بهترین سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 139644
    • 0
    بهترین سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳

    برای بسیاری از افراد جامعه ممکن است این سوال پیش بیاید که صد میلیون تومان پول کمی است و نمی‌شود با آن سرمایه گذاری کرد. اما باید گفت که این ذهنیت کاملا اشتباه است. بازارهایی وجود دارند که حتی بیشتر از مسکن و خودرو برای سرمایه گذاران سوددهی دارند و می‌توان در آنها با صد میلیون تومان سرمایه گذاری کرد.

    یکی از مهمترین تصمیماتی که برای هر کسی پیش می‌آید، انتخاب سرمایه گذاری مناسب است. در سال‌های اخیر تورم شدید باعث شد قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یابد و توان مالی آنها کمتر شود. سرمایه افرادی که نقد باقی مانده یا در جای نامناسبی سرمایه‌گذاری شده بود، شدیدا افت کرد. اما همه افراد در این شرایط بازنده نبودند. در شرایط تورمی عده‌ای همگام با تورم سود به دست آوردند و حتی سرمایه برخی از آنها افزایش یافت. فرض کنید شرایط تکرار شود و بار دیگر به چند سال پیش برگردید، این بار چه می‌کنید؟

    فرض کنید صد میلیون تومان در آن موقع داشتید؛ چه تصمیمی برای پس‌انداز خود می‌گیرید و در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ واقعیت این است که تورم در اقتصاد ایران ساختاری است و متوسط بلندمدت آن بیش از 20 درصد است. در سال‌های اخیر این تورم شدیدتر هم شده است. امسال نیز شواهد حاکی از این است که احتمالا تورم کمی در انتظار ما نخواهد بود. به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری اصولی با پول کم اهمیت زیادی دارد. اگر از جمله کسانی باشید که در تورم این سال‌ها زیان دیده‌اید، حتما دوست دارید بدانید با سرمایه‌تان در سال 1402 چه کنید تا از تجربه تلخ این سال‌ها در امان بمانید. لازم نیست برای این کار پول خیلی زیادی داشته باشید. شاید بپرسید مثلا با صد میلیون تومان در سال 1403 چکار می‌شود کرد؟ در این مطلب به معرفی 10 گزینه کارآمد سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان می‌پردازیم و به این سوال جواب می‌دهیم که با صد میلیون چکار می‌شود کرد تا ارزش دارایی ما در مقابل تورم حفظ شود.

    صد میلیون برای سرمایه گذاری کافی است؟

    برای بسیاری از افراد جامعه ممکن است این سوال پیش بیاید که صد میلیون تومان پول کمی است و نمی‌شود با آن سرمایه گذاری کرد. اما باید گفت که این ذهنیت کاملا اشتباه است. شاید در برخی از بازارها همچون مسکن یا خودرو نشود با صد میلیون تومان سرمایه گذاری کرد، اما بازارهای دیگری وجود دارند که حتی بیشتر از مسکن و خودرو برای سرمایه گذاران سوددهی دارند و می‌توان در آنها با صد میلیون تومان سرمایه گذاری کرد.

    تورم با ۱۰۰ میلیون پول شما در یک سال چه می کند؟

    مهمترین معضلی که خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده‌اند، مساله تورم است. نرخ تورم از سال 1397 یعنی پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها به شدت رشد کرده است. اردیبهشت 1397 بود که ترامپ از برجام خارج شد. از آن زمان تا انتهای اسفند 1401 یعنی در مدت 58 ماه، سطح عمومی قیمت‌ها 6.76 برابر شده است. این موضوع پیامدهای زیادی روی سرمایه‌ افراد داشته و کاهش قدرت خرید مردم در این سال‌ها مهمترین پیامد این موضوع در جامعه بوده است.

    اگر بخواهید معیاری از تورم سال‌های اخیر در ذهن داشته باشید، خوب است بدانید اگر سرمایه 100 میلیونی شما از انتهای اردیبهشت سال 1397 نقد مانده بود، قدرت خرید آن تا پایان اسفند ماه سال 1401 کمی بیش از 14 میلیون و 700 هزار تومان بود. یعنی صد میلیون تومان شما که نقد مانده، تنها به اندازه خرید کمتر از 15 میلیون تومان کالا و خدمات در آن سال قدرت خرید دارد و مابقی آن توسط تورم از بین رفته است. در واقع، الان با همان مبلغ 100 میلیون تومانی، عملا شما کمتر از 15 درصد کالاهایی که می‌توانستید پنج سال پیش بخرید را خریداری می‌کنید.

    صندوق بین‌المللی پول نیز در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی اقتصاد ایران پرداخته و برای سال پیش رو، تورم 42.5 درصدی و برای سال بعدی تورم 30 درصدی را پیش بینی کرده است. با توجه به این ارقام می‌توان دریافت که در سال‌های آینده انتظارات تورمی در میان فعالان بازار در کشور همچنان بالا خواهد بود. برای امسال هم دو سناریو پیش روی ما قرار دارد: اگر گشایش‌های سیاسی شکل نگیرد و انتظارات تورمی فروکش نکند، رشد قیمت‌ها می‌تواند تشدید شود. از سوی دیگر، در صورتی که گشایش‌های سیاسی صورت گیرد، امکان کنترل تورم و تثبیت نرخ ارز وجود دارد. افت ارزش پول که در بالا به آن اشاره کردیم، نشان می‌دهد چرا سرمایه‌گذاری در این روزها اهمیت زیادی دارد. در ادامه شما را با بهترین سرمایه گذاری با 100میلیون تومان در سال 1402 آشنا می‌کنیم و به این سوال که با صد میلیون چکار کنم پاسخ می‌دهیم.

    سرمایه گذاری سنتی یا روش های نوین

    به طور کلی سرمایه‌گذاری در ایران دو دسته دارد؛ یکی گزینه‌های سنتی‌تر که مردم از قدیم با آنها آشنا هستند و دیگری گزینه‌های نوین‌تر که بیشتر مردم با آنها بیگانه‌اند یا کمتر شناخت دارند. معمولا اگر از افراد جامعه بپرسیم «پولتان را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید»، پاسخ بسیاری از آنها بین گزینه‌های طلا، مسکن و بانک می‌چرخد. این موارد گزینه‌های سرمایه‌گذاری سنتی محسوب می‌شوند. البته برخی از افراد نیز ممکن است به سرمایه‌گذاری در بورس و دلار اشاره کنند. با این حال، گزینه‌هایی که می‌توان با صد میلیون تومان در سال 1402 در آنها سرمایه‌گذاری کرد، بسیار بیشترند. در ادامه 10 روش کارآمد سرمایه گذاری با صد میلیون تومان در سال 1402 را شرح می‌دهیم.

    ۱-سرمایه گذاری در مسکن با ۱۰۰ میلیون امکان دارد ؟

    متاسفانه شرایط تورمی به گونه‌ای پیش رفته است که الان با صد میلیون تومان نمی‌توان وارد برخی از بازارها شد. مثلا الان متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طبق گزارش بانک مرکزی به متری 74 میلیون و 88 هزار تومان در پایان آذر ماه سال 1402 رسیده است. با این حساب با صد میلیون تومان در سال 1402 نمی‌توان وارد بازار مسکن شد. علاوه بر این، آینده قیمت مسکن تا حدود زیادی به قیمت دلار گره خورده است. افزایش قیمت دلار در آینده می‌تواند قیمت مسکن در ایران را با رشد مضاعفی روبرو کند. از سوی دیگر، به دلیل آرامش نسبی در بازار ارز و روابط سیاسی، قیمت خانه‌های مسکونی در ماه‌های اخیر با افت قیمت روبرو بوده‌اند.

    برای سال آینده نیز این احتمال وجود دارد که قیمت مسکن رشد کند اما کمتر از نرخ تورم. به این ترتیب، بازار مسکن از میان گزینه‌های سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان حذف می‌شود. در این شرایط صندوق‌های املاک و مستغلات گزینه خوبی برای سرمایه گذاری بلندمدت می‌شوند.

    ۲- سرمایه گذاری در خودرو، با ۱۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم؟

    قیمت خودرو در سال‌های اخیر با رشد بسیار زیادی مواجه شده است. حتی خودروهای داخلی صفر کیلومتر نیز هیچ کدام با قیمت 100 میلیون تومان به بازار عرضه نمی شوند. از سوی دیگر خودروهایی که قیمت آن ها 100 میلیون تومان یا کمتر است نه تنها برای سرمایه گذاری مناسب نیستند، بلکه حتی نمی‌شود از آن ها استفاده کرد زیرا این خودرو ها عملا فرسوده هستند و باید اسقاط شوند. پس می‌توان نتیجه گرفت که با صد میلیون تومان سرمایه، بازار خودرو برای سرمایه گذاری مناسب نیست. در ماه‌های اخیر به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز و برخی مسایل دیگر، قیمت خودرو با افت روبرو بوده است. با این حال، به جای سرمایه گذاری در خودرو می‌توان از گزینه‌های غیرمستقیم نیز استفاده کرد.

    ۳-راه اندازی کسب و کار یا خط تولید با ۱۰۰ میلیون تومان

    راه اندازی کسب‌وکار با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر ایران معمولا به سرمایه بالایی نیاز دارد. شاید گفت که می‌توان برخی از کارها همچون ساخت عروسک یا زیورآلات دست ساز را با صد میلیون تومان هم شروع کرد اما برای پیدا کردن راهی برای عرضه این محصولات به سرمایه بالایی نیاز است. البته اگر بخواهید که محصولات خود را از طریق فضای مجازی عرضه کنید دیگر نیازی به سرمایه برای اجازه مغازه نخواهید داشت.

    4-سرمایه گذاری در بانک از پول شما در مقابل تورم محافظت نمی کند

    بین گزینه‌های سنتی‌تر سرمایه‌گذاری، بانک به دلیل پرداخت ثابت ماهانه بیشتر مورد توجه سالمندان و میانسال‌ها قرار دارد. با این حال، بانک در شرایط تورمی مناسب نیست. خواهیم دید که چرا.

    بانک طبق مصوبات موجود برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله باید 20.5 درصد سود پرداخت کند. البته طبق جدیدترین مصوبه بانک مرکزی سپرده‌های بلندمدت دو ساله به ازای هر سال نرخ بهره 21.5 درصدی دریافت خواهند کرد. در اواخر سال 1401 بانک مرکزی گزینه جدیدی برای سرمایه گذاری در بانک را رونمایی کرد. بر اساس این گزینه، سپرده بلندمدت سه‌ساله نرخ بهره سالانه 22.5 درصدی خواهد داشت.

    این در حالی است که همان طور که گفتیم تورم بلندمدت اقتصاد ایران سالانه بیش از 20 درصد است و در سال‌های اخیر رقم‌های قابل توجهی را نیز شاهد بوده است. به عنوان مثال طبق آمار بانک مرکزی، تورم نقطه‌ای اسفند 1401 به مرز 64 درصد رسیده است. با این حساب، هر گزینه‌ای که کمتر از تورم سود بدهد، نمی‌تواند قدرت خرید شما را حفظ کرده و سرمایه واقعی شما را کمتر می‌کند. به همین دلیل هم بانک نمی‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری با 100 میلیون تومان در سال 1402 باشد. در ادامه جایگزینی را به جای بانک معرفی می‌کنیم که بتواند ریسک پایین و بازدهی بهتری داشته باشد و جزو بهترین سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان در شرایط ثبات نرخ ارز باشد.

    5- با صد میلیون تومان در بازار طلا چکار می‌شود کرد؟

    محاسبات نشان می‌دهد که خرید سکه امامی از انتهای اردیبهشت 1397 تا آخر اسفند 1401 باعث می‌شد ارزش پول شما تقریبا 14.6 برابر شود که بسیار بهتر از نرخ تورم است. اما نکته‌های مهمی در خصوص خرید طلا و سکه وجود دارد. درست است که قیمت طلای 18 عیار در این مدت رشد خوبی داشته، اما باید به یاد داشته باشید بخش نسبتا بزرگی از هزینه خرید طلا به دستمزد ساخت و برخی مالیات‌های مربوط به آن تعلق می‌گیرد.

    مالیات‌هایی که هنگام خرید طلا از خریدار اخذ می‌شود، سود طلا را در طول زمان کمتر می‌کند، چرا که وقتی بخواهید طلا را بفروشید نقشی در رقم پرداختی به شما نخواهند داشت. از این جهت، سکه وضعیت بهتری دارد. ولی سکه هم دچار حباب می‌شود. راه بهتری را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد تا با 100 میلیون تومان در طلا سرمایه گذاری کنید.

    6- سرمایه‌گذاری در دلار چقدر امن است؟

    خرید دلار و ارزهای خارجی همیشه یکی از راه‌های مقابله با تورم بوده است. به دلیل اختلاف تورم بین دو کشور ایران و آمریکا و قیمت‌های دستوری در بازار ارز، دلار معمولا در بلندمدت رشدهای خوبی را داشته است. اما چند نکته در مورد سرمایه‌گذاری در دلار وجود دارد.

    یکی این که نرخ دلار به شدت مورد توجه دولت قرار دارد و هر زمانی که دسترسی به دارایی‌های ارزی بالا بوده، نرخ این ارز سرکوب شده است. این کار معمولا باعث شده قیمت دلار مانند یک فنر جمع شود و یکباره جهش کند. از سوی دیگر، قیمت دلار در حال حاضر بسیار وابسته به آینده مذاکرات سیاسی و وقایع این حوزه نیز هست.

    در نهایت این که، درست است دلار بازدهی خوبی در سال‌های اخیر داشته، اما هنوز در مقایسه با برخی بازارهای دیگر عملکرد ضعیف‌تری دارد. از 31 اردیبهشت 1397 تا آخر اسفند 1401 دلار از 6200 تومان در بازار آزاد به 49500 تومان رسید؛ یعنی در این بازه زمانی تقریبا 8 برابر شده است. بنابراین دلار بهترین سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان نیست، هرچند بازدهی خوبی داشته است.

    حالا که این سرمایه‌گذاری‌های سنتی‌تر را بررسی کردیم، بیایید با سرمایه‌گذاری‌های نوینی نیز آشنا شویم. برخی از این گزینه‌ها به تازگی مطرح شده‌اند، اما برخی از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند و ما کمتر با آنها آشنا بوده‌ایم.

    7- سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با صد میلیون تومان در سال 1402

    سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بسیار ریسک بالایی دارد. هرچند در سال های گذشته این بازار سودهای بسیار کلانی را برای سرمایه گذاران داشت اما در سال 1401 بازار ارز دیجیتال در حال نزول بود. حتی می‌توان گفت که بسیاری از سرمایه گذاران در این بازار در طی چند سال گذشته نه تنها از این بازار سود نکرده‌اند بلکه قسمتی از سرمایه خود را نیز از دست داده‌اند. مدتی است که دوباره ارزهای دیجیتال بازدهی خوبی کسب کرده‌ و دوباره حواس برخی از سرمایه گذاران را به خود معطوف کرده‌اند.

    برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال حتی می‌توان با رقمی کمتر از 100 میلیون تومان نیز شروع به سرمایه گذاری کرد. البته سرمایه گذار باید ریسک بالایی این بازار را نیز بپذیرد.

    با رشد قابل توجه ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر، سرمایه‌گذاران این بازار در سراسر جهان افزایش یافتند؛ اما به یکباره بیت کوین شروع به افول کرد و همگام با افت آن، سایر ارزهای دیجیتال نیز افت کردند. بیت کوین در ابتدای سال 2023 به زیر 20 هزار دلار نیز رسید اما در حال حاضر، یعنی چهارم دی ماه 1402، حدود 43 هزار دلار معامله می‌شود.

    درست است که برخی از ارزهای موجود در این بازار سود خوبی داشته‌اند، اما عیب بزرگ آنها این است که برای خرید و فروش نیاز به آگاهی و شناخت بالایی دارند. از سوی دیگر، میزان نوسان آنها ممکن است بسیار شدید باشد و هیچ گونه نهاد مرکزی برای کنترل آنها وجود ندارد.

    این موضوع بازار ارزهای دیجیتال را بسیار ریسکی کرده است. به همین دلیل هم ورود به این بازار برای بسیاری از افراد ناوارد توصیه نمی‌شود. با توجه به این مباحث، ارزهای دیجیتال را نمی‌توان بهترین سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان دانست. هرچند ناگفته نماند این بازار برای متخصصان ارزهای دیجیتال می‌تواند سود خوبی داشته باشد.

    8- سرمایه گذاری با صد میلیون تومان در بورس و صندوق‌های سهامی

    وقتی حرف از سرمایه‌گذاری در بازار سهام به میان می‌آید، معمولا افراد یاد خرید مستقیم و تجربه ناخوشایند دو سال اخیر در بازار می‌افتند. بسیاری از افراد در سال 99 با رشد بورس وارد این بازار شدند و خیلی از کسانی که با بازار آشنایی زیادی نداشتند، ضرر و زیان‌ زیادی دیدند. با این حال، اگر بازده بلندمدت بورس را مورد بررسی قرار دهیم، پرسودترین بازار سرمایه گذاری بوده است.

    راهکاری که برای مقابله با این زیان‌ها وجود دارد، خرید صندوق‌های سهامی برای یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله است. در بازه زمانی طولانی معمولا صندوق‌های سهامی بازدهی خوبی کسب کرده‌اند. به عنوان مثال اگر سرمایه شما از ابتدای تاسیس صندوق آهنگ سهام کیان در 6 دی 1395 تا 27 فروردین 1402 در این صندوق قرار داشت، دارایی‌تان 30.5 برابر شده بود. این مقدار بسیار بزرگ‌تر از تورم در سال‌های اخیر است. علاوه بر این، اگر در بازه زمانی اواسط بهمن 1395 تا 26 فروردین 1402 پول شما در صندوق آوای سهام کیان بود، سرمایه شما حدودا 51 برابر شده بود. این بازدهی پس از نوسانات بورس در سال‌های اخیر است. صندوق‌های سهامی معتبر را می‎‌توان یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ها با 100 میلیون تومان در سال 1402 دانست.

    این اعداد و ارقام قابل توجه نشان می‌دهد بورس در شرایط تورمی چقدر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی باشد. صندوق‌ها برای افرادی که آشنایی با بازار ندارند یا وقت کافی ندارند، بسیار مناسب است و افراد می‌توانند از تجربه و دانش مدیران صندوق‌ها استفاده کرده و در یک بازه نسبتا طولانی به سود دست پیدا کنند.

    پتانسیل رشد بازار سهام در صورت تورم شدید بالا است و می‌تواند بهترین بازار از نظر بازدهی باشد، به شرطی که در یک بازه نسبتا بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد.

    با توجه به پتانسیل رشد بسیاری از شرکت‌های کوچک بورسی، شاخص هم وزن بورس نیز مستعد رشد بلندمدت است و به این ترتیب صندوق شاخصی هم وزن کیان می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان باشد.

    9- صندوق درآمد ثابت جایگزین مناسبی برای بانک

    در میان گزینه‌های بالا بانک را بررسی کردیم و گفتیم که برای شرایطی که تورم بسیار بالا باشد، چندان مناسب نیست. یک گزینه دیگر که معمولا سود بهتری دارد و از نظر ریسک همانند بانک عمل می‌کند، صندوق درآمد ثابت است. شاید بپرسید صندوق درآمد ثابت چیست؟

    صندوق‌های درآمد ثابت معمولا روی گزینه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود ثابت و کم ریسکی دارند؛ مثلا سپرده بانکی، اوراق مشارکت و مواردی از این قبیل. بخش کوچکی از دارایی آنها نیز صرف سرمایه‌گذاری در سهام می‌شود. صندوق درآمد ثابت کیان یکی از معتبرترین صندوق‌های درآمد ثابت است که در یک سال اخیر عایدی بیش از 26 درصدی داشته است.

    در مجموع هم در بازه آخر اردیبهشت 1397 تا آخر اسفند 1401، صندوق درآمد ثابت کیان عملکرد بهتری نسبت به بانک‌ها داشت. این صندوق یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان است. گزینه دیگر صندوق ندای ثابت کیان است که مانند بانک پرداخت سود ماهانه نیز دارد و با صد هزار تومان هم می‌شود در آن سرمایه‌گذاری کرد.

    ۱۰- صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در آنها

    صندوق‌های طلا از سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که مدت زیادی از معرفی آنها نمی‌گذرد. شاید بپرسید چرا به این صندوق‌ها صندوق طلا می‌گویند؟ صندوق‌ های طلا بین 70 تا 95 درصد از دارایی خود را به گواهی سپرده سکه اختصاص می‌دهند و مابقی دارایی‌شان را در گزینه‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل هم معمولا ریسک آنها کمتر از خرید طلا و سکه فیزیکی است. علاوه بر این، صندوق‌های طلا مشکلاتی مانند جعل و سرقت را ندارند و کارمزد آنها هم کم است. هنگام افت قیمت معمولا آنها کمتر از سکه و طلا افت می‌کند. اگر بپرسید با صد میلیون تومان چکار می‌شود کرد، یکی از راه‌های آن سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است. البته باید توجه کنید که در شرایط افت قیمت دلار گزینه خوبی نیستند ولی اگر دید بلندمدت دارید صندوق طلای کیان می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری با 100 میلیون تومان باشد.

    با صد میلیون تومان در سال 1402 چکار می‌شود کرد؟

    پیشنهاد ما برای سال 1402 این است که اگر صد میلیون تومان پول دارید، اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. مهمترین نکته‌ای که در سرمایه‌گذاری باید رعایت کنید این است که دست به متنوع‌سازی بزنید یعنی طوری سرمایه‌گذاری کنید که ریسک‌تان به حداقل برسد. چگونه؟

    در ادامه به شما خواهیم گفت. اصولا تقسیم ریسک به روحیه و میزان ریسک گریزی یا ریسک پذیری شما بستگی دارد. سعی کنید سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف تشکیل دهید که دامنه آنها از موارد پرریسک تا کم‌ریسک را در بر گیرد. مثلا اگر ریسک‌پذیر هستید، از این صد میلیون تومان درصد نسبتا بالایی را صرف خرید صندوق‌های سهام کنید. در این صورت از پتانسیل رشد بازار سهام بهره‌مند می‌شوید. بسته به میزان ریسک‌گریزی یا ریسک‌پذیری خود می‌توانید از 20 تا 70 درصد سرمایه‌گذاری خود را به خرید این صندوق‌ها اختصاص دهید. اما با خرید سهم بالایی از صندوق‌های سهام، ریسک شما بالا می‌رود. برای افت ریسک خود می‌توانید از صندوق‌های درآمد ثابت استفاده کنید. بخش کمی را هم به خرید طلا یا صندوق‌های طلا اختصاص دهید.

    تعیین میزان ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی شما و در نتیجه سهم اختصاص داده شده به خرید موارد مختلف بیشتر به عهده خود شماست. اما به عنوان مثال ریسک‌پذیرها می‌توانند 70 درصد دارایی خود را در صندوق سهامی قرار دهند، 20 درصد را در صندوق درآمد ثابت و 10 درصد را نیز به خرید صندوق طلا اختصاص دهند. ریسک‌گریزها نیز می‌توانند 60 تا 70 درصد از دارایی خود را در صندوق درآمد ثابت قرار دهند، 10 تا 15 درصد را در صندوق طلا و مابقی آن که 15 تا 30 درصد است را صندوق سهام بخرند. در این مطلب سعی کردیم به این پرسش که « با صد میلیون تومان در سال 1402 چکار می‌شود کرد » پاسخ دهیم. در پایان نکته آخر را ذکر می‌کنیم: به سرمایه‌گذاری با دید کوتاه‌مدت نگاه نکنید، بلکه سعی کنید آن را در بازه 3 تا 5 ساله در نظر بگیرید.

    سوالات متداول

    برخی از سوالات متداولی که در خصوص صندوق سرمایه گذاری مطرح می‌شود، به شرح زیر هستند:

    صندوق درآمد ثابت به صندوق‌هایی گفته می‌شود که 70 تا 95 درصد از سرمایه خود را روی اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.
    صندوق‌های طلا صندوق‌هایی هستند که حداقل 70 درصد از دارایی خود را در به خرید سکه طلا اختصاص می‌دهند. بقیه سرمایه این صندوق‌ها صرف اوراق با درآمد ثابت و موارد دیگر می‌شود.
    صندوق‌های سهامی به آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که حدود 70 تا 95 درصد از سرمایه خود را در سهام سرمایه‌گذاری کرده باشند.