیری

    داشتن بازدهی بالا و مدیریت سرمایه مناسب به عنوان یک شرکت دارای سهام در بورس مهم است. اما باید به این نکته هم توجه کرد که مخاطب ما افراد سرمایه گذار هستند و این افراد بر اساس مجموعه منطق و احساسات‌شان تصمیم به خرید سهام می‌گیرند. به همین خاطر، بهتر است تا در انتخاب نام شرکت به نکاتی که اشاره شد دقت کنیم و جذب سرمایه گذار را تنها به ابعاد مالی شرکت نسپاریم. اگر هم خریدار سهام شرکتی هستیم، مواظب باشیم تا به معیارهای منطقی توجه کنیم.