وال استریت کجاست و چه نقشی در بورس جهان دارد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 214
    • 0
    وال استریت کجاست و چه نقشی در بورس جهان دارد؟

    می‌توان گفت که یکی از دلایل دوام و شهرت و کارکرد وال استریت به دلیل ساختار مناسب بازیگران آن است. قوانین وال استریت را دولت فدرال تعیین می‌کند. اما یکی از افتخارات وال استریت این است که با این که نظارت قوانین فدرال بر آن حاکم است، اما از فضای بسیار منعطفی برخوردار است.

    گویا همنشینی با مشاهیر می‌تواند در ایجاد شهرت تاثیر داشته باشد. البته نقطه‌ای که در این جهان در آن قرار می‌گیریم هم به تنهایی موجبات معروف شدن و جهانی شدن را فراهم می‌کند. نیویورک، یک کلانشهر جهانی و به اصطلاح جهان‌شهر (Cosmopolitan) نوباوه‌هایی همچون برادوی را به عنوان قطب تئاتر و اجرا – جایی که می‌توان عصای نابینایی نمایشنامه در انتظار گودو ساموئل بکت را در آن یافت – در خود جا داده است. در کنار بعد فرهنگی قابل توجهی مانند برادوی (Broadway) و در همسایگی رود ایست (East River)، در خیابان وال استریت، ساختمانی به نام بازار بورس نیویورک (NYMEX) و بازار بورس آمریکا (AMEX) به عنوان قطب معاملاتی و اقتصادی قرار گرفته‎‌اند که نقشی موثر و تعیین کننده در احوالات بورس جهان دارند. نام وال استریت همیشه با پدیدار شدن اخباری همراه بوده است. به همین دلیل، بیش از این می‌توان در مورد وال استریت و نقش آن در بورس جهان صحبت کرد که ما هم چنین قصدی داریم.

    فعالیت مالی در وال استریت

    وال استریت یک شبه به این حجم از شهرت نرسیده است. مبادلات مالی از تمام ایالات به یک شهر و یک خیابان سرازیر می‌شد؛ نیویورک و بعد وال استریت. حتی اگر این دست مبادلات در این شهر انجام نمی‌شد باز هم یک سر آن به وال استریت ختم می‌شد. برای چند دهه اوضاع به این حالت بود و با ورود فناوری و راحتی در انجام محاسبات و نقل و انتقالات در فعالیت‌های مالی، وال استریت هم وارد فضای آنلاین شد و همچنان قدرت خود را به عنوان مبدا قسمت زیادی از خدمات مالی در ایالات متحده حفظ کرده است. جالب است بدانیم که وجود وال استریت حتی خارج از نیویورک هم در روند معاملات تاثیرگذار است. بسیاری از معامله‌گران در ایالات دیگر آمریکای شمالی برای انجام معاملات خود وال استریت را به عنوان مرکز انتخاب می‌کنند.

    وال استریت چه نقشی در بورس جهان دارد؟

    با توضیحاتی که در مورد فعالیت و قدرت وال استریت در ایالات متحده دادیم، گمان می‌رود که این قطب معاملاتی باید در جهان هم در کنار دیگر بازارهای مالی از قدرت بالایی برخوردار باشد. اما باید گفت که در سال‌های اخیر بازارهای مالی در لندن، توکیو و فرانکفورت و دیگر شهرهای بزرگ هم رشد کرده‌اند و تاثیر مستقیم بر احوالات بورس جهان دارند. وال استریت را نمی‌توان مانند چند دهه پیش مرکز مالی منحصر بفرد جهان به حساب آورد. به این معنی که وال استریت باید هر روز به بررسی بازارهای مالی اروپا و آسیا بپردازد و منتظر تاثیرات آن‌ها بر روند خود باشد. مبادلات سهام و اوراق قرضه از فعالیت‌های مهم وال استریت در 10 تا 15 سال گذشته بوده است. البته گفتنی است که همان‌طور که در آغاز گفتیم وال استریت هم از پا ننشسته و سال‌های اخیر را علاوه بر حالت عادی مبادله سهام به فراهم کردن امکاناتی مانند اختیار خرید و فروش و الگوهای وارانتی‌ها و اعتمادسازی پرداخته است و سعی کرده تا از فضای سرمایه گذاری آنلاین که در حال حاضر مورد استفاده بازارها و ابزار مالی موفق در جهان است، استفاده کند. اشاره به نام ابزار مالی کردیم و باید گفت آن‌چه که میان بازارهای مالی و قدرت و نفوذ آن‎‌ها تمایز ایجاد می‌کند در واقع بهره‌مندی آن‌ها از ابزار مالی نوین است.

    چه کسی بازیگر اصلی وال استریت است؟

    بی شک این سوالی است که برای هر کسی که با نام وال استریت و تاثیرگذاری آن آشنا است پیش می‌آید. این که بازیگر اصلی وال استریت کیست. می‌توان گفت که یکی از دلایل دوام و شهرت و کارکرد وال استریت به دلیل ساختار مناسب بازیگران آن است. قوانین وال استریت را دولت فدرال تعیین می‌کند. اما یکی از افتخارات وال استریت این است که با این که نظارت قوانین فدرال بر آن حاکم است، اما از فضای بسیار منعطفی برخوردار است. این کسب و کارهای آزاد و سرمایه‌گذاران هستند که روح وال استریت را تشکیل می‌دهند. البته یک بازیگر مهم در وال استریت را نیز می‌توان فدرال رزرو یا به عبارتی بانک مرکزی آمریکا به حساب آورد. فدرال رزرو آمریکا با تصمیماتی که می‌گیرد می‌تواند به طور مستقیم بر نرخ بهره و تقاضای اوراق بهادار و تورم ایالات متحده تاثیر بگذارد.

    شرکت های خارجی در وال استریت

    گفتنی است که وال استریت مانند یک شاهراه اساسی در رونق و سرعت بخشیدن به کسب و کارهای داخلی و خارجی در ایالات متحده عمل می‌کند. همان‌طور که شاهد حضور شرکت‌های ایالات متحده در دیگر کشورها هستیم به همان شکل شرکت‌های خارجی هم اجازه حضور در سهام و اوراق بهادار ایالات متحده را دارند. در این میان وال استریت توانسته به عنوان قطب معاملات سهام و اوراق بهادار به ارائه خدمات به شرکت‌های داخلی و خارجی پرداخته و چرخه بازارهای مالی را در این کشور روان کند و در رشد اقتصادی نیز نقش داشته باشد. به جرات می‌توان گفت که مراودات اقتصادی میان شرکت‌ها در این کشور بدون حضور وال استریت امکان‌پذیر نیست. شرکت‌هایی که بستر وال استریت را برای خرید سهام و انجام معاملات انتخاب می‌کنند از این بابت که سرمایه‌ مورد نیازشان یک‌جا، با کارمزد و هزینه‌‎ای بسیار کم، و از همه مهم‌تر با امنیت بالا منتقل می‌شود، آسوده خاطر هستند. باید گفت که چنین کارایی در انتقال و سرعت در معاملات باعث رشد اقتصادی و همچنین رونق کسب و کارهای داخلی و حضور حداکثری شرکت‌های خارجی می‌شود.

    در ایالات متحده، بازارهای مالی در ابعاد کوچک‌تری که مشابه وال استریت است نیز فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال در ایالاتی مانند شیکاگو، لس آنجلس و سانفرانسیسکو و فیلادلفیا می‌توان این دست بازارها را دید.

    مراکز مالی جهان

    مهم‌ترین نکته‌ای که نقش وال استریت و دیگر مراکز و بازارهای مالی در جهان را تا این اندازه پر رنگ می‌کند این است که این مراکز امکان انتقال ثروت را از افراد به شرکت‌ها فراهم می‌کنند و می‌توانند موجب رشد و توسعه آنها شوند. اتصال شخصیت‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهند سرمایه مازاد خود را در زمینه‌های جدید وارد کنند به افراد و شرکت‌هایی که دارای نگاه نو هستند و منتظر سرمایه هستند، بر عهده وال استریت و رقبای آن در جهان است. از میان بازارهای مالی خارجی که در سراسر دنیا حضور دارند و مشابه وال استریت عمل می‌کنند، می‌‎توان به بازارهای مالی زوریخ، میلان، آمستردام، کره و تایوان اشاره کرد. در آسیا و اروپای شرقی نیز کشورهایی مانند چین، لهستان، مجارستان و روسیه هم بازارهای مالی مشابه وال استریت را دارند. اما گفتنی است که قدرت هیچ کدام به اندازه‌ای نیست که بتوانند شانه به شانه آن حرکت کنند. وال استریت توانسته با اعتمادسازی و عملکرد قانونی و البته منعطف در برابر کسب و کارها به جذب شرکت‌های داخلی و خارجی بسیاری بپردازد و موجب رونق سهام و اوراق بهادار شود. اگر نخواهیم کشورهای مهم را در این فهرست کوتاه از قلم بیاندازیم باید به ژاپن و سوئیس که به نوبت 8 و 3 بازار مالی را در خود جا داده‌اند نیز اشاره کنیم.

    موقعیت جغرافیایی دقیق وال استریت کجا است؟

    همان‌طور که در آغاز گفتیم وال استریت در نیویورک و در کنار رودخانه (East River) قرار دارد. اما جا دارد که نام جزیره منهتن را به عنوان موطن اصلی وال استریت و موقعیت جغرافیایی دقیق‌تر آن یادآور شویم. در دیدی کلی‌تر باید گفت که این خیابان در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

    چه بازارهای مالی در وال استریت قرار گرفته‌اند؟

    خیابان وال استریت دو بازار مهم را در خود جا داده است؛ بازار بورس نیویورک که به اختصار (NYMEX) نام دارد و بازار بورس آمریکا که با نماد مخفف (AMEX) شناخته می‌شود.