تکمیل معجزه اقتصادی چین / ۱۰ اقتصاد برتر جهان تا ۲۰۲۴ کدامند؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 362
  • 0
تکمیل معجزه اقتصادی چین / ۱۰ اقتصاد برتر جهان تا ۲۰۲۴ کدامند؟

بر اساس آمار و ارقامی که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد چند سال آینده چین گوی سبقت را از آمریکا در حوزه اقتصاد برباید و هند نیز در جایگاه سوم جهان قرار گیرد. با این حساب به نظر می‌رسد کشورهای آسیایی پرجمعیت، در حال سبقت از کشورهای غربی هستند. شواهد حاکی از این است که ژاپن نیز به رتبه چهارم جهان خواهد رسید.

معجزه اقتصادی چین

پیش‌بینی برترین کشورها تا سال ۲۰۲۴

در سال ۱۹۹۲ آمریکا، ژاپن و آلمان صدرنشین اقتصادهای جهان بودند. پس از آنها نیز به ترتیب فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، کانادا و در نهایت روسیه و چین قرار داشتند. این آمار و ارقام نشان می‌دهند کشورهای اروپایی در دهه پایانی هزاره دست بالاتر را در اقتصاد جهان داشتند، اما این وضعیت به تدریج چرخش پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۸، همچنان آمریکا و ژاپن صدرنشین بودند، اما چین با رشدی قابل توجه جای آلمان را در رده سوم گرفت و آلمان چهارم شد. در رده‌های بعدی نیز به ترتیب بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، برزیل، روسیه و اسپانیا قرار داشتند. این رده‌بندی حاکی از تغییرات قابل توجهی در اقتصاد جهان بود. علاوه بر رشد قابل توجه چین، ورود برزیل به ۱۰ اقتصاد برتر جهان نشانه‌ای از ورود اقتصادهای نوظهور به صحنه اقتصاد دنیا بود. نکته قابل توجه دیگر، خروج کانادا از میان ۱۰ اقتصاد دنیا در این سال بود.

اکنون پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی حاکی از این است که تا سال ۲۰۲۴ چین، آمریکا و هند در صدر اقتصادهای دنیا خواهند بود. پس از آن نیز ژاپن، اندونزی و روسیه قرار خواهند گرفت. آلمان با رده هفتم اقتصاد جهان، برترین اقتصاد اروپا خواهد بود و برزیل جایگاه هشتم خود را حفظ می‌کند. بریتانیا و فرانسه نیز رتبه‌های نهم و دهم را در اختیار دارند. این تغییرات حاکی از چرخش جهان به سوی اقتصادهای شرق آسیا است. این مساله پیامدهای سیاسی و اقتصادی زیادی خواهد داشت و ارتباطات سیاسی و اقتصادی کشورها و تولیدات کشورها را متحول خواهد کرد. در ادامه به برخی از پیامدهای این تحولات می‌پردازیم.

روسیه و چین خواهند تاخت

همان طور که گفتیم به نظر می‌رسد چین بتواند تا سال ۲۰۲۴ در صدر رده بندی برترین اقتصادهای جهان قرار بگیرد. در این صورت معجزه اقتصادی چین تکمیل می‌شود. این در حالی است که مروری بر آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد احتمالا روسیه بتواند در سال ۲۰۲۴ به اقتصاد ششم دنیا تبدیل شود. قدرت گیری روسیه و چین در اقتصاد جهان می‌تواند تبعات سیاسی و اقتصادی عمیقی برای جهان و کشورهای توسعه یافته در پی داشته باشد.

شکوفایی طبقه متوسط

بیش از یک سوم از جمعیت جهان را ساکنان دو کشور هند و چین تشکیل می‌دهند. رشد اقتصادی چین و هند با توجه به جمعیت گسترده آنها تبعات مهمی در اقتصاد دنیا خواهند گذاشت. یکی از مهمترین این موارد شکوفایی طبقه متوسط در جهان است. این طبقه متوسط رو به رشد، نیازهای جدیدی خواهند داشت و موجب افزایش تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات خواهند شد. همین مساله می‌تواند سبب رشد مشاغل و خدمات جدیدی در کشورهای مختلف یا داخل همان کشورها شود.

پدیدار شدن شرکت‌های چندملیتی از کشورهای آسیایی

رشد قابل توجه کشورهای آسیایی و به خصوص شرق این قاره، موجب شده کشورهایی که به شدت رشد کرده‌اند، دست به ایجاد یا توسعه شرکت‌هایی بزنند که به نظر می‌رسد شرکت‌های چندملیتی یا غول‌های نوین صنعتی باشند. از جمله این موارد می‌توان به شرکت هوآوی چین و تاتا هند اشاره کرد. این شرکت‌ها اکنون در صحنه جهان مشغول فعالیت هستند و با رشد چین و هند قدرت بیشتری نیز خواهند گرفت. معجزه اقتصادی چین و هند پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: برترین کارآفرینان زیر 30 سال آسیا

آسیب‌شناسی رشد کشورهای آسیایی

به رغم تمام نکات مثبتی که رشد کشورهای آسیایی در پی دارد، این موضوع نکاتی منفی نیز به دنبال خواهد داشت. یکی از این موضوعات آن است که با رشد سریع کشورهای شرق آسیا، شکاف درآمدی میان شهر و روستا به شدت افزایش خواهد یافت و نابرابری در این کشورها به نحوی فزاینده رشد خواهد کرد. علاوه بر این، تخریب زیست محیطی در کشورهای فوق مساله‌ساز خواهد شد و چالش‌های جدیدی نیز برای حکمرانی و نهادهای این کشورها پیش خواهد آمد.