۵ راه حل کاهش آلودگی هوا / توصیه‌های کارشناسان جهانی برای هوایی پاک‌‌تر

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 93
    • 0
    ۵ راه حل کاهش آلودگی هوا / توصیه‌های کارشناسان جهانی برای هوایی پاک‌‌تر

    آلودگی هوا یکی از معضلات مهم بشر امروز است. این آلودگی بر جنبه‌های مختلف زندگی بشر، از سلامت گرفته تا کارآیی و سایر ابعاد وی اثر گذار است. تمام منابع موردنیاز برای تامین نیازهای اولیه ما را همین محیط زیست فراهم می‌کند که البته در میان دورترین گزینه‌هایی است که به آن توجه می‌کنیم. آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که نه تنها شهرهای بزرگ ایران مانند تهران را درگیر کرده است بلکه شهرهای بزرگ و جهانشهرهای کشورهای دیگر نیز دیگر نای نفس کشیدن ندارند. برای کاهش آلودگی هوا باید از خودمان شروع کنیم. در این روزگار، نوع بشر باید به خودی خود بخشی از راه حل باشد نه بخشی از سازنده آلودگی. پنج راه حل که می‌توان با استفاده از آن‌ها در کاهش آلودگی هوا نقشی ایفا کنیم را با هم مرور می‌کنیم.

    کاهش آلودگی هوا

    اتومبیل های شخصی در پارکینگ

    با توجه به توصیه‌هایی که سازمان ملل در مورد رعایت استانداردهای فردی در مورد حفظ و حمایت محیط زیست می‌کند به عنوان راه حل اول باید تا آن جا که می‌توانیم از عبور و مرور با اتومبیل‌های شخصی‌مان دوری کنیم. یادمان باشد که همگی ما می‌توانیم با استفاده بیش‌تر از وسایل نقلیه عمومی، استفاده از خودروهای هیبریدی و حتی با به اشتراک گذاری خودرو با دوستان و همراهان می‌توانیم تعداد اتومبیل‌های موجود در خیابان‌ها شهرها را کم‌تر کنیم و در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشیم.

    مصرف گوشت و محصولات لبنی

    شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما کاهش مصرف گوشت و محصولات لبنی یعنی کاهش آلودگی هوا! استفاده از محصولات حیوانی می‌تواند میزان انتشار متان آزاد شده در هوا را کاهش دهد. ضایعات غذایی و دور ریزها و از طرف دیگر، کاشت سبزیجات و گسترش فضای سبز می‌تواند آلاینده‌ها را کم کند و در کاهش آلودگی موثر باشد.

    مدیریت پسماند

    وقتی نام مدیریت پسماند به گوش‌مان می‌خورد، ناخودآگاه تصاویری از کارخانجات بزرگ بازیافت به یادمان می‌آید. اما جالب است بدانیم که مدیریت پسماند با استفاده از دو یا سه سطل زباله در منزل برای تفکیک پسماندها می‌تواند گام موثری در پاکیزگی محیط زیست ایفا کند. اما چه رابطه‌ای میان مدیریت پسماندها و کاهش آلودگی هوا وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت اماکنی که در آن‌ها زباله دفن می‌شود می‌توانند به تولید گازهای دی اکسید و متان کمک کنند. از طرفی، انبوه زباله‌ها به ویژه پسماندهای تر خانگی راهی جز سوزانده شدن ندارند و سوزاندن هم که ارتباط مستقیم با تولید آلاینده و در نهایت آلودگی هوا دارد. این که پسماندها را از هم تفکیک کنیم به این خاطر است که می‌توان از پسماندهای تر برای کودسازی استفاده کرد و پسماندهای خشک را بر اساس کارایی‌شان دوباره بازیافت کرد. بماند که با این کار، بسیاری از کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند به اقتصاد خود کمک کنند و درآمد حاصل از تفکیک و بازیافت توانسته به سرمایه گذاری برای توسعه شهری کمک ویژه‌ای کند.

    مصرف بهینه انرژی

    حتی حرکت انگشتان ما روی شاسی‌ها و کلیدهای متصل کننده برق و گاز و آب در منازل و محل کار می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. به دفعات برای هر کدام از ما پیش آمده که فراموش کرده‌ایم چراغی را که بیهوده روشن است خاموش کنیم. درست است که بهینه مصرف کردن انرژی در ذخیره سازی بسیار تاثیرگذار است اما این موضوع چه ارتباطی با کاهش آلودگی هوا دارد؟ بی شک می‌دانیم که مصرف برق و گاز و آب به این معنی است که تعدادی ارگان و نهاد کارخانه برای تامین هر کدام از این نیازها، روزانه از چندین تن سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. بی شک همه ما می‌دانیم که سوخت‌های فسیلی سهم بزرگی در به وجود آوردن آلاینده‌ها دارند. از سال‌ها پیش، فناوری‌هایی مانند صفحات خورشیدی که به راحتی حتی در پشت بام خانه‌ها هم قرار می‌گیرند به عنوان تامین کننده برق پیشنهاد مکرر کارشناسان و متخصصین حوزه انرژی بوده‌اند. هر شخص حداقل می‌تواند از نیروی طبیعی و بدون آلودگی خورشید برای تامین برق خانه خود استفاده کند و در از بین بردن میزان آلاینده‌ها نقشی موثر ایفا کند.

    بیشتر بخوانید: تهران بیست و چهارمین شهر آلوده جهان / ۵ آمار شوکه کننده از آلودگی هوا در دنیا

    قانون، اهرم موثر در کاهش آلودگی هوا

    بهتر است آموزش مفاهیمی مانند پایداری محیط زیست و کاهش آلودگی هوا از مدارس آغاز شود. ما در سنین کودکی می‌توانیم همه مفاهیم را در ضمیر ناخودآگاه خود به ثبت برسانیم و آن‌ها را ملکه ذهن خود کنیم. از قانون گذاران بخواهیم تا آموزش مفاهیم محیط زیست را در برنامه روزانه فرزندان‌مان اجباری کنند و کمی بیش از همیشه در وضع قوانین برای داشتن هوایی پاکیزه تلاش کنند. پیاده سازی این ایده‌ها نیاز به مشت‌های گره کرده و تظاهرات ندارد. کافی است تا این ایده‌ها، گام به گام، به صورت بیانیه‌ها و استشهادیه‌های مردمی به نهادهای قانونی تحویل داده شود و پس از پیگیری به تصویب برسند تا بتوان در پناه قانون، تک تک آن‌ها را جامه عمل پوشاند.