4 نکته مهم در بودجه‌بندی مخارج خانواده

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 923
    • 0
    4 نکته مهم در بودجه‌بندی مخارج خانواده

    بودجه‌بندی موفق یکی از اصولی است که برای اقتصاد خانوار و تنظیم مخارج و پس‌انداز لازم است. اگر اصول را به خوبی رعایت کنیم می‌توانیم به این مهم به راحتی دست پیدا کنیم. بودجه یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که هر شخص باید در برنامه ریزی مالی خود رعایت کند. بدون بودجه‌بندی نه تنها برنامه‌ریزی کار بی‌فایده‌ای است، بلکه ممکن است کل سرمایه و پس انداز و درآمد شما در معرض خطر جدی باشد.

    چه به این فکر باشید که چگونه پول‌تان را دو برابر کنید و چه در تصور پیدا کردن راهی برای این باشید که چطور راحت تر از شر قرض ها و وام هایتان خلاص شوید، باید در قدم اول به مشخص کردن بودجه خانه خود بپردازید اما برای انجام این کار و رسیدن به بودجه موفق ویژگی‌هایی را لازم داریم که باید یادشان بگیریم.

    دسته بندی دقیق هزینه ها

    بودجه بندی و رسیدن به یک بودجه موفق برای گذر از هزینه‌های ماهیانه و درصد مشخصی برای پس انداز در آخر هر ماه نیاز به عادات منطقی و مشخصی در هزینه دارد. دسته بندی هزینه‌ها می‌تواند این مهم را برای ما برآورده کند. دلیل اصلی که قبل از بودجه بندی به سراغ دسته بندی هزینه‌ها می‌رویم این است که بتوانیم به یک منطق درست و بودجه بندی واقع بینانه دست پیدا کنیم.

    به عنوان مثال در قانون 20/30/50 به این نکته پرداخته شده است که 50 درصد از درآمد ماهیانه را برای رفع نیازهای زندگی‌مان اختصاص دهیم. به این ترتیب، قبل از این که بخواهیم این 50 درصد را اختصاص دهیم باید بدانیم که هزینه نیازهای ما در زندگی چقدر است و اصلا نیازهای ما چیست؟ چرا که ممکن است هر خانه‌ای دارای نیازهای متفاوتی باشد؛ بنابراین باید دسته بندی را بنا به واقعیت هزینه خانه مشخص کنیم.

    هزینه های معقول

    معمولا تصویری باکیفیت‌تر است که بتواند واضح‌تر به شرح جزئیات بپردازد. در دسته بندی هزینه‌ها می‌توان هر دسته را به جزئیات بیش‌تری تقسیم کرد و برای هر کدام از این جزئیات، هزینه مشخص کرد. اما توصیه می‌شود که بیش از اندازه به جزئیات پرداخته نشود. زیاده روی در مشخص کردن ریزجزء هزینه‌ها باعث می‌شود که فرد دچار اضطراب و از دست دادن تمرکز بر کل هدف شود.

    پیش بینی دقیق درآمد

    این که بدانیم تا چه میزان هزینه می‌کنیم تنها نیمی از آن چه که برای رسیدن به بودجه موفق نیاز داریم را برآورده می‌کند. اما نیمی دیگر به درآمد ماهیانه ما بستگی دارد. دانستن این که در آخر ماه چه میزان درآمد خواهیم داشت از الزامات است. از اخذ مالیات گرفته تا هزینه‌های ریز و درشت زمانی معنا پیدا می‌کنند که از یک درآمد کل ماهیانه‌ای کسر شوند تا بفهمیم که چه میزان پول برای ما باقی می‌ماند. کسانی که درآمد نامنظم دارند می‌توانند این محاسبات را بر اساس متوسط درآمد هر ماه خود در نظر بگیرند.

    دسته‌بندی هزینه‌های نامنظم

    در میان تمام دسته بندی‌هایی که می‌توان به طور منظم انجام داد نباید هزینه‎های نامنظم و دوره‌ای که معمولا 3 ماهه، 2 ماهه و یا هر نیم سال اتفاق می‌افتند را نادیده گرفت. به عنوان مثال می‌توان به بیمه اتومبیل اشاره کرد که هر شش ماه یا یک سال نوبت پرداخت آن می‌رسد. در حالی که به طور ماهانه به پرداخت هزینه‌های ماهانه می‌پردازیم باید این دست هزینه‌ها را تقسیم بر 12 ماه سال کنیم و در هر ماه، میزان پول موردنیاز در زمان موعود را کنار بگذاریم. به عنوان مثال اگر قرار است در آخر سال مبلغ 1میلیون و 200 هزار تومان بابت بیمه اتومبیل بپردازیم باید ماهی 100 هزار تومان برای آن کنار بگذاریم.

    منبع: The Balance