انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1064
    • 0
    انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو

    برخی از فروشندگان خودروهای دست دوم برای کلاهبرداری از خریداران اقدام به کارهایی از جمله درخواست پیش پرداخت، ویرایش عکسهای خودرو، دستکاری کیلومترشمار ماشین و بسیاری از موارد دیگر می‌کنند.

    خرید خودروی جدید اگر صفر کیلومتر باشد آنچنان کار سختی نیست و کلاهبرداری زیادی در آن اتفاق نمی‌افتد. اما اگر قصد شما خرید خودروی دست دوم باشد کارتان آنچنان ساده نیست. علاوه بر تامین مبلغ مورد نیاز برای خرید ماشین، باید مراقب انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو دست دوم نیز باشید.

    سالانه افراد بسیاری هنگام خرید خودروی دست دوم گرفتار کلاهبردارانی می‌شوند که از ناآگاهی خریداران سوء استفاده می‌کنند. برای این که بتوانید از شر این نوع کلاهبرداری‌ها در امان باشید بهتر است که این روش های کلاهبرداری را بشناسید و راه‌های مقابله با آن‌ها را به درستی به کار بگیرید.

    در ادامه انواع روش های کلاهبرداری که ممکن است در بازار خودروهای دست دوم با آن‌ها برخورد کنید را بررسی می‌کنیم.

    همین الان بخرید

    اولین نوع از انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو را با هم بررسی می‎کنیم. در پلتفرم‌های اینترنتی که آگهی‌های فروش خودرو دست دوم وجود دارد فروشنده با اصطلاحات جالبی قصد دارد شما را متقاعد کند که تا دیر نشده است، همین حالا بخر. مثلا می‌نویسند که «به دلیل مهاجرت قصد دارم خودروی خودم را ارزانتر از بازار بفروشم و خیلی پول لازم هستم». در صورتی که این فرد هرگز قصد چنین کاری نداشته و عملا خود یک دلال فروش خودرو است. این قیمت ارزان هم دلیل خاصی دارد مثلا، خودرو یک آسیب دیدگی جدی دارد.

    درخواست پیش‌پرداخت

    یکی دیگر از روش هایی که کلاهبرداران از آن استفاده می‌کنند این است که، این خودرو چندین مشتری دارد. اگر می‌خواهید مالک آن شوید لازم است که ابتدا پیش‌پرداختی بپردازید تا جواب مشتری‌های دیگر را ندهیم. باید بدانید هنگامی که پیش پرداخت را به فروشنده موهومی پرداخت کردید، دیگر هرگز او را نخواهید دید. زیرا این فرد هرگز خودرویی برای فروش نداشته است و قصد آن فقط گرفتن این مبلغ پیش‌پرداخت بوده است.

    حساب شخص ثالث

    سومین نوع از انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو حساب شخص ثالث است. گاهی اوقات کلاهبرداران در بازار خودروی دست دوم با یک حیله جالب سعی می‌کنند خریداران را به دام بیندازند.

    به این صورت که می‌گویند شماره حسابی وجود دارد که مال من (فروشنده) نیست بلکه متعلق به فردی دیگر مثلا بنگاه‌دار خودرو است. پس شما مقداری از پول خودرو را به این شماره حساب واریز کنید. اما این شماره حساب در واقع شماره حساب فرد کلاهبردار است.

    دستکاری کیلومترشمار خودرو

    دستکاری کیلومتر شمار خودروهای دست دوم در ایران بسیار شایع شده است و می‌توان آن را نوع دیگری از روش های کلاهبرداری در خرید خودرو به حساب آورد. این رفتار موجب می‌شود که فرد خریدار این گونه فکر کند که این ماشین بسیار کم کارکرد است و به احتمال زیاد آسیب دیدگی جدی ندارد. اما فروشنده قبل از اینکه این خودرو را آگهی کند اقدام به دستکاری کیلومترشمار خودرو کرده و مسافت طی شده توسط این ماشین را کاهش داده است.

    این خودرو فقط یک عیب جزیی دارد

    در برخی موارد دیده شده است که فروشنده‌ای با ذکر جمله‌ای شبیه «این خودرو فقط این ایراد را دارد که ...» سعی در انجام یک کلاهبرداری دارد. گاهی وقت‌ها فروشنده‌ها عملا ایرادی که خودرو دارد را درست نمی‌کنند و با همان ایراد سعی می‌کنند خودرو را بفروشند. زیرا با این کار می‌توانند ذهن خریدار را از سایر ایرادات اساسی خودرو دور کنند. به عنوان مثال مالک خودرو اعلام می‌کند که کولر خودرو مشکل دارد اما این ترفند به خاطر آن بوده که ایراد دیگر خودرو که کمپرسور بوده است پنهان بماند.

    مدارک جعلی

    در مواردی دیده شده است که خودرویی عملا دزدی بوده است اما با استفاده از روش‌های بسیار پیچیده مدارکی برای آن ساخته‌اند. این مدارک باعث می‌شود که فرد خریدار دچار گمراهی شود و تن به چنین معامله‌ای بدهد. زیرا فروشنده به هر نحوی تلاش می‌کند به خریدار القا کند که این خودرو هیچ گونه مشکلی ندارد و نیازی نیست که آن را پیش یک کارشناس معتبر ببرد. این کار هم یکی دیگر از انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو است.

    عکس‌های ادیت شده

    برخی از فروشندگان خودروهای دست دوم، اقدام به گذاشتن عکس‌هایی از خودروی خود می‌کنند که این عکس‌ها با استفاده از برخی نرم افزارها ادیت و ویرایش شده‌اند. به این صورت که خریدار با نگاه کردن به عکس نمی‌تواند خط و خش موجود در بدنه خودرو را به صورت کامل تشخیص دهد.

    کارشناس تقلبی

    برخی اوقات فروشنده ماشین دست دوم شخصی را به خریدار معرفی می‌کند و می‌گوید این شخص کارشناس خودرو است و سلامت خودروی من را تایید می‌کند. در صورتی که این فرد اصلا کارشناس نبوده بلکه شریک کلاهبردار است. اما خریدار ممکن است حرف این کارشناس دروغین را باور کند و تن به معامله‌ای بدهد که ضرر کردن در آن حتمی است. این عمل هم از انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو به حساب می‌آید.

    چگونه گرفتار انواع روش های کلاهبرداری در خرید خودرو نشویم؟

    در گام اول، و با در نظر گرفتن اینکه چگونه خودرو ارزان بخریم؟ همیشه خودرو را از نزدیک رویت کنید و به عکس‌هایی که فروشنده آگهی می‌کند زیاد اعتماد نکنید. خودرویی که قصد خرید آن را دارید قبل از انجام معامله نزد یک کارشناس معتبر ببرید تا بتواند سلامت خودرو را تایید کند. سپس مدارک خودرو را با وسواس کامل مورد بررسی قراردهید و شماره موتور، شماره شاسی و شماره بدنه را با مدارک خودرو مطابقت دهید. همچنین تا قبل از تحویل گرفتن خودروی مورد نظر از پرداخت هرگونه وجهی خودداری نمایید.