چگونه پس‌انداز کنیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 673
    • 0
    چگونه پس‌انداز کنیم؟

    اولین قدم برای پس انداز کردن پول، صرفه جویی در هزینه‌ها است. اما برای این که بتوانیم صرفه جویی کنیم باید هزینه‌های خود را چه به صورت دستی و با قلم و کاغذ و چه به یاری اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای ثبت کنیم.

    گاهی اوقات سخت‌ترین کار در پس انداز کردن پول نقطه شروع این کار است. البته گفتنی است که در بسیاری از کارها دچار این وضعیت هستیم که آغاز کار و برداشتن گام‌های اولیه برای‌مان تا حد قابل توجهی دشوار است. اما نباید سختی اول راه را همیشه به پای تنبلی و کم اراده بودن خودمان بگذاریم. گاهی برای شروع از انگیزه و نیروی کافی و حتی بالایی برخورداریم. اما موضوع اصلی این است که راه را نمی‌دانیم. با اقداماتی که باید انجام دهیم بیگانه هستیم و نیاز به راهنمایی داریم. حتی باید واقع بینانه به اهدافی که داریم نگاه کنیم. اصلا مشخص کردن اهداف مالی نیز خود از مسائل مهمی است که جزء گام‌‎های مهم در پس انداز کردن به حساب می‌آیند. سطح انتظارات‌مان هم از طرفی دیگر به ما می‌گوید که باید به سمت کدام نوع پس انداز برویم؛ کوتاه مدت و یا بلند مدت. شاید با خود بگوییم که تمام این اصطلاحات را که خود می‌دانیم؛ پس چطور است که نمی‌توانیم گام‌های اولیه را برداریم. درست است. تمام این نکات را می‌دانیم. اما موضوع این است که باید این دانسته‌‌های بالقوه را به کار ببندیم و درک درستی از آن‌ها پیدا کنیم.

    پس انداز کردن پول

    اولین گام پس انداز کردن، ثبت هزینه ها

    اولین قدم برای پس انداز کردن پول، صرفه جویی در هزینه‌ها است. اما برای این که بتوانیم صرفه جویی کنیم باید هزینه‌های خود را چه به صورت دستی و با قلم و کاغذ و چه به یاری اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای ثبت کنیم. به این ترتیب، میزان هزینه‌ها مشخص می‌شوند و می‌توان فهمید که هر ماه و هر روز چه میزان از درآمد ما خرج می‌شود. مهم‌تر از خرج و برج‌های‌مان، با این کار متوجه می‌شویم که کدام قسمت از هزینه‌ها زیاد از حد بوده است و باید اصلاح شود. این که کدام خرید بر اساس خواسته و یا نیاز ما بوده است. به یاد داشته باشیم که یادداشت کردن اطلاعات باید در دسته بندی‌های مختلف قرار بگیرد؛ گاز و برق و آب، وام، مواد غذایی و هر دسته بندی دیگری که در زندگی روزمره وجود دارد. ردیابی هزینه‌ها به ما کمک می‌کند تا مسیرهای زائد هزینه را کور کنیم و نیروی مالی خود را متمرکز به سمت هدف هدایت کنیم.

    دومین گام، بودجه برای پس انداز

    ثبت هزینه‌ها را به عنوان گام اول در پس انداز کردن پول به مدت یک ماه انجام دهید. برای اجرای طرح پس انداز خود باید قبل از هر چیز هزینه‌های خود را ساماندهی کنیم. پس اولین گام که به سرانجام رسید و توانستیم هزینه‌های اضافی خود را محدود کنیم نوبت به بودجه بندی برای هزینه‌ها می‌رسد. بر اساس هزینه‌های همیشگی و روزمره می‌توان مشخص کرد که تا چه مقدار از درآمدمان باقی خواهد ماند. اولین مزیت بودجه بندی این است که تصمیمات و اهداف مالی خود را معقولانه انتخاب می‌کنیم و از رویا پردازی بی اساس فاصله می‌گیریم. بر اساس آن چه که از درآمد و پول‌مان باقی می‌ماند می‌فهیم که هر ماه تا چه اندازه می‌توانیم پس انداز کنیم.

    سومین گام پس‌انداز، راه هایی برای کاهش هزینه ها

    همیشه به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه باشیم. هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهیم. اگر مخارج ما آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم به اندازه‌ای که می‌خواهیم پس انداز کنیم پس زمان کاهش هزینه‌ها فرا رسیده است. کم کردن موارد غیر ضروری مانند سرگرمی و صرف غذا در رستوران‌ها و بیرون از خانه می‌تواند تا حد زیادی کاهش پیدا کند. تلفن همراه هم از مقوله‌هایی است که در استفاده از آن صرفه جویی لازم است. بعضی از قبوض مانند قبض تلفن همراه و برق به طور مستقیم با مصرف روزانه ما مرتبط است. استفاده ضروری از این دست وسایل و نه صرف سرگرمی می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های اضافی کم کند.

    چهارمین گام، تعیین اهداف برای پس انداز

    یکی از بهترین راه های پس انداز کردن پول این است که برای پس انداز خود هدف مشخص کنیم. اهداف به ما می‌گویند که با میزان پس انداز شده پول‌مان باید چه کنیم. این هدف می‌تواند ازدواج باشد و یا حتی برنامه‌ای برای تعطیلات. هر کدام از این اهداف به طور متفاوت به میزان پول مشخص خود نیاز دارند و برای تامین هزینه و رسیدن به هر کدام از آن‌ها باید مدت زمان متفاوتی را در نظر بگیریم؛ بنابراین تعیین اهداف مسیر و تمرکز برای پس انداز کردن پول را دقیق‌تر و هموارتر می‌کند.

    پنجمین گام پس‌انداز، تصمیم در مورد اولویت ها

    برای این که بتوان گام‌های موثر برای رسیدن به هر کدام از اهدافی که داریم برداریم باید بعد از شناسایی اهداف و دسته بندی آن‌ها به این موضوع که رسیدن به کدام از آن‌ها در اولویت قرار دارد بپردازیم. نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت هر کدام باید در دسته بندی‌های خود قرار بگیرند. سپس به این مهم که رسیدن به کدام یک از این اهداف برای پیشبرد زندگی‌مان واجب‌تر است بپردازیم. به عنوان مثال اگر در آینده نزدیک نیاز به تعویض و یا خرید اتومبیل دارید، می‌توانید پول خود را برای این هدف تنظیم کنید.

    ششمین گام، انتخاب مسیر مناسب برای سرمایه گذاری

    حال به این مهارت رسیده‌ایم که می‌توانیم از درآمد خود پس انداز داشته باشیم. تا به این جای کار به خوبی جلو آمده‌ایم. اما این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که پس انداز صرف نمی‌تواند راهگشای آینده ما باشد و باید به فکر تبدیل پس انداز به سرمایه باشیم. برای انجام این کار مهم باید مسیر مناسبی برای سرمایه گذاری پس اندازخود پیدا کنیم. بازارهای سرمایه متنوعی وجود دارند که هر کدام دارایی مزایا و معایبی هستند. اما هستند نهادها و زمینه های سرمایه گذاری که با استفاده از آن‌ها می‌توان بیش‌ترین بهره را از مزایای بازارهای سرمایه برد. صندوق های سرمایه گذاری یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان با بهره‌مندی تیم متخصصی که دارند در ارزنده‌ترین بازارهای دارایی سرمایه گذاری کرد.

    نتیجه گیری

    در این فرصت به بررسی گام‌های درست پس انداز کردن پول پرداختیم و متوجه شدیم که برای رسیدن به اهداف مالی‌مان باید اول از همه در هزینه‌های‌مان صرفه جویی کنیم و سپس به برنامه ریزی و اولویت بندی اهداف بپردازیم. تبدیل پس انداز به سرمایه در گام آخر قرار گرفته است و برای رسیدن به اهداف‌مان از بالاترین اهمیت برخوردار است. با برنامه ریزی و تصمیمات معقول می‌توان به راحتی به آن چه که در ذهن داریم برسیم.