چرا ورود پول به بازار سرمایه به اقتصاد کشور کمک می‌کند؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 114
    • 0
    چرا ورود پول به بازار سرمایه به اقتصاد کشور کمک می‌کند؟

    زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف مانند طلا، اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی و سهام این امکان را هم برای بازار سرمایه و هم اقتصاد کشور فراهم می‌کنند که شکوفایی و رشدی مشترک داشته باشند.

    حکایتی نقل می‌شود از زمان‎های دور که شهری را نیروهای ویرانگر تهدید می‌کرد و قرار بود در زمانی بسیار نزدیک همین نیروهای ویرانگر باعث نابودی شهر شوند. همه به تکاپو افتاده بودند و سعی می‌کردند راه نجاتی پیدا کنند. بعد از مدتی فکر کردند که بهترین راه دسترسی سریع‌شان به یکدیگر، یاری رساندن هر چه بیش‌تر و به موقع‌تر است. به همین دلیل تونل‌های ارتباطی ساختند که خانه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کرد. کائنات از چنین ارتباط و اتحادی شگفت زده شد و جلو نیروی اهریمنی را گرفت. به نظر یک حکایت خیالی می‌آید اما این دست حکایات کارشان نشان دادن قسمت‌هایی از واقعیت است که به چشم دیده نمی‌شود و ناچار برای فهم‌شان باید شکل و ظاهر مشخص کرد. ورود پول به بازار سرمایه و شکوفایی اقتصاد کشور حکم همان دالان‌های ارتباطی را در همان آرمان‌شهری که تعریف کردیم دارد. اقتصاد کشور و چرخش پول در رگ‌های بازارهای سرمایه ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند که به توضیح هر چه بهتر این ارتباط خواهیم پرداخت.

    کمک بازار سرمایه به اقتصاد کشور

    رابطه سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه

    در مطلب بورس چیست به چگونگی پیدایش بورس به طور کامل پرداختیم. اما می‌طلبد که برای بازیابی و فهم اهمیت رابطه سرمایه گذار که خود ما باشیم و رونق انواع بازارها از بازار سهام به عنوان یک نمونه بارز یاد کنیم. در این که بورس با چه هدفی به وجود آمد گفتیم که کم کم با گسترش کار کارخانجات و شرکت‌ها در صنایع مختلف، صاحبان مشاغل به این فکر افتادند که با در نظر گرفتن اوراق بهادار و فروش بخشی از سهام شرکت خود سهام‌دارانی را جمع کنند و آن‌ها را شریک خود کنند که هم مخارج گسترش کارشان میان این شرکا یا به عبارتی سرمایه گذاران سرشکن شود و هم از بازدهی فعالیت جدیدی که اضافه کرده‌اند سرمایه گذاران هم نفع ببرند. این دالان ارتباطی که به صورت دوطرفه شکل می‌گیرد را می‌توان به عنوان راحت‌ترین مثال از جریان سرمایه گذاری و رشد بازارهای سرمایه و به دنبال آن شکوفایی اقتصاد کشور در نظر گرفت.

    ارتباط بازار سرمایه با اقتصاد کشور

    گاهی ارتباط به شکلی است که متوجه می‌شویم موجودیت بازار سرمایه در دل اقتصاد کشور است و در دورن همین بستر در حال ایفای نقش است. زمینه‌های سرمایه گذاری مختلف مانند طلا، اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی و سهام این امکان را هم برای بازار سرمایه و هم اقتصاد کشور فراهم می‌کنند که شکوفایی و رشدی مشترک داشته باشند. سرمایه گذاران با خرید سهام و اوراق بهادار به نحوی به ایجاد فرصت‌ها برای اقتصاد کشور می‌پردازند و در مقابل چنین سخاوتی از طرف سرمایه گذاران، دولت هم وظیفه دارد تا محیط کلان زمینه‌های سرمایه گذاری که افراد در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند را امن نگه دارد.

    بیشتر بخوانید: حباب قیمتی در بورس چیست و چگونه شکل می گیرد؟

    کمک بازار سرمایه به اقتصاد کشور

    شکوفایی اقتصاد و جلوگیری از آربیتراژ

    آربیتراژ یا فاصله قیمتی را شاید به اسم نشناسیم اما بارها و بارها آن را به چشم دیده‎‌ایم. فاصله قیمتی یا آربیتراژ زمانی اتفاق می‌افتد که یک کالایی از یک بازار با قیمت کم خریداری می‌شود و با قیمتی بسیار بالاتر در بازار دیگر به فروش می‌رسد. همین تعریف ساده کافی است تا هزاران نمونه از آربیتراژ که به چشم دیده‌ایم را به یاد بیاوریم. شکوفایی اقتصاد و به وجود آمدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا از به وجود آمدن فاصله قیمتی و هزاران ضایعه دلال‌وار که باعث جلوگیری از رشد اقتصاد می‌شوند جلوگیری شود.