پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 1403

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1793
    • 0
    پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 1403

    سال قبل، برای طلا چندان قابل توجه نبود اما امسال چطور؟ پیش بینی قیمت سکه و طلا در سال 1403 چطور است؟

    پیش بینی قیمت سکه و طلا برای سرمایه گذاران این فلز زینتی اهمیت زیادی دارد. سال قبل، برای طلا چندان قابل توجه نبود و در بازه یک ساله 1402، طلای 18 عیار 23 درصد رشد کرد. این در حالی است که تورم نقطه‌ای سال 1402 حدود 32 درصد بود. با این حساب، طلا در سال 1402 نتوانست تورم را پوشش دهد، هرچند در اواخر سال شرایط متفاوت بود. اما امسال چطور؟ پیش بینی قیمت سکه و طلا در سال 1403 چطور است؟ در این مقاله از کیان دیجیتال به بررسی روند قیمت طلا و سکه در سال های گذشته می پردازیم و روند رشد را در سال های آینده پیش بینی میکنیم.

    مهمترین فاکتورها برای پیش بینی قیمت طلا در سال آینده

    تحلیلگران اقتصادی برای پیش بینی قیمت طلا و سکه در بازار ایران به فاکتورهای مختلفی اشاره می‌کنند. مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر قیمت طلا و سکه از نظر تحلیلگران اقتصادی شامل نااطمینانی‌های سیاسی، تورم، نرخ ارز، قیمت جهانی طلا و نرخ بهره هستند.

    نگاهی به نرخ تورم ایران از دید بانک جهانی حاکی از آن است که تورم در سال 1403 حدود 35.8 و در سال 1404 حدود 32.3 درصد خواهد شد. به این ترتیب، در سال جاری نیز تورم احتمالا در سطح بالایی حفظ شود. از سوی دیگر، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که در پاییز امسال برگزار می‌شود نیز اهمیت بالایی برای نرخ ارز و طلا دارد.

    در سال جاری به نظر می‌رسد نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی معتبر دنیا هم کاهش یابد که روی قیمت جهانی طلا اثر می‌گذارد. در ادامه به برخی از مسائل سیاسی داخلی و خارجی، مسائل اقتصادی داخل کشور، مسائل اقتصادی خارج از کشور، مسائل فنی و تکنیکالی، تورم و نرخ بهره بیشتر اشاره می‌کنیم.

    مسائل سیاسی داخلی و خارجی

    قیمت سکه و طلا در بازار ایران به مسائل سیاسی داخلی و خارجی وابسته است. هرگاه نااطمینانی در این عرصه بالاتر برود، هم راستا با آن، قیمت سکه و طلا نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند از کرونا گرفته تا انتخابات در کشورها متفاوت باشد.

    مسائل اقتصادی داخل کشور

    از دیگر فاکتورهایی که بر قیمت سکه و طلا در ایران موثر است، مسائل اقتصادی داخل ایران است. کسری بودجه را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین موارد این دسته نام برد. کسری بودجه باعث می‌شود دولت برای جبران آن از طریق بانک مرکزی اقدام به چاپ پول کند. با افزایش چاپ پول، نقدینگی در سیستم اقتصادی افزایش خواهد یافت و این خود باعث ایجاد تورم می‌شود. در نتیجه، قیمت سکه و طلا نیز بر اساس نرخ تورم موجود افزایش خواهد یافت.

    مسائل اقتصادی خارج از کشور

    طلا به عنوان یک دارایی برای حفظ ارزش در دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل است که قیمت طلای جهانی نیز بر قیمت طلا در داخل ایران تاثیر مستقیم دارد. زمانی که تورم در اقتصاد دنیا بالاتر برود یا زنجیره تامین مختل شود، سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به خرید طلا روی می‌آورند.

    تورم

    علاوه بر قیمت دلار، نرخ تورم نیز بر قیمت طلا در ایران تاثیر می‌گذارد. میانگین تورم ایران در دو سال گذشته حدودا 40 درصد بوده است. این نرخ تورم در کنار پیش بینی‌های انجام شده باعث می‌شود که فعالان و سرمایه گذاران طلا انتظارات رشد قیمتی از این فلز گرانبها داشته باشند.

    نرخ بهره

    بانک‌های مرکزی در سال‌های اخیر برای کنترل نرخ تورم از ابزار نرخ بهره استفاده کردند. به نظر می‌رسد در سال جاری نرخ بهره بانک‌های مرکزی کشورهای معتبر دنیا با کاهش روبرو شود. این کاهش نرخ می‌تواند تقاضا برای طلا را بالاتر ببرد و قیمت آن را در دنیا افزایش دهد.

    بررسی روند قیمت طلا و سکه بر اساس داده‌های سال ۱۴۰۱

    قیمت هر قطعه سکه امامی در در بازه زمانی یک ساله از تاریخ 27 اسفند 1400 تا 27 اسفند 1401 بیش از 168.7 درصد رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که نرخ تورم رسمی در سال 1401 طبق گزارش مرکز آمار 45.8 درصد بوده است. از سوی دیگر قیمت یک گرم طلای 18 عیار در بازه زمانی مشابه 114.8 درصد رشد را ثبت کرده است. این در حالی است که طبق داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در اسفند سال 1401 برای ایران 54 درصد بوده است. باتوجه به پیش بینی تورم بالا برای سال 1402، انتظار می‌رفت که در سال 1402 نیز قیمت طلا و سکه رشد داشته باشد.

    بررسی روند تغییرات قیمت طلا و سکه در شش ماهه اول ۱۴۰۱

    قیمت سکه در شش ماهه اول سال 1401 از 12 میلیون و 559 هزار تومان به 14 میلیون 380 هزار تومان رسیده بود و رشد 14.49 درصدی را ثبت کرد و قیمت یک گرم طلای 18 عیار در این بازه زمانی شش ماهه رشد 8.39 درصدی داشته است.

    بررسی روند تغییرات قیمت طلا و سکه در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱

    به دلیل وجود انتظارات تورمی در شش ماهه دوم سال 1401 رشد قیمتی سکه و طلا در بازار ایران بیشتر از شش ماهه اول سال 1401 بوده است. در شش ماهه دوم سال 1401 سکه امامی رشد 134.7 درصدی و قیمت طلای 18 عیار رشد قیمتی 98.19 درصدی داشته‌اند. عامل اصلی این افزایش در نیمه دوم هم رشد قیمت دلار در بازار آزاد بوده است.

    پیش بینی قیمت طلا و سکه بر اساس داده های قیمتی سال ۱۴۰۲

    در سال 1402 به دلیل ثبات نسبی قیمت دلار، رشد قیمتی سکه و طلای 18 عیار کمتر از نرخ تورم سالانه بوده است. تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در سال 1402 طبق گزارش مرکز آمار 32.3 درصد بوده است. این در حالی است که در بازه زمانی یک ساله قیمت سکه امامی رشد 13.39 درصدی و قیمت طلای 18 عیار رشد 23.21 درصدی را تجربه کرده‌اند.

    بررسی روند تغییرات قیمت طلا و سکه در شش ماهه اول ۱۴۰2

    در شش ماهه اول سال 1402 به دلیل تثبیت نسبی بهای دلار، سکه امامی و طلای 18 عیار کاهش قیمت داشته‌اند. در این بازه زمانی شش ماهه، هر گرم طلای 18 عیار 12.23 درصد و هر قطعه سکه امامی 17.22 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

    بررسی روند تغییرات قیمت در ۶ ماهه دوم ۱۴۰2

    در شش ماهه دوم سال 1402 قیمت دلار روند صعودی خود را شروع کرد و تا پایان سال ادامه داشت. به تبع افزایش قیمت دلار و افزایش تورم، قیمت سکه امامی و طلای 18 عیار رشد قابل توجهی را ثبت کردند. در این بازه زمانی قیمت سکه امامی رشد 36.91 درصدی و قیمت طلای 18 عیار رشد 40.39 درصدی را ثبت کردند.

    پیش بینی روند قیمت طلا و سکه در ۱۴۰۳

    بانک جهانی تورم 35.8 درصدی را برای ایران در سال 1403پیش بینی کرده است. از سوی دیگر، از ابتدای سال 1403 قیمت دلار روند روبه رشدی را در پیش گرفته است. باتوجه به این عوامل می‌توان رشد قیمت سکه و طلای 18 عیار برای سال 1403 را پیش بینی کرد. انتظارات تورمی موجب می‌شود سرمایه گذاران برای حفظ قدرت خرید خود به بازار طلا روی بیاورند.

    محاسبه ارزش ذاتی سکه بر اساس انس طلای جهانی

    برای محاسبه ارزش ذاتی قیمت سکه باید از فرمول زیر استفاده کرد:

    فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه

    برای محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلای 18 عیار باید قیمت هر اونس طلا را در قیمت دلار ضرب کرد و نتیجه را در عدد 0.75 ضرب نمود. حاصل را بر وزن هر اونس طلا یعنی 31.103 تقسیم کنیم. نتیجه به دست آمده ارزش ذاتی یک گرم طلای 18 عیار را نشان می‌دهد.

    تاثیر فراز و فرودهای سایر بازارهای مالی بر قیمت طلا در سال آینده

    بیشتر بازارهای مالی جایگزین طلا هستند. در نتیجه، اگر بازار سهام صعود چشمگیری داشته باشد، افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از طلا به آن بازار منتقل کنند. این موضوع در مورد ملک و سایر گزینه‌ها نیز صادق است. به علاوه، اگر قیمت دلار در بازار ارز افزایش یابد، قیمت طلا نیز با رشد روبرو می‌شود اما در صورت افت پایدار دلار، سرمایه‌ها از طلا به گزینه‌ای مانند صندوق‌های درآمد ثابت منتقل می‌شوند. یکی از گزینه‌های مطمئن برای سرمایه گذاری در طلا، خرید صندوق‌ طلا است. یکی از مزایای این صندوق، امکان سرمایه گذاری با پول کم، یعنی حداقل 500 هزار تومان است.