برترین کارآفرینان زیر 30 سال آسیا

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 302
    • 0
    برترین کارآفرینان زیر 30 سال آسیا

    درست است که در یک سال اخیر چالش‌های زیادی در صحنه اقتصادی و اجتماعی وجود داشته است، اما به نظر می‌رسد هنوز هم کارآفرینان و افرادی باشند که در همین شرایط سخت نیز دست به نوآوری و فعالیت‌های مولد زده‌اند. نشریه معتبر فوربز در گزارشی به معرفی برترین کارآفرینان زیر 30 سال آسیا در سال 2020 پرداخته است. این افراد از میان 3500 نامزد کسب کارآفرینان موفق انتخاب شده‌اند. در ادامه به این گزارش نگاهی می‌اندازیم.

    300 کارآفرین برتر آسیا اهل کدام کشورها هستند؟

    در این گزارش، بیشترین فناوری متعلق به کارآفرینان کشورهای هند، چین، ژاپن و کره‌جنوبی هستند. از میان این 300 کارآفرین منتخب، 69 نفر اهل هند هستند که حدود 23 درصد از کل این فهرست را تشکیل می‌دهند. 41 نفر نیز چینی هستند. به این ترتیب 110 نفر معادل با بیش از 36 درصد کارآفرینان منتخب فهرست فوربز را اتباع هند و چین تشکیل می‌دهند. ژاپنی‌ها در این فهرست 31 نماینده و کره جنوبی 25 نماینده دارند. پس از این 4 کشور، استرالیا، اندونزی و سنگاپور هر سه با 22 نماینده رده پنجم تا هفتم را به خود اختصاص می‌دهند. این 7 کشور روی هم رفته 232 نماینده از فهرست فوق را در بر می‌گیرند. نکته مهم در این میان عدم حضور نماینده‌ای از ایران و کشورهای غرب آسیا است. این موضوع شاید ناشی از عدم وجود شناخت مناسب از کشورهای این منطقه باشد یا دلیل دیگری داشته باشد.

    شرق آسیا، پیشرفت با تمرکز بر اقتصاد

    نگاهی به همین گزارش نشان می‌دهد کشورهای شرق آسیا تا چه حد موضوع رشد اقتصادی و کارآفرینی را جدی گرفته‌اند. این که کشورهای چین، هند، کره جنوبی و سنگاپور روی هم 119 نماینده از این فهرست را دارند، حاکی از توجه به این موضوع در جامعه این کشورها است. این موضوع می تواند در بهبود سطح زندگی مردم شرق آسیا موثر باشد. نکته‌ای که می‌تواند برای کشورهای غرب آسیا هم حائز اهمیت باشد.

    بیشتر بخوانید: پولدارترین مرد آسیا کیست؟ / چطور ایده های به موقع در کسب ثروت کمک می‌کند؟

    کارآفرینان برتر در کدام زمینه‌ها فعال هستند؟

    از میان افراد این فهرست 34 نفر در حوزه هنر فعال هستند و در این حیطه اقدام به کارآفرینی کرده‎اند. در زمینه خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک نیز 32 نفر فعالیت دارند. 34 نفر در حوزه فناوری مشغول به کارآفرینی هستند و 33 نفر در حوزه تامین مالی فعالیت می‌کنند. در کنار این موارد، 33 نفر در بخش صنعت، ساخت و انرژی فعال هستند. بخش رسانه، بازاریابی و تبلیغات 32 نفر از این فهرست را به خود اختصاص داده و کمترین فراوانی به سازندگان استارت آپ‌ها با 24 نماینده اختصاص دارد. در سایر بخش‌ها نیز به ترتیب 32 کارآفرین اجتماعی، 33 نفر در علوم و سلامت، 32 نفر در سرگرمی و ورزش و 33 نفر در بخش مصرف کننده فعال هستند. البته از آنجا که برخی افراد در چند زمینه فعالیت می‌کنند در برخی موارد نام آنها در هر دو فهرست هم آمده است.

    جمع‌بندی

    در یک سال اخیر با وجود شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی، باز هم کارآفرینان در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اند و این کار متوقف نشده است. به نظر می‌رسد شرق آسیا در این حوزه بسیار فعال‌تر ظاهر شده است، هرچند گزارش‌های غربی شاید به دلایلی کمتر در مورد شرکت‌های غرب آسیا اطلاع داشته باشند. اهمیت کارآفرینی می‌تواند در بهبود اشتغال و کاهش بیکاری کشورها متجلی شود و از سوی دیگر با ایجاد رشد و پیشرفت اقتصادی، معیشت و سطح زندگی مردم را ارتقا دهد.