صندوق‌های درآمد ثابت برندگان جدال بازارها با تورم آبان

  • اشتراک‌گذاری
  • 27
  • 0
صندوق‌های درآمد ثابت برندگان جدال بازارها با تورم آبان

تورم یکی از نشانه‌های اقتصادی است که با آن با افزایش قیمت‌ها در طول مدت زمان‌های متفاوت مواجه هستیم. تورم می‌تواند عوامل بسیاری داشته باشد و هر دولتی می‌کوشد تا عدد افزایشی آن را کنترل کند. در ادامه به نرخ تورم نقطه‌ای می‌پردازیم که خانواده‌های ایرانی از سال پیش تا به امروز با آن مواجه بوده‌اند. از طرفی دیگر به این نکته می‌پردازیم که در مدت زمان مورد بحث‌مان، می‌توانستیم با سرمایه گذاری در کدام کلاسه دارایی بیش‌تر بازدهی مالی داشته باشیم.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

نرخ تورم نقطه‌ای به چه معنا است؟

نرخ تورم نقطه‌ای به مقایسه افزایش قیمت‌ها در یک ماه خاص نسبت به همان ماه در سال قبل می‌گویند؛ به عنوان مثال اگر در آبان ۹۸ قیمت‌ها را با آبان ۹۹ مقایسه کنیم متوجه تورم ۴۶٫۴ درصدی می‌شویم. به این معنی که یک خانوار ایرانی برای خرید یک سری محصول و کالا و یا خدمات اگر در آبان ۹۸ یک میزان هزینه می‌کردند، در آبان ۹۹ باید با اختلاف ۴۶٫۴ درصدی در افزایش قیمت‌ها، برای همان کالاها و خدمات هزینه کنند.

تورم در کالاهای مختلف

اگر بخواهیم نرخ تورم نقطه ای در دسته بندی‌های کالاهای مختلف را به دست آوریم باید گفت که کالاهای مصرفی روزانه مانند انواع خوراکی، آشامیدنی و دخانیات با افزایشی معادل ۱۶٫۱ درصد مواجه بودند و کالاهای غیر خوراکی و یا به اصطلاح خدماتی با کاهش ۰٫۱ درصدی طی زمان مذکور به ۴۱٫۸ درصد رسیده‌اند. با این حال می‌توان گفت که نرخ تورم نقطه ای برای هر خانوار شهری به ۴۵٫۷ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل با ۴٫۴ درصد افزایش مواجه هستیم. برای خانوار های روستایی نیز این میزان به ۵۰٫۳ درصد از سال گذشته تا به امروز رسیده است که نسبت به ماه پیشین ۸٫۱ درصد با افزایش همراه بوده است.

اما تورم ماهانه در خانوارهای کشور به چه شکل بوده است؟

جدا از مفهوم نرخ تورم نقطه ای، تورم ماهانه هم وجود دارد. تورم ماهانه به این معنا است که افزایش قیمت‎ها در هر ماه نسبت به ماه قبل به چه شکل بوده است؟ به عنوان مثال می‌توان به همین ماه آبان ۱۳۹۹ اشاره کرد که در مقایسه با ماه قبل، قیمت‌ها با افزایش ۵٫۲ درصدی مواجه بوده است. تورم ماهانه برای هر خانوار شهری ۴٫۷ درصد و برای خانوارهای روستایی، این میزان به ۷٫۶ درصد در مقایسه با ماه قبل رسیده است.

نرخ تورم سالانه

همان طور که اشاره کردیم نرخ تورم نقطه‌ ای از مقایسه ماه‌ها نسبت به سال قبل‌شان به دست می‌آید. اما باید این نکته را هم به خاطر داشت که نرخ تورم سالانه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به صورت کل روزهای سال در مقایسه با سال قبل آن به دست می‌آید. نرخ تورم سالانه در مصارف خانوارهای ایرانی از آبان سال ۹۸ تا آبان ۹۹ عددی معادل ۲۹٫۰ درصد بوده است و در همین یک ماه گذشته، به طور سالانه، ۱٫۸ درصد افزایش بر عدد کل تاثیر گذاشته است.

صندوق‌های درآمد ثابت برنده رقابت بازدهی در آبان

بازدهی بازارهای دارایی‌ موجود در آبان ماه متفاوت بوده است. با توجه به بازدهی منفی بورس، دلار و طلا در آبان، صندوق‌های درآمد ثابت یکی از معدود گزینه‌های سودده و مثبت در این ماه بوده‌اند. البته در صورتی که تورم را در نظر بگیریم برخی از صندوق‌های درآمد ثابت عملکرد بهتری نسبت به آن داشته‌اند. این صندوق‌ها در یک سال گذشته با تنوع دارایی‌ها و پوشش سکه و طلا، درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی و سهام بورس توانسته‌‍اند تا حد قابل توجهی نظر مخاطبان بازارهای سرمایه را به خود جلب کند. گفتنی است که در مدت زمان‌هایی البته کوتاه در سال گذشته این بازارها به ویژه بازار سهام دچار افت و خیزهایی شده‌اند اما در کل سال، با افزایش بازدهی قابل توجه مواجه بوده‌ایم که اصلا نزول‌ها و کاهش در درصدهای این بازارها به چشم نمی‌آمده است. بازدهی بیشتر صندوق‌های درآمد ثابت در آبان ماه امسال مثبت بوده است. دامنه بازدهی این صندوق‌ها در آبان ماه تا حدود ۱۷ درصد نیز رسید. اما اغلب آنها سوددهی حدودا ۲ درصدی داشتند.