پرطرفدارترین خودروهای ایران کدامند؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 9102
    • 0
    پرطرفدارترین خودروهای ایران کدامند؟

    در میان خودرو‌های ساخت داخل بیشترین میزان تقاضا متعلق به خودروی پراید سدان بوده و در میان برندهای خارجی نیز بیشترین تقاضا متعلق به برند هیوندای بوده است.

    اگر قرار باشد خودرویی برای خرید انتخاب کنید، کدام ماشین است؟ اگر بودجه شما برای خرید زیاد باشد می‌توانید به خودروهای خارجی فکر کنید اما اگر پول نقدتان محدودتر باشد، بیشتر گزینه‌های ایرانی به ذهنتان می‌رسد. هنگام خرید علاوه بر بودجه ممکن است به این هم فکر کنید که این خودرو هنگام فروش به اندازه کافی خریدار دارد یا نه؟ آیا شما از خودرو به عنوان یک کالا برای سرمایه گذاری استفاده می کنید؟

    این موضوع می‌تواند روی خودرویی که می‌خرید تاثیرگذار باشد. به همین دلیل هم قصد داریم در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم که کدام خودرو در ایران بیشترین تقاضا یا بیشترین مقدار عرضه را دارد.

    همان طور که گفتیم برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید خودرو‌های موجود در بازار ایران را به دو دسته اصلی داخلی و خارجی تقسیم کنیم.

    این دو دسته را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد چرا که قیمت، کیفیت و زیبایی آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. در این مقاله پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودرو‌های ایران را بررسی خواهیم کرد.

    پرطرفدارترین برندهای خودروهای ساخت داخل

    در دسته اول پرطرفدارترین خودروهای ایرانی ساخت داخل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. طبق گزارش پایگاه اینترنتی دیوار، بیشترین میزان تقاضا برای برندهای خودروی داخلی به ترتیب متعلق به پژو و پراید بوده که هر یک بیش از 30 درصد تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند.

    منظور از میزان تقاضا در این گزارش تعداد تماس‌ها برای آگهی یک برند در مقایسه با کل برندهای خودرو بوده است. به این ترتیب، بیش از 30 درصد تماس‌ها برای خرید خودروهای داخلی مربوط به انواع پژو بوده است.

    برای پراید نیز تقریبا همین میزان و اندکی کمتر بوده است. پس از این دو برند، سمند، تیبا، ام‌وی‌ام، رنو، کوییک، پیکان، دنا و ساینا قرار می‌گیرند.

    پراید سدان در صدر پرطرفدارترین خودروهای ایرانی ساخت داخل

    در بالا اشاره کردیم که پراید دومین برند محبوب در میان کاربران آنلاین نیازمند خودرو بوده است. از این میان، در سال 1400 پراید سدان که تولیدی شرکت سایپا است در صدر پرطرفدارترین خودرو‌های ایرانی تولید داخل قرار داشته است.

    این خودرو کمی بیش از 14 درصد از کل مدل‌های خودروی تقاضا شده مشتریان را تشکیل داده است. رتبه بعدی پرطرفدارترین ماشین‌های ساخت داخل نیز به خودرو پژو پارس تعلق گرفته است.

    این مدل از پژو حدود 10 درصد کل تماس‌های مشتریان را به خود اختصاص داده است. بعد از این دو خودرو، پژو 206 با حدود 9 درصد تقاضا در رتبه سوم قرار گرفته است.

    هیوندای در قله تقاضای پرطرفدارترین خودروهای خارجی در ایران

    در این بخش قصد داریم به پرطرفدارترین خودروهای خارجی در ایران اشاره کنیم. در میان برندهای خودروسازی که در داخل ایران محصولاتی عرضه می‌کنند، دو برند کره‌ای هیوندای و کیا بیشترین تقاضا برای خرید را داشته‌اند.

    در سال 1400 محصولات برند هیوندای بیش از یک چهارم تقاضای خرید خودروهای خارجی را به خود اختصاص داده‌اند و در رتبه دوم، برند خودروسازی کیا قرار دارد که حدودا 20 درصد تقاضای بازار آنلاین خودروهای خارجی را به نام خود ثبت کرده است.

    در میان مدل‌های مختلف برند‌های خودروسازی خارجی، سانتافه بیشترین تقاضا را داشته است. میزان تقاضای این خودرو در سال 1400 بیش از 11 درصد تقاضای خودروهای خارجی بوده است. پس از این خودرو، کیا اپتیما و هیوندای آزرا بیشترین متقاضی را داشته‌اند.

    بیشترین عرضه خودروهای داخلی

    در میان خودرو‌های ساخت داخل خودروی پژو پارس در سال 1400 بالاترین مقدار عرضه را از طرف فروشندگان داشته است. در این سال میزان عرضه پژو پارس حدودا 10 درصد کل خودروهای عرضه شده بوده است.

    پس از آن، خودروهای پژو 206 و پژو 405 و پراید سدان در رده‌های بعدی قرار دارند. این خودروها هر کدام بیش از 8 درصد از کل خودروهای عرضه شده را تشکیل داده‌اند.

    در میان خودرو‌های خارجی برند محصولات شرکت خودروسازی هیوندای بالاترین مقدار عرضه را در سال 1400 داشته‌اند. عرضه این خودرو حدود 25 درصد کل خودروهای خارجی در این بازار آنلاین بوده است.

    بهترین خودرو برای سرمایه گذاری کدام است؟

    در بالا به پرطرفدارترین خودروهای ایران اشاره کردیم و آنها را در دو دسته ماشین‌های ساخت داخل و خارج تقسیم‌بندی کردیم. اگر بخواهید در سرمایه گذاری در خودرو را امتحان کنید یا به این فکر کنید که هنگام فروش خودرو روی دستتان نماند، می‌توانید از آمار این گزارش استفاده کنید.

    اگر تقاضای خودرویی سهم بزرگی از بازار داشته باشد، آن خودرو هنگام فروش روی دست شما نمی‌ماند. اگر دقیق‌تر بخواهیم صحبت کنیم، اگر تقاضای خودرویی بیش از عرضه آن باشد، در فروش آن خودرو با مشکل روبرو نخواهید شد.

    برای این موضوع از اختلاف سهم عرضه و تقاضا برای یک خودرو استفاده می‌کنیم. این معیار هرچند کاملا دقیق نیست اما می‌تواند به ما شهودی در مورد خرید و فروش خودروها بدهد.

    در سال 1400 در میان خودروهای ایرانی، پراید سدان بیشترین اختلاف بین سهم تقاضا و عرضه را داشته و سهم متقاضیانش نسبت به فروشندگانش بیشتر بوده است.

    به علاوه، سهم تقاضای خرید برای آن نیز بیشتر از سایر انواع مدل‌های خودروهای داخلی بوده است. پژو 206، پراید 131 و پراید 111 هم از این نظر وضعیت نسبتا خوبی دارند.

    در میان خودروهای خارجی نیز سهم تقاضای هیوندای سانتافه، کیا اپتیما، هیوندای آزرا، کیا اسپورتیج و هیوندای النترا چنین بوده‌اند.

    در نهایت لازم است این نکته را اشاره کنیم که با توجه به سود بالایی که خرید خودرو به عنوان یک کالای سرمایه گذاری دارد، اما همیشه خطرات زیادی با آن همراه است. به عنوان مثال یک تصادف کوچک ارزش خودرو شما را به شدت پایین می آورد. در این شرایط برای سرمایه گذاری پول خود می توانید روش های جایگزین مانند صندوق سرمایه گذاری را جایگزین کنید.

    اگر میخواهید در مورد خودروهای جدید وارداتی بیشتر بخوانید.