بیت کوین بخریم یا نه؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 310
  • 0
بیت کوین بخریم یا نه؟

پس از روزها صعود و شکستن رکوردهای متوالی، بیت کوین بالاخره افت قابل توجهی را مشاهده کرد. قیمت بیت کوین در میانه ماه آوریل یعنی 11 روز پیش به قله تاریخی خود رسید و در نزدیکی 65 هزار دلار متوقف شد. از آن به بعد بیت کوین اصلاح بزرگی را پشت سر گذاشته و به کانال 40 هزار واحد نیز افت کرده است. اما آیا این اصلاح بزرگ به معنی این است که وقت خرید بیت کوین رسیده یا اینکه خیر؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

افت سوددهی بیت کوین

در این 11 روز قیمت بیت کوین از 64 هزار و 829 دلار به 48 هزار نیز سقوط کرد و اکنون مقداری کمتر از 50 هزار دلار دارد. این افت به معنی اصلاح 26 درصدی در قیمت بیت کوین بوده است. بازدهی این ارز دیجیتال برتر نیز که تا همین روزهای پیش به 110 درصد از ابتدای سال 2021 رسیده بود، اکنون به کمتر از 70 درصد رسیده است. در کنار این موارد، ارزش بازار بیت کوین از 1.1 هزار میلیارد دلار کاهش یافته و به 931 میلیارد دلار نزول کرده است. با این حساب باید بیت کوین خرید یا اینکه قیمت بیشتر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست و چقدر برق مصرف می‌کند؟

چه شد که بیت کوین نزول کرد؟

بسیاری از افراد ممکن است از این که چرا بیت کوین به یک باره سقوط کرد تعجب کنند. این اتفاق را می‌توان در چند دسته تحلیل کرد. یکی از این موارد، ذات بازارهای دارایی و سرمایه است. این بازارها با مفهوم نوسان گره خورده‌اند و گاهی رشد و افت نسبتا قابل توجه نیز در آنها رخ می‌دهد. به خصوص اگر به یکباره صعود چشمگیری را دیده باشند. دسته دوم به دلایل سیاست‌گذاری و برخی مشکلات فنی برمی‌گردد. به نظر می‌رسد سیاست‌های ایالات متحده آمریکا به سمت برخی از مقابله‌ها با ارزهای دیجیتال رفته است و در اولین قدم درصدد است مالیات‌هایی بر این ارزها وضع کند. این موضوع روی بازار تاثیراتی گذاشته است. دسته سوم افت قیمت در روزهای اخیر را می‌توان به خاموشی‌ها و قطع برق در چین نسبت داد که روی مزارع بیت کوین تاثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید:چگونه بهترین ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

4 دلیل بازگشت بیت کوین

پایگاه اینترنتی «آنترپرنیور» 4 دلیل برای صعود مجدد بیت کوین ارائه کرده است. طبق این گزارش دلیل اول آن است که بیت کوین همچنان رمزارز قالب و برتر بازار ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال مهم بیش از 50 درصد بازار را به خود اختصاص داده است و این موضوع باعث بازگشت آن می‌شود. دلیل دوم آن است که نرخ قدرت محاسباتی موجود در شبکه بیت کوین رو به افزایش است. دلیل سومی که این وبسایت آورده آن است که بیت کوین استخراج بیت کوین در حال کمتر شدن است و همین موضوع احتمال رشد قیمت را در طول زمان بیشتر می‌کند. دلیل چهارم نیز پذیرش بیت کوین است که در یک سال گذشته بیش از پیش مورد قبول مردم و شرکت‌ها قرار گرفته است. از نگاه «آنترپرنیور» این موضوع می‌تواند پتانسیلی برای رشد بیت کوین باشد، هرچند زمان دقیق آن را مشخص نکرده است.

یک ریسک برای ایرانی‌ها

علاوه بر این موارد، یکی از ریسک‌هایی که برای ایرانی‌ها وجود دارد، نرخ برابری دلار و ریال است. اگر برجام محقق شود، قیمت دلار در بازار کاهش پیدا می‌کند و این کاهش موجب می‌شود کسانی که دارایی‌های جهانی دارند، تا حدودی دچار زیان شوند. بنابراین تعیین نقطه ورود مناسب در این بازارها اهمیت زیادی دارد. در پایان این نکته هم مهم است که پیش‌بینی در چنین بازارهایی بسیار دشوار است و نمی‌توان نظر قطعی در مورد افت یا صعود این بازارها ارائه کرد.