۴ نکته مهم برای پس‌انداز پول/ چطور برای آینده برنامه‌ریزی کنید

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 55
    • 0
    ۴ نکته مهم برای پس‌انداز پول/ چطور برای آینده برنامه‌ریزی کنید

    گاهی اوقات می‌خواهید شروع به پس انداز کنید و با خود فکر می‌کنید چه کار سختی است! در نتیجه امروز و فردا می‌کنید. در نهایت این کار را می‌کنید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راه‌های منطقی و آسان برای پس انداز پول چه برای اهداف کوتاه مدت و چه برای اهداف بلند مدت بپردازیم.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    مخارج را یادداشت کنید

    برای شروع پس انداز پول تمام مخارج خود را از خریدهای روزمره برای خانه گرفته تا خرید لباس یادداشت کنید، مبلغ آن‌ها را به تفکیک بنویسید، جمع کل را محاسبه کنید و اطمینان حاصل کنید که چیزی را از قلم نمی‌اندازید. به این ترتیب می‌دانید در مجموع چقد ر و برای چه مواردی هزینه کرده‌اید و چه میزان می‌توانید پس انداز کنید. اپلیکیشن‌های زیادی در بازار وجود دارد که می‌توانند به شما در گردآوری هزینه‌ها کمک کنند.

    تخصیص بودجه

    گام دوم در پس انداز پول، تخصیص بودجه است. چه کسی بدش می‌آید پول زیا ی داشته باشد تا خرج کند؟ اما حقیقت این است که بودجه‌مان محدود است و مجبوریم به جیب‌مان نگاه کنیم و در خرج کردن محدودیت ایجاد کنیم. در ابتدا نیاز داریم هزینه‌های ضروری مثل هزینه آب و برق و گاز را لحاظ کنیم. هم‌چنین می‌بایست هزینه‌های معمول که هر از چند گاهی سر و کله‌شان پیدا می‌شوند را نیز لحاظ کنیم مثل هزینه تعمیرگاه برای ماشین. ۱۰ تا ۱۵٪ از درآمدتان را پس انداز کنید و از هزینه‌های غیر ضروری مثل رستوران رفتن و سرگرمی‌ها اجتناب کنید. بسیار خب! اگر نمی‌توانید دست از رستوران رفتن بکشید و نداشتن بعضی سرگرمی‌ها برای شما سخت است خود را ملزم کنید که در ماه یک بار هزینه صرف آن‌ها بکنید نه بیش‌تر!

    هدف‌تان از پس انداز چیست؟

    یکی از بهترین راه‌ها برای پس انداز پول تعیین هدف است. با خود فکر کنید و ببینید برای چه کاری نیاز دارید پس انداز کردن را شروع کنید. ممکن است بخواهید ازدواج کنید یا به سفری بروید و یا اینکه برای روزهای پیری و از کار افتادگی پولی کنار بگذارید. سپس بررسی کنید برای این کار به چه میزان پول نیاز دارید و چقدر طول می‌کشد تا آن میزان پول را پس انداز کنید. می‌توانید اهداف خود را به بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کنید. اهدافی که تعیین می‌کنید نباید دور از انتظار باشند. هدف کوتاه مدت باید آنقدر بزرگ باشد که پول کافی برای دستیابی به آن نداشته باشید. برای مثال می‌خواهید یک موبایل جدید بخرید. اگر بتوانید پول کافی برای این موبایل پس انداز کنید و در نهایت آن را بخرید از لحاظ روانی و روحی حس دستیابی به آن باعث خوشحالی شما می‌شود و در نهایت تشویق به پس انداز برای موارد دیگر می‌شوید.

    بیشتر بخوانید: ۷ نکته کلیدی در آموزش پس انداز به کودکان

    کدام هدف اولویت دارد؟

    برای پس انداز پول باید یاد بگیریم چطور اهداف خود را اولویت بندی کنیم. حتی باید بدانیم چه زمانی و کجا پس انداز کردن را شروع کنیم. هم چنین نباید اهداف بلند مدت را فراموش کنیم. برای مثال اگر می‌خواهید در آینده‌ای نزدیک ماشین خود را عوض کنید، باید بدانید که از الان دست به کار شوید و پس انداز را شروع کنید.