۵ کتاب پیشنهادی «وارن بافِت» برای سرمایه‌ گذاری / راهنمای موفقیت برای همه

  • اشتراک‌گذاری
  • 1563
  • 0
۵ کتاب پیشنهادی «وارن بافِت» برای سرمایه‌ گذاری / راهنمای موفقیت برای همه

معمولا وقتی در ابتدای انجام کاری هستیم، استفاده از دانش و تخصص کهنه‌کاران نکات زیادی به ما یاد می‌دهد. سرمایه‌گذاری نیز از این موضوع جدا نیست. درست است که نقش تجربه در سرمایه‌گذاری مهم است، اما کسب دانش کافی و نکات مهم، آن هم از سوی افرادی که دانش خوبی در این خصوص دارند، حتی برای سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر هم مفید است. “وارن بافِت” یکی از افرادی است که شنیدن نکات مورد نظرش می‌تواند برای ما سودمند باشد. شاید این که آقای بافِت به دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی پیشنهاد می‌کند که باید روزی ۵۰۰ صفحه مطالعه کنند تا علم به دست آمده از این میزان مطالعه در سرمایه گذاری به کارشان بیاید برای بسیاری از ما کاری ناممکن باشد. اما مطالعه فهرست پیشنهادی کتاب ‌های سرمایه گذاری او می‌تواند خط مطالعاتی درستی در این زمینه به ما بدهد. در ادامه چکیده‌ای از کتاب‌های سرمایه گذاری مفید از نظر وارن بافت را مطرح می‌کنیم.

کتاب های سرمایه گذاری

وارن بافِت کیست؟

وارن بافِت که در ادامه به فهرست کتاب سرمایه گذاری پیشنهادی او می‌پردازیم یکی از مدیران سرمایه گذاری و البته نیکوکاران آمریکایی است که در سال ۲۰۱۹، دارایی او بیش از ۸۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. وی به عنوان یک از ثروتمندترین افراد جهان شناخته شده است. او مدیر عامل شرکت‌هایی مانند برکشیر، مجموعه شرکت‌های گایکو و جنرال الکتریک بوده است.

سالنامه چارلی بیچاره: شوخ طبعی و حکمت چارلز تی مانگر

یکی از کتاب های سرمایه گذاری که “بافِت” روی آن بسیار تاکید دارد، کتاب “سالنامه چارلی” یا به انگلیسی (“Poor Charlie’s Amanack: The Wit and Wisdom of Charles T. Munger) است. بافِت این کتاب را یک گنجینه تمام عیار از حکمت‌های اقتصادی به شمار آورده است. کتاب سالنامه چارلی که به دست “چارلی مانگر” نوشته شده است، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مقالاتی است که نویسنده در جلسات سالانه خود در سمینارهای جهانی گفته است.”چارلی مانگر” همکار قدیمی “بافِت” است که سالیان سال به عنوان جانشین آن در برکشیر (Berkshir) با او همکاری داشته است.

سرمایه گذار باهوش (The Intelligent Investor)

بافِت بارها با آب و تاب از کتاب “سرمایه گذار باهوش” صحبت کرده است و آن را به عنوان یکی از کتاب های سرمایه گذاری موفق معرفی کرده است. بافِت درمورد این کتاب می‌گوید: ” در روزهای اولی که کارم را شروع کردم، از این که تجارتی که راه انداخته بودم در حال رشد بود لذت می‌بردم. بعد از مدتی به طور اتفاقی شروع به خواندن فصل هشتم کتاب “سرمایه گذار باهوش” که “بن گراهام” (Ben Graham) آن را نوشته بود کردم. فصل هشتم به این موضوع می‌پردازد که یک سرمایه گذار چگونه باید با نوساناتی که در قیمت سهام اتفاق می‌افتد رو به رو شود. این فصل از این کتاب به همراه فصول دیگر، حکمتی به من آموخت که بعد از آن با دید باز به سراغ هر سهم می‌روم.” جالب است که بافِت در ادامه می‌گوید: ” تمام چارچوب‌های ذهنی‌ام بعد از خواندن این کتاب فرو ریخت و قیمت‌های پایین بازار بورس از دشمن به دوستان من تبدیل شدند! از آن پس، روزی که “سرمایه گذار هوشمند” را شروع به خواندن کردم، خوش شانس ترین روز زندگی‌ام به حساب می‌آید.

مایتک: داستان یک موفقیت جهانی ۱۹۸۱-۲۰۱۱

داستان یک موفقیت جهانی (Mitek: a Global Success Story) یکی از کتاب های سرمایه گذاری در فهرست “بافِت” است. این کتاب به عنوان مرامنامه موفق برکشیر (Brekshire) معرفی شده است. این کتاب، داستان موفقیت شرکت Miket است که در تولید نرم افزار فعال است. این که چگونه چنین شرکتی در نقطه‌ای از غرب میانه آمریکا در سال ۱۹۵۵ شکل گرفت و از انهدام اقتصادی آن سال‌های آمریکا خود را بیرون کشید و توانست به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تامین کننده نرم افزار در جهان تبدیل شود داستان اصلی این کتاب است.

درسنامک‌هایی برای سرمایه گذاران و مدیران از زبان وارن بافِت

این کتاب که در زبان انگلیسی به (A Few Lessons for Investors and Managers From Warren Buffet) معروف است یکی دیگر از کتاب های سرمایه گذاری است که پیتر بِوِلین (Peter Bevelin) توانسته با دسته بندی کردن گفته‌های بافِت آن را تالیف کند. در این کتاب به گفته‌هایی از بافِت در مورد این که چطور به موضوعات مهم سرمایه گذاری مانند ارزش سرمایه گذاری، صفات خرید و فروش و تجارت بد فکر کنیم می‌پردازد و تله های سرمایه گذاری را به ما معرفی می‌کند. این که چطور بتوانیم ریسک در سرمایه گذاری را کم کنیم و اهمیت اعتمادی سازی را درک کنیم نیز از نکات طلایی است که در این کتاب مدنظر قرار گرفته شده‌اند.

Tab Dancing to work؛ پنجمین کتاب پیشنهاد شده

این کتاب که از کتاب های سرمایه گذاری مورد علاقه “وارن بافِت” به شمار می‌آید که به دست کَرل جی لومیس (Carol I. Loomis) نوشته شده است. این کتاب با درخواست مستقیم وارن بافِت از خانم لومیس به رشته تحریر درآمده است. کتاب Tap Dancing to Work درواقع، نامه‌های بافِت است که مملو از توصیه‌های او به بسیاری از سهامداران است. این نامه‌ها از سال ۱۹۷۷ نوشته شده و در حال حاضر به دست لومیس که یکی بزرگ‌ترین ویراستاران آمریکایی است جمع آوری و تالیف شده است. در این کتاب با استراتژی‌ها و راهکارهای بافِت به زبانی به دور از تکلف آشنا می‌شوید. منطق مدیریت، سیاست‌های اجتماعی و حتی این که خانواده یک سرمایه گذار چگونه باید اداره شود از سرفصل‌های اصلی این کتاب است.