چند نکته مهم در مورد تورم مهر ماه 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 103
    • 0
    چند نکته مهم در مورد تورم مهر ماه 1400

    نگاهی به روند تورم ماهانه نشان می‌دهد در چهار ماه متوالی نرخ تورم ماهانه بالای 3 درصد مانده است. در صورتی که رشد دلار در بقیه سال نیز ادامه پیدا کند و سیاست‌های اقتصاد کلان نیز مناسب شرایط نباشند، وضعیت تورمی می‌تواند تشدید شود. اما در چنین شرایطی چه می‌توان کرد؟

    تازه‌ترین آمار تورم که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد در مهر ماه 1400 تورم 3.7 درصد بوده است. بر اساس این آمار، نرخ تورم نقطه‌ای در مهر امسال نسبت به مهر سال قبل 39.2 درصد است. در واقع طبق این آمار، اگر در مهر سال قبل سبدی از کالاها و خدمات برای خود خریداری می‌کردید، امسال باید 39 درصد بیشتر برای دریافت همان سبد هزینه کنید. در ادامه به جزییات تورم مهر ماه امسال می‌پردازیم و نکاتی را در خصوص تورم مطرح می‌کنیم.

    نرخ تورم ماهانه

    همان طور که گفتیم نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کل کشور در مهر امسال 3.7 درصد بوده که کمی نسبت به ماه قبل (0.2 درصد) کمتر شده است. با این حال همچنان نرخ تورم ماهانه بسیار بالا است. در صورتی که نرخ تورم همچنان صعودی باقی بماند، مهمترین تاثیر خود را بر پس‌انداز و پول نقدی مردم خواهد داشت. یک بررسی ساده نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده در 7 ماه ابتدایی سال از 22.1 درصد گذشته است. این موضوع دو نکته دارد، یکی این که تورم سال جاری هم بالاتر از نرخ تورم بلندمدت کشور خواهد بود و نکته دوم این که اگر از ابتدای سال پولی را نقد نگه داشته‌اید، بیش از یک پنجم قدرت خرید آن در همین 7 ماه از بین رفته است.

    تورم برای چهارمین ماه متوالی بیش از 3 درصد

    به هر صورت، نگاهی به روند تورم ماهانه نشان می‌دهد در چهار ماه متوالی نرخ تورم ماهانه بالای 3 درصد مانده است. از ابتدای تابستان همگام با رشد دلار در بازار آزاد این اتفاق رخ داده و بازارهای سرمایه‌گذاری نیز شاهد رشد بوده‌اند. بنابراین، در صورتی که رشد دلار در بقیه سال نیز ادامه پیدا کند و سیاست‌های اقتصاد کلان نیز مناسب شرایط نباشند، وضعیت تورمی می‌تواند تشدید شود.

    معضل نرخ تورم خوراکی‌ها

    یکی از مهمترین نکاتی که در گزارش‌های آماری دیده می‌شود، نرخ تورم خوراکی‌ها است. در مهر ماه نیز برای دومین ماه متوالی قیمت کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات با افزایش 5 درصدی همراه شده است تا تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها بسیار بالاتر از تورم کل خانوار قرار بگیرد. همان طور که گفتیم، نرخ تورم برای خانوارها 39.2 درصد است اما نرخ تورم خوراکی‌ها به 60.5 درصد اعلام شده است.

    نرخ تورم شهری و روستایی

    میزان تورم برای خانوارهای شهری و روستایی متفاوت است. رقمی که برای تورم نقطه‌ای ذکر شد، یعنی 39.2 درصد متعلق به کل خانوارهای کشور است. در مهر ماه امسال، تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری در مقایسه با مهر سال گذشته 38.4 درصد و برای خانوارهای روستایی 43.9 درصد بوده است. همان طور که دیده می‌شود تورم خانوارهای روستایی بالاتر از خانوارهای شهری است که یک علت آن را می‌توان در تورم بالای اقلام خوراکی جستجو کرد.

    راهکارهای مقابله با تورم شدید چیست؟

    در بالا به دورنمای تورمی این ماه با استفاده از گزارش مرکز آمار اشاره کردیم. در صورتی که قیمت دلار در همین محدوده باقی بماند یا افت کند و سیاست‎های اقتصاد کلان مناسبی هم تدوین شوند، تورم می‌تواند کنترل شود. اما اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند، افزایش بیشتر تورم قابل انتظار است. تورم به طور کلی پدیده‌ای کلان است و کار خاصی از سوی مردم برای رفع آن برنمی‌آید. با این حال یک راه برای آن وجود دارد و آن سرمایه‌گذاری مناسب است. در بالا اشاره کردیم که پولی که در این 7 ماه سال نقد مانده باشد، بیش از 22 درصد (یعنی بیش از یک پنجم) قدرت خرید خود را از دست داده است. بنابراین توصیه ما به شما این است که در شرایط تورمی گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسبی پیدا کنید که شما را در برابر تورم بیمه کنند. برای این کار می‌توانید سرمایه خود را متنوع‌سازی کنید و در دارایی‌های مختلف قرار دهید.